Trzeba wiedzieć, jakie i gdzie

2009-02-23 15:08
Trzeba wiedzieć, jakie i gdzie
Autor: MMaszner

Sprzedaż mieszkań idzie coraz trudniej, coraz bardziej wymagający jest nabywca. Znajomość preferencji klientów staje się być dzisiaj kluczowa dla strategii firm deweloperskich. Pomocny może się tu okazać raport "Domy, mieszkania, kredyty" przygotowany przez GFK Polonia i Murator EXPO. Przedstawia on co prawda preferencje potencjalnych nabywców mieszkań i domów na rynku warszawskim, ale wyniki podlegają pewnemu uogólnieniu. Opracowanie jest skierowane przede wszystkim do deweloperów, spółdzielni mieszkaniowych, firm konsultingowych, instytucji finansowych, pośredników i doradców rynku nieruchomości.

Dane do analizy zostały zebrane podczas dwóch ostatnich edycji targów mieszkaniowych Murator EXPO (wrzesień-listopad 2008). W badaniu wzięło udział 877 osób - zainteresowanych kupnem mieszkania, domu oraz wzięciem kredytu na zakup nieruchomości - poprzez bezpośrednie wywiady kwestionariuszowe (face-to-face).

Kryteria i potrzeby nabywców są różne

Cicha, spokojna okolica z dala od zgiełku i głównych ulic stanowi według 63% respondentów najważniejsze kryterium podczas poszukiwania mieszkania. Najmniej znaczącym czynnikiem jest prestiż dzielnicy (ważny jedynie dla 8%). Jako niezbędny element naszego przyszłego lokum uznajemy balkon. Aż 81% zapytanych podaje go jako istotny czynnik, a brak balkonu może nawet przyczynić się do rezygnacji z konkretnej oferty. Zainteresowanie przy wyborze mieszkania budzą okna drewniane w standardzie wykończenia (64%). Lokalizacja mieszkania w budynku typu wieża w centrum miasta nie cieszy się zbyt dużym zainteresowaniem (tylko 20%). Jak wynika z raportu, 54% respondentów rozważa zakup mieszkania wykończonego pod klucz.

Osoby zainteresowane kupnem mieszkania zwykle szukają go w dzielnicy, którą obecnie zamieszkują, jednakże poziom „lojalności” jest różny dla różnych dzielnic. Istnieje szereg czynników związanych z infrastrukturą samego osiedla i standardu wykończenia mieszkań, które silnie wpływają na preferencje klientów. Potencjalni nabywcy domów i mieszkań pod względem wielu z tych preferencji są bardzo podobni, ale ostateczne kryteria wyboru są całkowicie różne. Wynika to nie tyle z innego typu poszukiwanej nieruchomości, co z innej charakterystyki socjo-demograficznej obu grup. Najbardziej powszechnym sposobem na finansowanie zakupu mieszkania lub domu jest kredyt hipoteczny, najczęściej w CHF. Jednakże bieżące kredyty oraz maksymalna wysokość raty jaką nabywcy są skłonni płacić z tytułu (nowego) kredytu hipotecznego świadczy o realnym potencjale nabywczym badanej grupy. Najciekawsze dane raportu są utajnione i do wglądu tylko przez nabywców tego opracowania.

expo_konf
Autor: brak danych Marcelin Matusiak - manager GfK Polonia, Jacek Oryl - prezes Murator EXPO, Agnieszka Ziemiańska - dyrektor marketingu Murator EXPO

- „Raport Mieszkania, Domy, Kredyty" – Monitoring Warszawskiego Rynku Mieszkaniowego, to w obecnej, trudnej sytuacji na rynku mieszkaniowym niezwykle użyteczne i precyzyjne narzędzie, które wielu deweloperom ułatwi podejmowanie trafnych decyzji inwestycyjnych -  podkreśla Jacek Oryl – prezes Murator EXPO.

- Obecnie prezentowany raport jest absolutnie unikalnym przedsięwzięciem. Badania na największych targach mieszkaniowych w Polsce pozwoliły nam na dotarcie do ludzi silnie zaangażowanych w proces poszukiwania mieszkania, czy domu. Udało nam się wyjść poza tradycyjną życzeniowość i deklaracje ludzi – większość przecież marzy o zmianie mieszkania na większe, zamianie mieszkania na dom, kupnie mieszkania dla dzieci, itd. Jednakże realne możliwości zakupowe ma bardzo wąska grupa – my ją zbadaliśmy i będziemy to robić cztery razy w roku - zapewnia Marcelin Matusiak, menager GfK Polonia, kierujący tym projektem.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej