Anna i Krystyna są już na Karolinie. Potężne maszyny TBM wydrążą tunele metra M2 na Bemowie. Jest termin

2024-06-21 11:42

Na budowie 2. linii metra M2 na Karolinie (Bemowo) wkrótce rozpocznie się drążenie tuneli. Zadanie to wykonają ogromne maszyny TBM o wdzięcznych imionach Anna i Krystyna. To weteranki budowy drugiej linii metra w Warszawie – pracowały już m.in. na Woli i Targówku. Kiedy rozpocznie się drążenie ostatnich 3 stacji metra na Bemowie?

Sekrety warszawskiego metra. Jak powstało i jak się rozwinie?

Spis treści

  1. Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie metra M2 na Bemowie
  2. Kiedy drążenie tuneli metra M2 na Bemowie? TBM-y wkrótce zaczną pracę

Tarcze TBM Anna i Krystyna już na budowie metra M2 na Bemowie

Na warszawskim Bemowie trwa budowa 2. linii metra M2 – ostatniego, zachodniego odcinka tej linii. Do 2026 r. za 1,9 mld zł powstaną tu 3 stacje o roboczych nazwach Lazurowa, Chrzanów i Karolin, a także „zajezdnia” metra, czyli STP Karolin. Aktualnie powstają korpusy stacji, które muszą być gotowe, zanim rozpocznie się drążenie łączących je tuneli.

To zaś zbliża się wielkimi krokami i nastąpi jeszcze tego lata. Na Karolinie trwa już montaż tarcz TBM, czyli maszyn drążących. Zgodnie z tradycją tarczom nadaje się żeńskie imiona – tym razem są to Anna oraz Krystyna. Te konkretne tarcze wydrążyły już wiele tuneli metra M2 w Warszawie: przykładowo w 2020 r. Krystyna wykonywała tunel między Bemowem a Wolą, zaś Anna w tym samym czasie pracowała na Targówku i Bródnie.

– Po wydrążeniu tuneli wcześniejszych odcinków linii M2 warszawskie tarcze TBM o masie ponad 650 ton, długości niemal 100 metrów i średnicy ponad 6 metra każda, podzielone zostały na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tzw. tubingów przy ul. Marywilskiej. To właśnie tam wiosną rozpoczęła się produkcja obudów do tuneli bemowskiego odcinka metra, zaś tarcze TBM Anna i Krystyna przeszły konieczne remonty i przeglądy serwisowe – podaje Urząd Miasta.

Pierwszy transport części maszyn TBM dotarł w pobliże przyszłej stacji M2 Karolin w nocy z 19 na 20 czerwca. W pobliżu stacji znajduje się szyb startowy, skąd TBM-y rozpoczną drążenie w kierunku istniejącej stacji Bemowo. To właśnie w szybie startowym Anna i Krystyna zostaną zmontowane w całość. Kolejne transporty części – przy wykorzystaniu ogromnych lawet – zaplanowano na kolejne noce. Maszyny transportowane są nocą, żeby nie blokować nadmiernie ruchu na drogach.

– Długość tuneli zachodniego odcinka drugiej linii metra to: 3202 m i 3196 m. Tarcze TBM będą więc miały do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy – podkreśla miasto.

Kiedy drążenie tuneli metra M2 na Bemowie? TBM-y wkrótce zaczną pracę

Montaż TBM-ów na placu budowy oznacza, że drążenie tuneli nastąpi już niebawem. Jak podaje miasto, drążenie rozpocznie się w wakacje. To jeden z ciekawszych etapów budowy, zwykle śledzony z zainteresowaniem przez mieszkańców okolicy – Metro Warszawskie na bieżąco informuje, ile metrów tunelu wydrążyła każda z maszyn i gdzie się obecnie znajduje.

– Maszyny skrawające od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym warunkiem dla zatrzymania pracy jest problem z napotkanym podłożem lub z samą maszyną czy też wymiana ostrzy tnących – podkreśla miasto. – Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana, jednak jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany.

Szczególnie widowiskowy jest zawsze moment przejścia tarczy TBM przez ścianę przyszłej stacji. Nie każdy wie jednak, dlaczego stacje muszą być gotowe przed tunelami. Jest tak dlatego, że TBM nie tylko drąży tunel, ale też układa w nim betonowe tubingi, czyli segmenty tunelu, którym w przyszłości pojadą pociągi metra. Gdyby drążenie wykonano jako pierwsze, później trzeba byłoby rozbierać fragmenty już gotowego tunelu w miejscu przyszłych stacji. Żeby tego uniknąć, stacje powstają najpierw.

Przypomnijmy, że krótko po zakończeniu budowy metra M2, co powinno nastąpić w 2026 r., powinna rozpocząć się budowa 3. linii metra w Warszawie. Obecnie miasto zakłada rozpoczęcie prac nad M3 w 2028 r. Pierwszy odcinek pobiegnie od Stadionu Narodowego do stacji Gocław na Pradze-Południe. Jednocześnie trwają prace przygotowawcze do budowy 4. linii metra, która w przyszłości ma połączyć Tarchomin z Wilanowem. Więcej dowiesz się z artykułu nt. oficjalnego miejskiego planu metra 2050.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej