Będzie połączenie drogi S3 z autostradą A2
Premier Donald Tusk zapowiedział budowę odcinków dróg ekspresowych S3 z Gorzowa do Międzyrzecza (umożliwi to połączenie trasy S3 z autostradą A2) oraz S17 na odcinku Kurów – Lublin – Piaski. Inwestycje te, do tej pory umieszczone na liście projektów rezerwowych, pochłoną ok. 4,8 mld zł. Budowa finansowana będzie z pieniędzy zaoszczędzonych dzięki tańszym przetargom kolejowym.
W latach 2010-2015 z Krajowego Funduszu Drogowego na Program Budowy Dróg Krajowych zostanie przeznaczonych ponad 82 mld zł, zamiast planowanych 78 mld zł. W ciągu ostatnich 3 lat na budowę dróg wydano w Polsce prawie 52 mld zł.
Zobacz koniecznie: Budimex, Berger Bau i Strabag chcą budować graniczny odcinek autostrady A2
- Rok 2011, pomimo bardzo trudnego kontekstu finansowego, będzie w Polsce kolejnym rekordowym rokiem pod względem inwestycji – podkreśla premier Donald Tusk. – Wysiłek, który ponosi Polska na budowę dróg, jest nieporównywalny z innymi krajami europejskimi.
Jeśli pojawią się dodatkowe oszczędności wynikające z tańszych rozstrzygnięć przetargowych, finansowane będą kolejne inwestycje infrastrukturalne.
Trasa S3: Gorzów - Międzyrzecze
Pierwszym odcinkiem jest fragment drogi ekspresowej S3 pomiędzy Gorzowem a Międzyrzeczem. Trasa o długości 37 km będzie przedłużeniem istniejącego już odcinka Szczecin-Gorzów i umożliwi połączenie trasy S3 z autostradą A2. O przesunięciu tej inwestycji z listy projektów rezerwowych zdecydował zaawansowany stan prac przetargowych. Podpisanie umowy z wykonawcą przewidziane jest na I kwartał 2011 r. Dzięki temu fragment drogi powstanie do 2014 r. Budowa będzie kosztować 900 mln zł.
Zobacz koniecznie: Ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego ekspresowo
Trasa S17: Kurów - Lublin - Piaski
Drugim projektem jest odcinek drogi S17 Kurów - Lublin - Piaski o długości 66,8 km. Jest to fragment drogi ekspresowej, która połączy Warszawę z Lublinem i dalej z Ukrainą. Przygotowania do budowy znajdują się w zaawansowanej fazie. W grudniu 2009 r. ogłoszono przetargi na roboty budowlane, a w przygotowaniu jest zezwolenie na realizację inwestycji. Budowa tego odcinka będzie kosztować 2,8 mld zł i zakończy się w 2013 r.