Autostrada A1 Toruń – Stryków już w budowie
16 lipca 2010 r. rozpoczęła się budowa przebiegających przez województwa kujawsko-pomorskie i łódzkie odcinków autostrady A1 z Torunia do Strykowa. W ramach inwestycji na odcinkach Czerniewice – Odolion, Odolion – Brzezie, Brzezie – Kowal, Sójki – Kotliska i Piątek – Stryków zostanie wybudowanych (łącznie) 100 km autostrady A1.
Czerniewice – Odolion (11,4 km)
liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.): 13
Odolion – Brzezie (23,1 km)
liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.): 18.
Chętne do budowy odcinków były konsorcja firm m.in.: hiszpańskich, niemieckich, polskich, czeskich, austriackich i irlandzkich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 601 mln zł. Ostatecznie wykonawcą odcinków zostało polsko–irlandzkie konsorcjum, z liderem SRB Civil Engineering Ltd, które złożyło najniższą ofertę – 934 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą miało miejsce 17 czerwca 2010 r. Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
Brzezie – Kowal (29,5 km)
liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.): 27.
Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm hiszpańskich, portugalskich, niemieckich, polskich i austriackich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 371 mln zł. Wykonawcą odcinka jest polsko–irlandzkie konsorcjum, z liderem PBG S.A., które złożyło najniższą ofertę – 857 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r. Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
A1 Sójki – Kotliska (15,2 km)
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Sójki – Kotliska złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą POLDIM S.A. z Tarnowa. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie odcinka – 542,2 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r. Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.: 2 wiadukty autostradowe, 13 wiaduktów drogowych, most, 9 łącznic, Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Krzyżanów - przy obydwu jezdniach autostrady i 17 przejść ekologicznych i przejść dla zwierząt.
A1 Piątek – Stryków (21 km)
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Piątek – Stryków złożyło konsorcjum firm z liderem firmą Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG z Niemiec. Oferta wykonawcy, która miała najniższą wartość to 569,8 mln zł. Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r. Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.: 2 wiadukty autostradowe, 11 wiaduktów drogowych, most, Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Głowno - przy obydwu jezdniach autostrady.
AUTOSTRADA A1 - parametry techniczne |
---|
• klasa techniczna: A • prędkość projektowa: Vp = 120 km/h • prędkość miarodajna: Vm = 130 km/h • liczba pasów ruchu: 2/2 • liczba pasów ruchu docelowa: 2/3 • szerokość pasa ruchu: 3,75 m • szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m • szerokość podwójnego pasa włączania: 7,00 m • szerokość podwójnego pasa wyłączania: 7,00 m • szerokość pobocza: 1,25 m • skrajnia pionowa: 4,70 m • klasa obciążenia obiektów w ciągu autostrady: A+Stanag 150 • dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś • pas dzielący szerokości: 11,00 m - 11,50 m • opaski wewnętrzne szerokości: 0,50 m • pochylenie poprzeczne jezdni: 2,5 % • szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m • skrajnia pionowa: 4,70 m. |
Projekt przewiduje również budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu, ogrodzenie drogi, budowę zjazdów i przejazdów awaryjnych, budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych, budowę dróg wewnętrznych w pasie drogowym autostrady.