Wyniki działalności koncernu HeidelbergCement w 2003 roku

2007-05-30 13:14

W marcu br. koncern HeidelbergCement ogłosił wyniki działalności za rok 2003. Ogólnie wyniki uznano za stabilne. Przyczyniła się do tego nie tylko utrwalona pozycja rynkowa koncernu w Europie Środkowo-Wschodniej, ale też osiągnięcia polskiej spółki - córki - Grupy Górażdże.

Słaby kurs dolara amerykańskiego, niekorzystne warunki rynkowe w Niemczech oraz dezinwestycje  firmy spowodowały spadek obrotów, dochodu z działalności operacyjnej i zysku.
Pomimo trudnych warunków ekonomicznych na świecie oraz niekorzystnych warunków rynkowych w niemieckiej branży cementowej, międzynarodowy producent materiałów budowlanych z siedzibą w Niemczech, HeidelbergCement - firma - matka polskiej Grupy Górażdże -  w 2003 roku odnotowała stabilne wyniki, szczególnie w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.
Po raz pierwszy Grupa HeidelbergCement  przekroczyła poziom sprzedaży w wysokości 50 milionów ton cementu i klinkieru. Poziom sprzedaży cementu i klinkieru wzrósł w całej Grupie w 2003 roku o 11,5 proc., do 51,1 mln ton (w roku poprzednim 45,8), z czego 4,7 mln ton pochodziło z nowych zakładów w Niemczech, Rumunii, Chinach, Polsce i Afryce.
Obrót firmy w wysokości 6.372 mln euro spadł o 3 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Spadek można przypisać głównie słabemu kursowi dolara amerykańskiego. Łączne zatrudnienie firmy wzrosło do 37 tys. 774 osób (w 2002 roku zatrudnienie wynosiło 36 tys.761 osób).
Dochód z działalności operacyjnej przed amortyzacją obniżył się o  11 proc. (do 1 mld 24 mln. euro), natomiast dochód z działalności operacyjnej zmniejszył się o 22 proc. (do 391 mln euro). Było to głównie efektem niezadowalającego poziomu zysków na rynku niemieckim.
Sytuacja poprawiła się dopiero w ostatnich kilku miesiącach; wpłynęły na to m. in. wahania kursów walutowych. Zysk przed opodatkowaniem spadł o 18 proc., do 280 mln euro. Wydatki podatkowe wyniosły 146 mln euro (w roku poprzednim: 80). Zysk w 2003 roku  wyniósł 133 mln euro i był o 49 proc. niższy niż w roku poprzednim.

Wśród najlepiej prosperujących regionów całej międzynarodowej sieci HeidelbergCement znalazł się region Europy Środkowo-Wschodniej, obejmujący siedem krajów: Polskę, Czechy, Węgry, Rumunię, Ukrainę, Chorwację oraz Bośnię i Hercegowinę.
W 2003 roku zarówno sytuacja branży budowlanej, jak i ogólne warunki ekonomiczne były w tym regionie o wiele korzystniejsze niż w krajach Unii Europejskiej. Zużycie cementu kształtowało się inaczej w każdym z wymienionych krajów:

  • w Czechach i na Węgrzech zanotowano rosnące zużycie cementu,
  • w Polsce popyt na cement zmalał,
  • na Ukrainie nastąpił najwyższy wzrost,
  • w Rumunii zużycie cementu utrzymywało się na stałym poziomie,
  • w Bośni-Hercegowinie w 2003 roku odnotowano wyraźny spadek.

Łączna sprzedaż klinkieru i cementu HeidelbergCement w regionie Europy Środkowo-Wschodniej w 2003 roku osiągnęła 9,7 miliona ton, co w porównaniu z 8,8 miliona w 2002 roku daje 11-proc. wzrost.
Wpłynęła na to integracja nowych firm w Grupie: zakładu Ekocem w Polsce i zakładu Romcif Fieni w Rumunii.
Poza znaczącymi osiągnięciami w sektorze cementowym, firma HeidelbergCement zanotowała także wysoki poziom sprzedaży betonu towarowego (3,8 mln metrów sześciennych) oraz kruszyw (14,5 mln ton), co odpowiednio stanowi wzrost 11 i 20- proc. w zestawieniu z 2002 rokiem.
Ogólnie Obroty w Europie Środkowo - wschodniej wyniosły 627 mln euro, czyli o 2,7 proc. więcej niż w roku poprzednim.
W omawianym regionie HeidelbergCement prowadzi ponad 200 zakładów, w których zatrudnia 10 tys. osób.

Plany na przyszłość
HeidelbergCement zakłada wzrost obrotów i wyników w 2004 roku. Będzie to efektem zmian  na lepsze po trzech latach recesji. Na poprawę pozycji firmy ma także wpłynąć wzrost przychodów, planowane  zmniejszenie kosztów i restrukturyzacja (w tym również zamknięcia zakładów i jednostek w poprzednich latach).
Działalność inwestycyjna będzie w nadal dużym stopniu ograniczona. Największy projekt firmy na rok bieżący to budowa nowej cementowni w Chinach. Zakład ma rozpocząć pracę w 2005 roku. Po udanej redukcji zadłużenia w 2003 roku, po raz kolejny firma wyznacza sobie ambitne plany dalszej redukcji zobowiązań w roku bieżącym.

HeidelbergCement w Polsce
Na całym świecie HeidelbergCement prowadzi swoją działalność wykorzystując siłę lokalnych marek.
W Polsce koncern jest obecny pod marką Górażdże, która obejmuje trzy linie biznesowe: Górażdże Cement, Górażdże Beton i Górażdże Kruszywa. W 2003 roku Grupa Górażdże sprzedała ogółem 2 570 tys. ton cementu, 3 617 tys. ton kruszyw i 863 tys. metrów sześciennych betonu towarowego. Wydatki na inwestycje kapitałowe i techniczne pochłonęły w ubiegłym roku 518 mln 227 tys. złotych.
Wartość obrotów  skonsolidowanych wyniosła - według wstępnych szacunków - 707 mln złotych. Spółki Grupy Górażdże zatrudniają aktualnie około 2000  pracowników.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej