Autostrada A1: mniej za budowę
Budimex SA podpisał 19 stycznia 2010 r. aneks do umowy na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka koncesyjnego autostrady A1 Stryków – Pyrzowice zawartej pomiędzy Budimeksem SA, Ferrovial Agroman SA a Autostradą Południe SA.
Wartość umowy uległa zmniejszeniu o prawie 1 mld zł (z 6,7 mld zł do 5,8 mld ) w stosunku do wyceny zakomunikowanej 23 stycznia 2009 r., gdyż:
- obniżając koszty realizacji generalny wykonawca kontraktu (Budimex i Ferrovial) chciał maksymalnie pomóc spółce Autostrada Południe w zorganizowaniu finansowania inwestycji,
- dopiero teraz, tj. po wykonaniu projektu, generalny wykonawca mógł precyzyjnie zwymiarować i wycenić prace, co w chwili składania oferty na wykonawstwo w roku 2008 nie było w tym stopniu możliwe,
- generalny wykonawca zaktualizował ceny realizacji, które zmalały w stosunku do roku 2008, kiedy to przygotowywał ofertę,
- Zależy nam na realizacji kontraktu, który pomimo obniżenia ceny jest wciąż przedsięwzięciem dochodowym. Jesteśmy gotowi wykonać zadanie w założonym w umowie czasie, tj. zrealizować odcinek ze Strykowa do Rząsawy (k. Częstochowy) do 31 maja 2012 i od Rząsawy do Pyrzowic do 1 stycznia 2014 - zapewnia Krzysztof Kozioł, rzecznik prasowy Budimeksu.
Tyle wynika z informacji przysłanych 19 stycznia przez rzecznika Budimeksu. Natomiast na stronie Ministerstwa Infrastruktury znajduje się następujący komunikat:
"W związku z artykułami: „Tańsza budowa A1”, zamieszczonym w dzienniku Rzeczpospolita z 21 stycznia br. oraz „Budowa A1 o prawie miliard tańsza”, zamieszczonym w dzienniku Parkiet z 21 stycznia br., Biuro Informacji i Promocji Ministerstwa Infrastruktury wyjaśnia, że pomiędzy stroną rządową (Ministerstwem Infrastruktury, Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad) a konsorcjum Autostrada Południe SA nie został podpisany żaden aneks do umowy koncesyjnej na budowę odcinka autostrady A1 Stryków – Pyrzowice." Komunikat pojawił się na stronie ministerstwa z datą 21 stycznia br.
To ci informacyjna sprzeczność!