Widoki na biznes, czyli polski rynek stolarki okiennej

2006-11-14 16:17

Każdego roku na świecie sprzedawanych jest pół miliarda okien. Największy w tym udział ma Azja - kontynent ten zagospodarowuje około 50% światowej produkcji. Europa (z udziałem około 21%) i Ameryka Północna (z udziałem wynoszącym 20%) stanowią razem niemal całą drugą jego połowę. Znaczenie pozostałych kontynentów i regionów w tej branży jest niewielkie.

Największymi rynkami europejskimi w tym sektorze przemysłowym są Wielka Brytania, Niemcy, Hiszpania i Francja. Szczególnie intensywnie rozwija się rynek Europy Wschodniej, przede wszystkim Rosja. W całej Europie tendencję zwyżkową odnotowują okna PVC, natomiast sprzedaż okien drewnianych utrzymuje się na stałym poziomie na rozwiniętych rynkach zachodnich

A w Polsce...

Stolarka budowlana jest obecnie jednym z najbardziej konkurencyjnych oraz perspektywicznych działów polskiej gospodarki. Jednocześnie to branża niezwykle innowacyjna. Nie brak w niej jednak trudności i barier. Rynek okien i drzwi jest silnie uzależniony między innymi od ogólnej sytuacji w budownictwie oraz od związanych z tą dziedziną, kształtowanych przez czynniki polityczne warunków prawno-podatkowych.

Polski rynek stolarki otworowej ogółem (a więc rynek okien i drzwi łącznie) w 2005 r. szacowany był na 8-9 mld zł. W 2006 r. nastąpił jego wzrost do 12 mld zł. Motorem pociągowym rozwoju jest z jednej strony boom mieszkaniowy, z drugiej - eksport. W kolejnych latach przewidywana jest stabilizacja wzrostu na poziomie ok. 5-10% rocznie.

Rynek okien to ok. 8-9 mln sztuk w roku, z czego 2 mln stanowią okna drewniane. Inne wyliczenia wskazują, że okna drewniane to nawet 1/3 rynku, co jest bardziej prawdopodobne w ujęciu wartościowym. Polski rynek producentów okien szacowany jest na ok. 3-4 mld zł, a wraz z marżami dla dystrybutorów i wartością montażu jego wartość może dochodzić do 10 mld zł.

Struktura rynku ze względu na produkty

W 2005 roku sektor okien drewnianych osiągnął wielkość ok. 3 tys. mkw. i jego poziom pozostaje mniej więcej stały od 2002 r. Rynek okien z tworzyw sztucznych - w 2005 roku wynoszący ponad 8 tys. mkw. - od 2002 notuje stały wzrost z poziomu ok. 5 tys. mkw. W konsekwencji stosunkowy udział okien drewnianych w rynku okien spada.

Wśród drzwi na polskim rynku zdecydowaną i rosnącą przewagę mają drzwi drewniane. Od 2002 roku notowano stały wzrost z poziomu około 7 tys. mkw. W ubiegłym roku producenci dostarczyli na rynek już 12 tys. mkw. Drzwi z tworzyw sztucznych od kilku lat niezmienne stanowią jedynie niewielki procent rynku.

Podział całościowego rynku stolarki budowlanej w Polsce wygląda następująco:

  • 41% stanowią produkty z drewna (w tym 26% okna i 15% drzwi),
  • 40% to okna i drzwi PCV,
  • 10% - produkty aluminiowe i stalowe,
  • 9% - okna dachowe.

Bardzo dynamicznie (pod względem ilości) rośnie segment produktów PCV oraz sektor okien dachowych, pod względem zaś jakości wartość rynku zwiększa przede wszystkim segment okien drewnianych.

Eksport

Wartość okien i drzwi, sprzedanych przez polskich producentów za granicę, wyniosła w 2005 roku około 1,5 mld zł. To aż 20-procentowy wzrost w stosunku do 2004 roku. Eksport rośnie między innymi dzięki naszej obecności w Unii Europejskiej. Polskie produkty są zwykle na tamtejszych rynkach tańsze od produktów zachodnioeuropejskich o 10-15% lub nawet więcej, a jakość jednych i drugich jest porównywalna.

Około 80% całego krajowego eksportu okien i drzwi trafia do Niemiec. Ten ogromny rynek dopiero w ostatnich dwóch latach przełamał tendencję spadkową. Dla polskich firm jednak sprzedaż do Niemiec przestała już być tak opłacalna jak jeszcze kilka lat temu. Producenci niemieccy w obronie przed towarem z Polski znacznie obniżyli ceny oferowanych przez siebie produktów. Dlatego polskie firmy przenoszą obecnie punkt ciężkości swoich działań na inne kraje europejskie - do Skandynawii, na Wyspy Brytyjskie czy na południe kontynentu. Istnieją też przedsiębiorstwa, które z sukcesami eksportują swoje towary do Ameryki Północnej i Łacińskiej, a już wkrótce rozpocząć mają działalność nawet na tak egzotycznych rynkach jak RPA czy Chiny.

Producenci

Warto zwrócić uwagę na rozdrobnienie i nasycenie omawianego rynku. Tylko kilku największych, ogólnokrajowych producentów - spośród niemal 3 tys. działających w tej branży podmiotów - dysponuje rozpoznawalnymi markami.

Rozdrobnienie powoduje ogromną konkurencję między producentami, których jest około 2-3 tys. Jak twierdzą niektórzy z nich, są na polskim rynku firmy, które stosują ceny dumpingowe, aby zdobyć i utrzymać klientów. Może się to odbijać na jakości produkowanych przez te firmy wyrobów. W celu obniżenia kosztów produkcji niektóre zakłady planują uruchomienie produkcji w krajach za wschodnią i południową granicą, gdzie siła robocza jest tańsza.

Dla uporządkowania tego nadmiernie rozdrobnionego sektora gospodarki wskazane byłoby, aby liderzy przyjęli strategię konsolidacji rynku - albo poprzez przejęcia mniejszych podmiotów, albo przez rozbudowę franchaisingowej sieci sprzedaży. Znaczący wpływ na strukturę producentów stolarki otworowej miałoby też wzmocnienie kontroli nadzoru budowlanego.

Liderzy

W omawianej branży, ze szczególnym uwzględnieniem segmentu okien drewnianych, nie ma na polskim rynku wyraźnego lidera. Największe obroty osiągają trzy duże przedsiębiorstwa produkcyjne - Stolarka Wołomin SA, Stolbud Włoszczowa SA i Sokółka Okna i Drzwi SA. Osiągnięta przez nie roczna wartość sprzedaży okien drewnianych była następująca: Stolarka Wołomin - prawie 80 mln zł, Stolbud Włoszczowa - około 70 mln zł, Sokółka Okna i Drzwi - ponad 65 mln zł.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej