Świnoujście: teren pod budowę terminalu LNG przekazany

2010-09-24 14:58
Makieta terminalu LNG w Świnoujściu
Autor: Polskie LNG SA Gazoport w Świnoujściu. Makieta terminalu LNG

Zgodnie z harmonogramem, spółka Polskie LNG S.A. (PLNG) przekazała wykonawcy – konsorcjum SAIPEM-TECHINT-PBG – teren pod budowę terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu. Szczegółowy harmonogram realizacji przedsięwzięcia zakłada oddanie obiektu do eksploatacji w terminie do 30 czerwca 2014 r.

Najtrudniejsze za nami

- Większość kamieni milowych przewidzianych w harmonogramie na rok 2010 już została zrealizowana. Cieszę się, że prace nad pierwszym terminalem LNG w naszym rejonie Europy przebiegają zgodnie z założonym planem czasowym - powiedział Zbigniew Rapciak, prezes spółki Polskie LNG S.A. - W tym roku podpisaliśmy dwie ważne umowy: z wykonawcą oraz firmą odpowiedzialną za nadzór nad budową terminalu LNG, przygotowaliśmy także teren pod inwestycję, a następnie przekazaliśmy plac budowy wykonawcy – podsumował Z. Rapciak.

W najbliższym czasie nastąpi oficjalne wmurowanie kamienia węgielnego pod budowę terminalu do odbioru gazu skroplonego w Świnoujściu.

Teren przygotowany

Na terenie inwestycji, na zlecenie PLNG, zostały przeprowadzone prace makroniwelacyjne – obszar pod inwestycję, o powierzchni ponad 40 ha został wyrównany. Przełożono również sieć energetyczną, a na teren budowy zostały doprowadzone media, czyli energia elektryczna i woda. W ramach prac przygotowawczych został także wybudowany nowy przejazd kolejowy oraz wewnętrzna droga dojazdowa.

Plac budowy przekazany

Zgodnie z harmonogramem, 17 września br. inwestor oficjalnie przekazał plac budowy wykonawcy, który teraz odpowiada za wszystkie prace prowadzone na terenie inwestycji. Harmonogram budowy terminalu LNG opracowany przez konsorcjum Saipem-Techint-PBG zakłada, że jeszcze w tym roku zostanie przygotowane zaplecze budowy, przeprowadzone będą uzupełniające badania gruntu oraz zakupiona zostanie specjalna stal do budowy zbiorników LNG. Po zakończeniu wszystkich prac budowlanych, odbędzie się mechaniczny i technologiczny rozruch obiektu, zakończony testem gwarancyjnym. Po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie, terminal LNG zostanie przekazany do eksploatacji – do 30 czerwca 2014 r.

Konsorcjum doświadczeń

- Nasze konsorcjum to połączenie doświadczenia Saipem i Techint w zarządzaniu projektami budowy skraplających i regazyfikacyjnych terminali LNG, z doświadczeniem PBG w sektorze gazowym na polskim rynku – zapewnił Laurent Demasles, przedstawiciel Saipem.
Firmy tworzące konsorcjum uczestniczyły w realizacji 11 terminali LNG na świecie, w tym m.in.: Canaport LNG (Kanada), Freeport (USA), Terminal Guandong (Chiny), Pyeongtaek LNG (Korea Płd.), Zeebrugge (Belgia), Bilbao (Hiszpania), Marmara LNG (Turcja), Fos Cavaou LNG (Francja). Spółki konsorcjum wybudowały do tej pory łącznie 41 zbiorników LNG, a kolejnych 6 jest w fazie konstrukcji.

Saipem - Techint - PBG

Umowa na budowę terminalu LNG w Świnoujściu z konsorcjum Saipem S.p.A. (Włochy) – Saipem SA (Francja) – Techint Compagnia Technica Internazionale S.p.A. (Włochy) – Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) – PBG SA (Polska) – PBG Export Sp. z o.o. (Polska), została podpisana 15 lipca 2010 r., w obecności Ministra Skarbu Państwa Aleksandra Grada.

Zobacz koniecznie: Terminal LNG w Świnoujściu - umowa z wykonawcą podpisana

Wyłonione w przetargu konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę, z najniższą ceną całkowitą brutto: 2 946 559 860 PLN. W czerwcu br. w Świnoujściu podpisano umowę z konsorcjum Atkins na nadzór inwestorski , o wartości 46,5 mln zł brutto.

Finansowanie budowy terminalu LNG zapewnione

Wysokość środków – zadeklarowanych przez banki komercyjne, dofinansowanie z UE, finansowanie z Europejskiego Banku Inwestycyjnego, Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBRD) oraz środki własne przekazywane przez właściciela – to blisko 6 mld zł, podczas gdy koszt budowy nie przekracza 3 mld zł. Udział własny ma wynieść ok. 1 mld zł, poprzez podniesienie kapitału spółki PLNG przez Gaz- System, z czego 300 mln zł zostało przekazane w lipcu 2010, a kolejne 260 mln zł będzie przekazane w październiku 2010. Priorytetem spółki Polskie LNG S.A. jest zapewnienie finansowania projektu w najtańszy możliwy sposób. Decyzja o ostatecznej strukturze finansowania, zostanie podjęta po otrzymaniu finalnej decyzji KE.

Spółka Polskie LNG jest także odpowiedzialna za ubezpieczenie głównych ryzyk związanych z procesem inwestycyjnym, w tym: wszystkich ryzyk budowlano-montażowych (CAR/EAR), mienia w transporcie (cargo) oraz utraty planowanego zysku (ALOP/MDSU). W celu zawarcia umowy ubezpieczenia obecnie prowadzone jest postępowanie na zasadach Prawa zamówień publicznych – w trybie negocjacji z ogłoszeniem. W skład konsorcjum ubezpieczycieli wchodzą: PZU S.A., STU Ergo Hestia S.A., TUiR Warta S.A., Generali TU S.A., TUiR Allianz S.A. Przewidywany termin zakończenia postępowania i podpisania umowy ubezpieczenia to połowa października 2010 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany