Rynek handlowy w I kwartale 2011r.

2011-05-24 16:28

PKB Polski wzrósł w czwartym kwartale 2010 r. o 4,4% rok do roku i o 3,8% w całym ubiegłym roku.

TRENDY NA RYNKU NAJMU

Według danych GUS-u po kilku miesiącach silnego i trwałego wzrostu sprzedaż detaliczna w lutym 2011 r. zwiększyła się o 8,6% rok do roku. Odnotowano szczególnie silny wzrost sprzedaży farmaceutyków, kosmetyków, odzieży, obuwia oraz mebli i artykułów Polska jest nadal postrzegana przez handlowców jako atrakcyjny rynek, ale popyt na powierzchnię jest bardzo zróżnicowany. Kilka znanych międzynarodowych sieci planuje wejście na polski rynek lub ekspansję prowadzonej już działalności. Popyt na nową powierzchnię generują głównie najbardziej liczące się europejskie marki odzieżowe, natomiast krajowi handlowcy wykazują coraz większą ostrożność. Z tego względu największym zainteresowaniem cieszą się duże lokale w atrakcyjnych lokalizacjach. W celu przyciągnięcia najemców wiele drugorzędnych centrów handlowych oferuje korzystne warunki najmu i inne zachęty. W pierwszym kwartale czynsze za powierzchnię w sklepach przy głównych ulicach i w centrach handlowych wykazywały różnorodne trendy: w niektórych lokalizacjach nieznacznie spadły, w innych nie uległy zmianie, a w większości najbardziej atrakcyjnych obiektów przy głównych ulicach handlowych w Warszawie i Krakowie wzrosły w skali kwartalnej. Czynsze w magazynach handlowych utrzymały się na stabilnym poziomie. Pod względem podaży w ubiegłym roku gwałtownie zmniejszyła się liczba nowych centrów handlowych oddanych do użytku. Przeszkodą jest ograniczony dostęp do finansowania, dlatego w bieżącym roku również pojawi się na rynku stosunkowo niewiele nowych obiektów. Jednak realizacja kilku dużych inwestycji wstrzymanych w czasie globalnego kryzysu finansowego została niedawno wznowiona lub może zostać ponownie rozpoczęta w niedalekiej przyszłości. W związku z tym liczba obiektów w przygotowaniu na rok 2012 i lata następne będzie wzrastać.

TRENDY NA RYNKU INWESTYCYJNYM

Spośród państw Europy Środkowo-Wschodniej Polska jest postrzegana jako kraj o mniejszym ryzyku, a dobre wyniki polskiej gospodarki i handlu w połączeniu z atrakcyjnymi cenami przyczyniły się do wzrostu aktywności w 2010 r. Popyt na najlepsze nieruchomości jest nadal silny. W pierwszym kwartale br. stopy kapitalizacji dla najlepszych powierzchni przy głównych ulicach handlowych w całym kraju uległy kompresji o 25- 50 punktów bazowych, natomiast w centrach handlowych i magazynach handlowych utrzymały się na stabilnym poziomie.

PROGNOZA

W marcu wskaźnik optymizmu konsumentów mierzony przez Ipsos gwałtownie się obniżył, co może wpływać na rynek najmu. Popyt ze strony handlowców będzie zróżnicowany, a największym zainteresowaniem będą cieszyć się duże powierzchnie w najlepszych lokalizacjach. Nie można wykluczyć dalszych spadków czynszów, zwłaszcza poza Warszawą i Krakowem.

Powierzchnie handlowe w Polsce
Autor: Cushman&Wakefield
Powierzchnie handlowe w Polsce
Autor: Cushman&Wakefield
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany