Centra handlowe w Polsce. Wyraźne ożywienie na rynku powierzchni handlowych

2011-12-20 16:36
Centra Handlowe w Polsce
Autor: Cuprum Arena MGC Inwest Cuprum Arena

Z raportu CB Richard Ellis wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji, powraca na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Silny i stabilny popyt wewnętrzny, niskie zadłużenie gospodarstw oraz dobre wyniki gospodarcze tworzą z naszego kraju jeden z atrakcyjniejszych rynków inwestycyjnych w Europie. Zauważyły to zarówno zagraniczne fundusze inwestycyjne, jak i deweloperzy, którzy planują budowę kolejnych centrów handlowych. W Polsce dojrzewa kultura konsumencka. Wzrasta znaczenie i rola centrów handlowych w społeczeństwie. Są to najczęściej i najchętniej odwiedzane przestrzenie publiczne. Muzeum Powstania Warszawskiego rocznie odwiedza 700 tyś. osób, dla porównania Złote Tarasy 21 mln osób.

Centra handlowe w Polsce - obiekty oddane do użytku w latach 2010-2011

Centra handlowe w Polsce. Wyraźne ożywienie na rynku powierzchni handlowych

Podczas targów Shopping Center Forum & Trade Fair firma CB Richard Ellis przedstawiła najnowszy raport pt. “Retail Destinations Poland 2011”, prezentujący szczegółowe informacje na temat aktualnej sytuacji na głównych rynkach powierzchni handlowych w Polsce. 

Z raportu wynika, że polski rynek powierzchni handlowych, po krótkim okresie stagnacji, powrócił na ścieżkę dynamicznego rozwoju. Wg danych CB Richard Ellis w Polsce działa obecnie 370 centrów handlowych o łącznej powierzchni 8,5 mln mkw. W budowie znajduje się natomiast około 1 mln mkw. powierzchni handlowej. Do końca 2011 oddanych zostanie łącznie 550 000 mkw powierzchni handlowej.

– Po rekordowym przyroście powierzchni handlowej zarejestrowanym w 2009 roku, gdy nowo oddane do użytku centra handlowe oferowały 830 000 mkw. powierzchni najmu, rok 2010 był zdecydowanie słabszy – mówi Karina Kreja Associate Director w dziale badań rynku i doradztwa w CB Richard Ellis. – Spowolnienie rynkowe było jednak tylko chwilowe i ilość obecnie realizowanych projektów znów wskazuje na ponowny wzrost podaży. W połowie 2011 roku w Polsce było ponad 8,5 miliona mkw. powierzchni handlowych w 370 projektach zlokalizowanych w całym kraju. Od początku 2011 roku oddano do użytku ponad 313 000 mkw. powierzchni najmu, a drugie tyle może jeszcze zostać oddane do końca roku – dodaje Karina Kreja.

Rynek centrów handlowych zmienia się i ewoluuje, co pokazuje przede wszystkim wielkość nowo powstających i oddanych do użytku centrów handlowych. Oddane do połowy 2010 roku Gemini Park Tarnów, Galeria Victoria w Wałbrzychu zaliczamy do dużych obiektów handlowych. Podobnie jak oddana do użytku w 2011 roku Galeria Słoneczna w Radomiu, czy udostępniona po rozbudowie Galeria Echo - największe centrum handlowe w województwie świętokrzyskim. Deweloperzy coraz częściej budują w miastach średnich i małych. Jednak w chwili obecnej coraz częściej i chętniej powracają ze swoimi flagowymi projektami do dużych miast. Jest to spowodowane przede wszystkim tym, że w dużych miastach najłatwiej o klienta.

Rynek nowoczesnych powierzchni handlowych w największych polskich miastach nie jest jeszcze nasycony. Zarówno w Warszawie, jak i Krakowie, Poznaniu, Trójmieście czy Wrocławiu można z sukcesem otwierać nowe centra handlowe. Jednak ich lokalizacja i mix najemców muszą przynosić klientom wartość dodaną, dlatego deweloperzy ściągają do swoich projektów nowe marki, rewitalizują dworce kolejowe i wprowadzają nowatorskie rozwiązania architektoniczne. Wszystko to, aby zainteresować swoją ofertą klientów.

Prezentacja raportu CB Richard Ellis. Rynek centrów handlowych w Polsce 2011

W Polsce działa obecnie 370 centrów handlowych

Centra handlowe w Polsce
Autor: brak danych W Polsce działa obecnie 370 centrów handlowych

Zmiana potrzeb konsumenckich wśród klientów centr handlowych. Wybór odpowiedniego najemcy

Deweloperzy muszą zrozumieć jak ważną rolę w społeczeństwie odgrywają centra handlowe. Są to najczęściej i najchętniej odwiedzane przez Polaków przestrzenie publiczne. Muzeum Powstania Warszawskiego rocznie odwiedza 700 tyś. osób, dla porównania Złote Tarasy 21 mln osób. Wzrasta znaczenie i rola centrów handlowych w społeczeństwie. Dojrzewa kultura konsumencka. Deweloperzy muszą wyjść naprzeciw potrzebom klientów. Muszą znaleźć odpowiednich najemców. W chwili obecnej największym zainteresowaniem cieszy się najemca modowy.

Według specjalistów CB Richard Ellis w chwili obecnej to nie popyt klientów ani rynek deweloperski, a rynek najemców jest elementem hamującym rozwój polskiego rynku powierzchni handlowych. Ograniczona liczba najemców sieciowych oraz słabość najemców lokalnych, którym bardzo trudno jest przekroczyć próg finansowania, jaki wiąże się z wejściem do nowoczesnych projektów handlowych, skutkuje brakiem odpowiedniej liczby chętnych na powierzchnię w centrach i w konsekwencji umacnianiem się rynku najemcy. Stawki czynszowe za najlepsze powierzchnie w Warszawie są obecnie na poziomie 75 – 90 EUR/mkw./miesiąc. Czynsze w innych dużych miastach Polski są niższe i sięgają poziomu 40 – 55 EUR/mkw./miesiąc. Presja na wzrost stawek istnieje w tych lokalizacjach, gdzie podaż wysokiej jakości powierzchni handlowej jest mniejsza od popytu (np. Warszawa, Śląsk). W innych ośrodkach np. Wrocław i Poznań, takiej presji już nie widać. W miastach średniej wielkości odnotowano stabilizację stawek lub ich redukcję.

Wśród realizacji deweloperów znajdują się różnorodne projekty: małe galerie, duże centra handlowe, centra typu convenience, parki handlowe, centra wyprzedażowe. Coraz większą popularnością cieszą się centra lifestylowe. Dominują centra, które oferują modę i rozrywkę.

Prezentacja raportu CB Richard Ellis. Rynek centrów handlowych w Polsce 2011

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej