Ze Szczecina do Gorzowa Wielkopolskiego ekspresowo
Od 30 grudnia 2010 r. kierowcy mogą już korzystać z całej S3 (ponad 81 km - najdłuższy ciąg drogi ekspresowej w Polsce) łączącej województwa zachodniopomorskie i lubuskie. Uruchomiony jako ostatni odcinek od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego ma długość 26,7 km.
Wcześniej w maju i październiku tego roku zostały otwarte odcinki od podszczecińskiego węzła Klucz do węzła Myślibórz.
26,7 km za 581 mln zł
Realizacja największej inwestycji drogowej w północno-zachodniej Polsce na odcinku od węzła Myślibórz do Gorzowa Wielkopolskiego rozpoczęła się w 2008 r., roboty realizowała firma Berger Bau. Koszt budowy wyniósł 581 mln zł, cały projekt Szczecin Gorzów Wielkopolski kosztował ponad 2,2 mld zł. Inwestycja powstała przy współfinansowaniu Unii Europejskiej ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Oddana do ruchu trasa posiada na całym odcinku dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę wraz z pasem awaryjnym. Dzięki tej inwestycji uciążliwy ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miejscowości położonych przy szlaku dawnej krajowej „trójki”, skróci się również czas przejazdu oraz zwiększy bezpieczeństwo ruchu drogowego.
Parametry techniczne całego odcinka Szczecin - Gorzów Wielkopolski
• klasa drogi: S
• kategoria ruchu: KR6
• szerokość pasów ruchu : 2 x 3.5 m
• szerokość pasa awaryjnego: 2.5 m
• szerokość pasa dzielącego: 4.0 m
• węzły: 4
• obwody utrzymania: 2
• wiadukty łącznie: 82
• przejścia dla zwierząt dużych: 30
• przepusty dla zwierząt małych i płazów: 120
• zbiorniki retencyjno-infiltracyjne: 15
• zbiorniki retencyjno-odparowujące: 91
• drogi dojazdowe: 99,4 km
Wraz z otwarciem nowego odcinka S3 dawny przebieg drogi krajowej nr 3 na odcinku Renice – Gorzów Wielkopolski stał się drogą gminną i obowiązki zarządcy tej drogi spoczywają na właściwych gminach.