Budowa Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej skończy się przed terminem?

2025-02-13 17:50

Budowa Gliwickiego Parku Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej wyprzedziła harmonogram. Duża inwestycja Górnośląskiego Akceleratora Przedsiębiorczości Rynkowej przekroczyła już półmetek robót. Zdegradowane dziś obszary obok lotniska będą pomagać w rozwoju nowoczesnych technologii i przyciągać inwestorów.

MuratorPlus: Most kratownicowy we Włocławku

Spis treści

  1. Budowa Gliwickiego Parku Techniki niemal za półmetkiem
  2. Gliwice chcą m.in. produkować samoloty

Budowa Gliwickiego Parku Techniki niemal za półmetkiem

Górnośląski Akcelerator Przedsiębiorczości Rynkowej realizuje ważną inwestycję na zdegradowanych terenach przylegających do gliwickiego lotniska. Za ponad 73 mln zł powstaje tu Gliwicki Park Techniki, Technologii i Edukacji Lotniczej – unikalnej w skali kraju strefy inwestycyjnej.

Obecnie na obszarach objętych projektem nie ma zrekultywowanych terenów, po zakończeniu proj. przygotowane zostanie 10,4564 ha terenów przeznaczonych pod inwestycje. Dzięki projektowi zostaną skomunikowane i uzbrojone tereny inwestycyjne, które obecnie nie są użytkowane. Pozwoli to na napływ inwestorów, umożliwi stworzenie miejsc pracy, w tym dla wykwalifikowanych pracowników

– podaje GAPR.

Jak podało w lutym 2025 r. miasto, zbliżająca się do półmetka inwestycja wyprzedziła harmonogram. Wykonawca robót budowlanych, firma Ters, wykonała już:

  • 68% prac przy kanalizacji sanitarnej,
  • 35% prac przy kanalizacji deszczowej,
  • 29% prac wodociągowych.

Co więcej, przygotowywany jest już teren pod przyszły zbiornik retencyjny o pojemności 770 m³. Rozpoczęły się także prace przy budowie dróg wewnętrznych. Jak podaje Urząd Miasta:

W rejonie ulic Pilotów i Akrobatów Lotniczych przewidziano budowę oświetlonych dróg dojazdowych łączących już istniejące tereny inwestycyjne w północnej części lotniska z nowo powstającymi terenami dla inwestorów w części południowej, wszystkich niezbędnych instalacji technicznych, a przede wszystkim przestrzeni, które będą wspierać rozwój nowoczesnych technologii – szczególnie w sektorze lotniczym. Całość ma być gotowa do końca września 2026 roku.

Gliwice chcą m.in. produkować samoloty

Warto przypomnieć, że ambitne plany Gliwic związane z lotniskiem nie ograniczają się do budowy Parku Techniki obok pasa startowego. W planach jest bowiem także produkcja samolotów treningowych, która może ruszyć już w 2025 r. Powstała już hala produkcyjna, w której docelowo powstawać ma kilka małych samolotów miesięcznie.

Powstanie wytwórnia nowych, lekkich i niezwykle bezpiecznych polskich samolotów dyspozycyjnych typu AT-5 i AT-6. Ich autorem jest jeden z najlepszych konstruktorów w kraju, Tomasz Antoniewski.3-miejscowy AT-5 ma być następcą popularnego samolotu szkoleniowego i sportowo-turystycznego AT-3 wykorzystywanego m.in. przez ulokowany na gliwickim lotnisku Akademicki Ośrodek Szkolenia Lotniczego Politechniki Śląskiej. Na ten model jest nadal bardzo duże zapotrzebowanie, jednak dotychczasowy producent przeniósł zakład z Mielca do Chin, koncentrując się na rynkach azjatyckich. AT-6 to to z kolei dwusilnikowy, 4-miejscowy samolot dyspozycyjny, skonstruowany na potrzeby biznesu. Charakteryzuje się nowatorskimi rozwiązaniami układu aerodynamicznego i lekkością

– podawało miasto jeszcze w 2022 r. Jak poinformowano, rocznie zakład ma produkować ok. 80 samolotów. Hala produkcyjna powstała na hektarowej działce w pobliżu lotniska, na której wcześniej znajdowały się parking i stacja paliw. Warto przypomnieć, że samo lotnisko doczekało się kilka lat temu modernizacji za 30 mln zł.

Architektura-murator. Podcast 30/30
Piotr Grochowski. Architekt, który bywa przedsiębiorcą
Murator Plus Google News
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej