Będzie nowy dworzec PKP na EURO 2012 - budowa Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu

2011-07-05 13:16
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne w Poznaniu
Autor: brak danych

W Wielkopolskim Urzędzie Wojewódzkim węgierska spółka TriGranit Development Corporation złożyła w piątek 1 lipca br. komplet dokumentów wraz z wnioskiem o pozwolenie na budowę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego. Oznacza to, że dworzec PKP w Poznaniu będzie miał nową halę na EURO 2012. Oddanie powinno nastąpić do końca kwietnia przyszłego roku.

Inwestycja na EURO 2012

Wcześniej, przez prawie miesiąc, trwały ostatnie negocjacje ze spółką Aquanet dotyczące warunków finansowych budowy nowego kolektora wodnego oraz z należącym do miasta PKS-em w sprawie warunków przeniesienia dworca autobusowego do nowego obiektu. Choć wojewoda na wydanie pozwolenia na budowę ma dwa miesiące, jego rzecznik prasowy zadeklarował, że pozwolenie powinno być gotowe w ciągu jednego miesiąca. Oznacza to, że wszelkie formalności związane z budową nowego dworca PKP w Poznaniu wraz z centrum komunikacyjnym i galerią handlową dopełnione zostaną do 1 sierpnia br.

Dworzec PKP, galeria handlowa

Od czerwca br. na dworcu trwają pracę przy budowie fundamentów, przygotowywane są elementy konstrukcyjne przyszłego budynku dworca, podpisywane są także sukcesywnie umowy z podwykonawcami odpowiedzialnymi za poszczególne prace przy kolejnych etapach budowy. Trwają rozmowy z najemcami zainteresowanymi prowadzeniem działalności w obiekcie, Galeria Handlowa, która ma powstać w drugim etapie budowy tj. w drugiej połowie 2013 roku. Do tej pory „sprzedano” ponad połowę planowanej powierzchni handlowo-użytkowej.

We wrześniu przewidziano uroczystość wmurowania kamienia węgielnego z udziałem przedstawicieli lokalnej władzy, partii politycznych, ministerstwa infrastruktury.

Oznacza to, że przyjęty przez PKP S.A. i TriGranit harmonogram prac budowy ZCK nie jest zagrożony, a tym samym oddanie nowej hali, gdzie będzie znajdował się nowy dworzec PKP w Poznaniu na EURO 2012 powinno nastąpić do końca kwietnia przyszłego roku.

Przypomnijmy, decyzja o budowie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu podjęta została przez PKP SA. pod koniec 2007 roku. W 2008r. powstała Koncepcja Programowo-Przestrzenna, stanowiąca ogólną wizję projektu nowego dworca. W czerwcu 2010 r. zakończyło się postępowanie wyłaniające wykonawcę Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego – PKP SA. i TriGranit Development Corporation podpisały Umowę Inwestycyjną.

Centrum handlowe i dworzec kolejowy

Nowy dworzec kolejowy (7 tys. m2) to funkcjonalne przedłużenie Centrum Handlowego położony będzie nad torami. Węzeł będzie miał trzy poziomy. Na poziomie gruntu umieszczona została funkcja Zintegrowane Centrum Komunikacyjne, czyli terminal autobusowy na co najmniej 19 stanowisk autobusów i jednocześnie odbierających pasażerów. Terminal połączony będzie komunikacyjnie z poziomami +1 i +2 Centrum Handlowego i z nowym dworcem kolejowym, którego głównym poziomem służącym obsłudze pasażerów będzie poziom +1. Na poziomie parteru ulokowane będą ponadto biura operatora terminala i kasy biletowe dla autobusów. Zintegrowane Centrum Komunikacyjne będzie komunikacyjnie powiązane nowymi elementami układu drogowego z siecią ulic miejskich i będzie dostępne dla pojazdów zarówno na poziomie parteru jak i na poziomie +1 poprzez podjazd z Mostu Dworcowego. Ukończenie całej inwestycji planowane jest na drugą połowę 2013 roku.
 
Autorem projektu i koncepcji architektonicznej Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w Poznaniu jest międzynarodowe biuro architektoniczne Bose International Planning and Architecture, autorem projektu architektoniczno-budowlanego poznańska Pracownia Pentagram Architekci.

W całym kraju do 2012 roku swoje oblicze zmieni 77 dworców. Polskie Koleje Państwowe prowadzą największy od kilkunastu lat program rewitalizacji. Dzisiaj prace trwają m.in. w Gdyni, Malborku, Iławie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Przemyślu, Warszawie Centralnej i Wschodniej. Koszt wszystkich prac wyniesie ok. 980 mln złotych, a pieniądze pochodzą z budżetu państwa (434 mln zł), Unii Europejskiej (547 mln zł), budżetu własnego PKP S.A. (102 mln zł) i od prywatnych inwestorów (ponad 1,5 mld zł).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej