Rynek centrów handlowych w Europie

2011-04-04 14:13
Rozwój rynku centrów handlowych w Europie
Autor: Cushman & Wakefield

Z raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że w 2010 r. nastąpił gwałtowny spadek liczby nowych centrów handlowych w Europie – największy od 1983 r. W ubiegłym roku oddano do użytku ok. 5,2 mln mkw. powierzchni, czyli o 30% mniej niż rok wcześniej. To drugi kolejny rok spadku podaży nowej powierzchni w centrach handlowych.

W 2010 r. otwarto w Europie 165 nowych centrów handlowych. Łączne zasoby powierzchni najmu brutto (GLA) w centrach handlowych w Europie wynoszą ponad 131,9 mln mkw. Tak jak w latach poprzednich najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w Europie Środkowo-Wschodniej (63%). Największym obiektem ukończonym w ubiegłym roku było centrum handlowe City-Park Grad w Woroneżu o powierzchni 144.300 mkw., które obecnie jest największym centrum handlowym w Rosji, nie licząc Moskwy. Rosja odnotowała najwyższy wzrost aktywności wśród wszystkich badanych rynków, na ten kraj przypadła jedna czwarta podaży nowej powierzchni w 2010 r.

Na wielu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej wielkość powierzchni handlowej wyraźnie się zwiększyła, szczególnie w Bułgarii, gdzie otwarto siedem nowych obiektów, co oznacza wzrost w skali rocznej o 139%. W Europie Zachodniej najwięcej nowej powierzchni trafiło na rynek we Włoszech i w Hiszpanii. W 2010 r. we Włoszech otwarto 15 nowych centrów handlowych, a 4 obiekty zostały rozbudowane. Natomiast w Hiszpanii ukończono 7 nowych projektów i 3 rozbudowy. Spadek aktywności deweloperskiej dotknął Niemcy, Portugalię i Francję.

Rosja i Turcja są nadal w czołówce krajów europejskich pod względem liczby przygotowywanych nowych projektów. Na te kraje przypada ponad 40% wszystkich obiektów planowanych w Europie na lata 2011-2012. Oczekuje się dalszego znacznego wzrostu aktywności deweloperskiej w bieżącym roku na obu tych rynkach. Do końca 2012 r. w Rosji powstanie ponad 3 mln mkw. powierzchni najmu brutto, natomiast w Turcji podaż nowej powierzchni wzrośnie o prawie 1,8 mln mkw.

W 2010 r. w dwóch najważniejszych miastach Rosji oddano do użytku tylko dwa obiekty światowej klasy: Vegas w Moskwie (130.000 mkw. GLA) i Galeria w Petersburgu (93.000 mkw. GLA). Przewiduje się, że w Rosji zostaną ukończone w 2011 r. liczne projekty handlowe, których realizację rozpoczęto bądź planowano przed kryzysem i wstrzymano na czas dekoniunktury. Najemcy wykazują coraz większe zainteresowanie nowoczesną powierzchnią handlową, co będzie dodatkowo wpływać na wzrost liczby nowych inwestycji na tym wciąż słabo rozwiniętym rynku – powiedział Charles Slater, partner i dyrektor działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield.

Już jakiś czas temu przewidywaliśmy silne ożywienie w Rosji i Turcji. Obecnie prognozy te się sprawdzają. Sytuacja na rynkach najmu poprawiła się i dostęp do środków finansowych stał się łatwiejszy, zwłaszcza w Turcji, co napawa deweloperów większym optymizmem. Oprócz poprawy płynności z miesiąca na miesiąc rośnie także zainteresowanie inwestorów – powiedział Mike Rodda, dyrektor działu ds. inwestycji transgranicznych w nieruchomości handlowe w firmie Cushman & Wakefield.

W Polsce nowe inwestycje powstają przede wszystkim w miastach średniej wielkości. Prognozowany na 2011 rok poziom podaży centrów handlowych w Polsce (400.000-450.000 mkw. GLA) wzrasta w porównaniu do roku 2010. Świadczy to o utrzymującym się wysokim zainteresowaniu sieci handlowych, deweloperów i inwestorów polskim rynkiem. Nowe inwestycje powstają przede wszystkim w miastach średniej wielkości (100.000-200.000 mieszkańców), które są stosunkowo mało nasycone nowoczesną powierzchnia handlową, a jednocześnie prezentują relatywnie wysoką siłę nabywczą. Wzrasta również udział rozbudów istniejących obiektów w całkowitym wolumenie podaży, będący dla instytucji finansujących bezpieczną alternatywą do nowych niesprawdzonych jeszcze lokalizacji – powiedziała Katarzyna Michnikowska, Starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce.

W 2011 r. oczekuje się wzrostu działalności deweloperskiej – do końca bieżącego roku powstanie 6,9 mln mkw. nowej powierzchni w centrach handlowych. Sytuacja na rynkach jest nadal niepewna w wielu krajach Europy – realizacja przyszłych projektów jest uzależniona od wzrostu gospodarczego, sprzedaży detalicznej i popytu najemców. Jeżeli wszystkie obiekty zostaną ukończone w terminie, łączna podaż nowej powierzchni w bieżącym roku przekroczy ubiegłoroczną o 33%.

POBIERZ RAPORT

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej