Planowane modernizacje linii kolejowych
Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, do końca roku 2014 zostanie zmodernizowanych kilkanaście linii kolejowych. Wartość wszystkich projektów szacowana jest na 21,6 mld złotych.
Obecnie modernizowanych jest ponad 1200 km torów na liniach kolejowych. W ostatnich trzech latach oddano do użytku ponad 1157 km torów na liniach kolejowych.
Obecnie realizowany jest program modernizacji 71 dworców kolejowych w całym kraju. Do 2012 r. na ten cel przeznaczone będą fundusze w wysokości 980 mln zł (brutto). W roku 2010 nakłady na modernizację dworców kolejowych wynoszą 332 mln 260 tys. zł., w tym 102 mln z budżetu państwa. W 2011 roku nakłady na modernizację dworców kolejowych wyniosą 224 mln 460 tys. zł., w tym około 200 mln zł. z budżetu państwa.
A wśród najważniejszych projektów dotyczących linii kolejwych, finansowanych z Programu POIiŚ i które zostały 21 lutego 2011 roku przyjęte do realizacji przez Międzyresortowy Zespół ds. Kolejnictwa są:
- E65 Warszawa – Gdańsk,
- E30 Sosnowiec Jęzor – Kraków i Kraków – Rzeszów,
- dokończenie projektu Warszawa – Łódź (odcinek Warszawa – Skierniewice oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna i wiadukt w Rogowie),
- E59 Wrocław – Rawicz.
Zobacz także: Organizacja szwankuje, ale dworce pięknieją
Do 2014 roku realizowany będzie również odcinek linii E30 Bielawa Dolna – Horka wraz z budową mostu przez Nysę Łużycką oraz elektryfikację.
Zakończą się prace nad budową łącznicy linii Warszawa – Radom z MPL Okęcie.
W przypadku linii nr 8 planowana jest realizacja odcinka Warszawa – Warka.
Z projektu modernizacji linii E75 („RAIL BALTICA”) Warszawa – Sadowne Węgrowskie do 2014 roku zrealizowany zostanie odcinek Warszawa – Tłuszcz.
Linia nr 8 oraz E75 będzie mieć całość dokumentacji projektowej co umożliwi szybką realizację brakujących odcinków w następnym planie e finansowym, również dla odcinków linii E20 (Sochaczew – Swarzędz oraz Siedlce – Terespol) będą wykonane dokumentacje projektowe.
Z listy rezerwowej POiŚ skierowany zostaje do realizacji projekt na linii E59 obejmujący odcinek Poznań – Czempiń.
W ramach realizacji Programu POiŚ do 2014 roku realizowana będzie budowa systemu sterowania ERTMS/ETCS na odcinku Bielawa Dolna - Legnica – Wrocław - Opole.
Realizacja Programu POiŚ obejmie również budowę sieci telekomunikacyjnej GSM-R zapewniającej łączność między torem a pojazdem.