Rynek Mieszkaniowy - rola i zadania konsultanta w ocenie ryzyka projektu deweloperskiego

2006-05-24 18:27

Doświadczenia okresu kryzysu lat 2002-2003 pokazały, że polityka prowadzenia inwestycji deweloperskich nie może być oparta jedynie na analizie podstawowego wskaźnika niedoboru mieszkań i optymizmie wynikającym z wysokiego w krótkim czasie tempa sprzedaży i maksymalizacji zysku. Musi ją poprzedzić kompleksowa analiza napływających z rynku informacji, budowa długofalowych strategii działania a przede wszystkim umiejętne definiowanie możliwych i spodziewanych ryzyk.

Realizacja projektu deweloperskiego to przecież sieć skomplikowanych zależności o charakterze finansowym, architektonicznym, techniczno-wykonawczym, prawno-administracyjnym, handlowym, zarządczym etc. prowadzących do ostatecznego efektu, jakim jest realizacja obiektu i jego skuteczna komercjalizacja. Złożoność ryzyk, ról i relacji w jakich znajduje się deweloper w trakcie realizacji przedsięwzięcia uzasadnia potrzebę włączenia do procesu zewnętrznych podmiotów, dysponujących szeroką wiedzą zarówno o lokalnym dla danego typu nieruchomości rynku, jak również o etapach rozwoju inwestycji i możliwych w ich ramach zagrożeniach. Działalność konsultanta ma interdyscyplinarny charakter, przy czym, w przeciwieństwie do dewelopera dysponuje on zwykle szerszym, obiektywnym spojrzeniem na rynkowe zjawiska, nie tylko przez pryzmat konkretnej lokalizacji i projektu, ale spojrzeniem ukształtowanym na bazie stale aktualizowanych informacji o zmieniającym się rynkowym otoczeniu, monitorowaniu procesów urbanistycznych, trendów migracyjnych a także monitorowaniu reprezentatywnych i konkurencyjnych dla danego rynku projektów. Eksperckie opinie konsultanta są szczególnie pożądane w początkowej fazie realizacji każdego z etapów przygotowania i realizacji inwestycji mieszkaniowej. Ugruntowana wiedza konsultanta pozwala deweloperowi na zwiększenie elastyczności działania, a nawet kształtowanie fizycznego i prawnego otoczenia nieruchomości umożliwiając efektywne inwestowanie. Wiedza konsultanta może okazać się niezbędna już na etapie właściwego doboru lokalizacji, kiedy w oparciu o analizę rynku określone zostaną podstawowe parametry handlowe przedsięwzięcia. Na etapie projektowania ekspercka wiedza o potrzebach i zachowaniach klientów pozwala nie tylko na właściwe ukształtowanie project-mix mieszkań, ocenę atrakcyjności i funkcjonalności lokali, ale także ocenę atrakcyjności rozwiązań architektonicznych w odniesieniu do projektów konkurencyjnych. Konsultanci mogą także pomóc we właściwym doborze wykonawców inwestycji oraz aktywnie wspierać proces sprzedaży poprzez klarowne sformułowanie strategii marketingowej i handlowej.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej