Rekordowa mieszkaniówka?

2008-09-15 16:54

Do 2010 r. segment budownictwa mieszkaniowego w Polsce będzie rósł na fali wysokiej sprzedaży mieszkań na rynku pierwotnym w latach 2006-2007. To da wzrost liczby nowych mieszkań, a także dużą dynamikę wartości produkcji budowlano-montażowej. Jednak obecne problemy ze sprzedażą nowych lokali już zmuszają deweloperów do redukcji planowanych inwestycji, co może spowodować od 2011 r. wyraźne zmniejszenie liczby oddawanych do użytku mieszkań.

Rozkwit budownictwa mieszkaniowego

Sektor budownictwa mieszkaniowego w Polsce czeka kilka lat stabilnych wzrostów zarówno pod względem liczby mieszkań oddawanych rocznie do użytkowania, jak i wartości produkcji budowlano-montażowej. Firma badawcza PMR, w swoim najnowszym raporcie zatytułowanym "Budownictwo mieszkaniowe w Polsce 2008. Prognozy rozwoju na lata 2008-2011" szacuje, że wartość produkcji budowlano-montażowej z tytułu budownictwa mieszkaniowego w 2008 r. utrzyma bardzo wysoką dynamikę i w ujęciu nominalnym wzrośnie aż o 50%, osiągając poziom 17 mld zł, na co największy wpływ będzie miała kategoria budynków wielomieszkaniowych.

W latach kolejnych wartość produkcji budowlano-montażowej będzie nadal rosła, jednak zwyżki nie będą już tak spektakularne. "O dobrych perspektywach dla budownictwa mieszkaniowego świadczy m.in. duża liczba rozpoczynanych inwestycji, rosnący odsetek robót o charakterze inwestycyjnym, a także wysoka i stabilna dynamika robót ziemnych, co oznacza wzmożone prace przy przygotowaniach gruntów pod przyszłe budowy" uważa Bartłomiej Sosna, autor raportu i analityk rynku budowlanego PMR.
W 2008 r. liczba ukończonych mieszkań wyniesie blisko 170 tys. i będzie rosła, przekraczając poziom 200 tys. lokali w 2010 r. W sytuacji mniejszego popytu, wielu deweloperów już wkrótce wstrzyma się z realizacją planowanych inwestycji, co jednak odbije się na liczbie ukończonych mieszkań nie wcześniej niż w 2011 r. "Już w 2008 r. deweloperzy po raz pierwszy oddadzą do użytku więcej mieszkań niż inwestorzy indywidualni. W perspektywie wieloletniej, udział tej formy budownictwa będzie wyraźnie rósł, zwłaszcza gdy minie okres spowolnienia na rynku pierwotnym" - dodaje Bartłomiej Sosna.

Trudne czasy deweloperów

W ciągu najbliższych dwóch lat deweloperzy w Polsce negatywnie odczują skutki boomu mieszkaniowego z okresu 2006-2007, kiedy to nawet co piąte mieszkanie sprzedawali inwestorom kupującym lokale z myślą o ich droższej odsprzedaży. Dodatkowo, rosnące koszty inwestycji oraz zastój w sprzedaży mieszkań mogą spowodować bankructwa źle zarządzanych firm deweloperskich. Zagrożenie to dotyczy głównie mniejszych deweloperów, bez własnych sił wykonawczych, o wysokim poziomie kosztów oraz słabym zapleczu kapitałowym.
Pomimo spowolnienia w sektorze deweloperskim, przyszłość producentów materiałów budowlanych nie jest poważnie zagrożona dzięki dużemu udziałowi budownictwa indywidualnego. Podczas gdy na zachodzie Europy jest to już coraz rzadsza forma budowania, w Polsce jest to wciąż niemal połowa rynku mieszkaniowego i będzie w dużym stopniu stabilizowało ten rynek jako całość.

Stabilizacja cenowa

Nadwyżka podaży nad popytem sprawi, że w najbliższych latach ceny większości mieszkań nadal będą spadały. Korekta cenowa potrwa przynajmniej do wakacji 2009 r. W całym 2008 r. ceny transakcyjne obniżą się średnio o ok. 10%. Z uwagi na fakt wysokich cen gruntów, robocizny, materiałów budowlanych, a także rosnącej inflacji, mało prawdopodobny jest jednak scenariusz gwałtownego spadku cen mieszkań, sięgającego ponad 20%, gdyż stanowiłoby to zagrożenie dla marż deweloperów. Obniżki takie mogą mieć miejsce jedynie przy sprzedaży pojedynczych lokali - mieszkań o złym rozkładzie lub ostatnich w danej inwestycji.
"Występujący w latach 2006-2007 boom na rynku nowych mieszkań okazał się być silniejszy niż krótkookresowe moce produkcyjne polskiego sektora budowlanego, czego skutkiem była niemożność zaspokojenia wysokiego popytu, a w konsekwencji - rosnące ceny mieszkań, materiałów budowlanych, a także usług wykonawczych. Najbliższe lata w budownictwie mieszkaniowym pod względem cenowym będą już dużo spokojniejsze" podsumowuje Bartłomiej Sosna.


PMR to firma specjalizująca się w dostarczaniu informacji rynkowych oraz usług firmom zainteresowanym rynkami Europy Środkowo-Wschodniej. Do głównych obszarów działalności PMR Ltd. należy wydawanie publikacji biznesowych, świadczenie usług konsultingowych i badania rynku. Obecna na rynku od ponad 10 lat i posiadająca jedne z najczęściej odwiedzanych portali informacyjnych PMR Ltd. jest jedną z największych firm w swojej branży w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany