Przede wszystkim funkcjonalność

2009-12-03 15:59
Sala konferencyjna w biurowcu Trinity Park I
Autor: Ghelamco Poland Sala konferencyjna w biurowcu Trinity Park I

Ocenia się, że w krajach wysoko rozwiniętych pracownicy biurowi to aż 60 % wszystkich zatrudnionych. Zdecydowana większość tych osób spędza w miejscu pracy znaczną część swojego życia. Jakie powinno być zatem optymalne wnętrze lokalu biurowego?

Wnętrze biurowca Trinity Park I  zaaranżowane przez pracownię Massive Design
Autor: Ghelamco Poland Wnętrze biurowca Trinity Park I zaaranżowane przez pracownię Massive Design

Trend I: zgodnie z charakterem firmy

Urządzenie lokalu biurowego uzależnione jest od wielu czynników, z których niewątpliwie kluczowym jest charakter danej firmy i rodzaj wykonywanej w niej pracy. Projekt biura i jego aranżacja powinny zatem zawsze być w pełni dostosowane do potrzeb i strategii przedsiębiorstwa, dla którego są przygotowywane. 

- Pierwszym krokiem do odpowiedniego zaprojektowania lokalu biurowego jest przeprowadzenie tzw. analizy funkcjonalnej, która pozwala na dostosowanie danego powierzchni do indywidualnych potrzeb konkretnej firmy – mówi Przemysław Stopa, główny projektant pracowni architektonicznej Massive Design, odpowiedzialnej za aranżację wnętrz w nowoczesnych biurowcach, takich jak m.in. Katowice Business Point i warszawski Crown Square realizowanych przez firmę Ghelamco. - Miejsce pracy powinno być dostosowane do indywidualnych potrzeb konkretnego stanowiska, danej branży oraz specyfiki firmy. Trudno wyobrazić sobie na przykład, aby prawnicy czy bankierzy pracowali w takim samym wnętrzu, jak pracownicy agencji reklamowej czy biura architektonicznego – zauważa Stopa.

Duże znaczenie ma również kolorystyka biura. Chociaż do wyboru mamy cały wachlarz możliwości, warto pamiętać, że także design musi być zawsze dopasowany do charakteru firmy, którą mieści. I tak, o ile np. soczysto zielone ściany mogą sprawdzić się w firmie IT, o tyle w przypadku kancelarii notarialnej spowodują raczej zdziwienie i uczucie zmieszania.

Trend II: open space ciągle w modzie

Już od dłuższego czasu na rynku biurowców ogromną popularnością cieszą się open space’y, czyli biura zaaranżowane na dużej, otwartej przestrzeni. Ich główną zaletą jest możliwie najbardziej efektywne wykorzystanie miejsca – na tej samej powierzchni w open space można rozplanować wygodne i przyjazne stanowiska dla dużo większej liczby osób aniżeli w tradycyjnym układzie pokojowym. Drugim, niezwykle ważnym plusem tak zaaranżowanych lokali biurowych jest ich niezwykła elastyczność w dostosowywaniu powierzchni w zależności od bieżących potrzeb firmy. Ma to szczególne znaczenie w dobie ciągłych przemian na rynku, kiedy to duże korporacje stosunkowo często zmieniają swoją strukturę, skład poszczególnych zespołów czy wzajemne relacje pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi.
- Dostępne w nowoczesnych biurowcach klasy A podniesione podłogi, lekkie ścianki działowe czy mobilne meble, pozwalają na niemal natychmiastową zmianę konfiguracji biura bez kosztownych i czasochłonnych remontów – podkreśla Przemysław Stopa.
- Ostatnio w związku z reorganizacją struktury firmy jeden z najemców naszego biurowca Trinity Park III pilnie potrzebował zmienić układ biura. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom udało się to zrobić zaledwie w ciągu jednego weekendu, oszczędzając przy tym nie tylko środki finansowe, ale przede wszystkim czas pracowników - potwierdza Jarosław Zagórski, commercial&business development director Ghelamco Poland.

Trend III: pomieszczenia towarzyszące

Dużą zaletą otwartego modelu aranżacji przestrzeni biurowej jest jej pozytywny wpływ na atmosferę i relacje panujące w firmie. Ze względu na swój charakter powierzchnie typu open-space sprzyjają bowiem lepszej integracji pomiędzy poszczególnymi zespołami i pracownikami. W tak zorganizowanym lokalu biurowym przepływ informacji jest dużo bardziej swobodny niż w tradycyjnych biurach z podziałem na pokoje, a to z kolei przekłada się również na efektywność i jakość ich pracy.

- Jeżeli tylko pozwala na to charakter danej korporacji, z pewnością warto postawić właśnie na open space. Dużo przyjemniej, lepiej i efektywniej pracuje się w otwartym biurze, gdzie każdy, niezależnie od zajmowanego stanowiska, czuje, że jest członkiem tego samego zespołu – mówi Przemysław Stopa.
- Oczywiście, nie wszystkie rozmowy i spotkania mogą się jednak odbywać na forum publicznym – dodaje Jarosław Zagórski. - Dlatego też zawsze zwracamy naszym klientom uwagę na to, że nieodłącznym elementem dobrze zaprojektowanego open spacu powinny być różnego rodzaju pomieszczenia towarzyszące takie jak np. większe i mniejsze sale konferencyjne, meeting rooms czy tzw. pokoje lub budki telefoniczne – zaznacza.

Trend IV: grunt to komfort pracy

Hałas, brak miejsca, bałagan – to elementy, które z pewnością nie powinny występować w dobrze zaprojektowanym i przemyślanym lokalu biurowym. Warunki pracy przekładają się bowiem w dużym stopniu na jej jakość i efektywność. Projektując biuro nie wolno zatem zapomnieć o dołożeniu wszelkich starań, aby zagwarantować zatrudnionym osobom wystarczający komfort i wygodę. Nie jest to trudne dzięki dostępnym dzisiaj najnowszym technologiom. Przykładowo, nowoczesne dźwiękochłonne ściany, sufity czy wykładziny pozwalają projektantom znacznie zredukować panujące niemal w każdym biurze wysokie natężenie hałasu. Odpowiednio dobrane materiały doskonale wyciszają pomieszczenie, eliminując echa i do minimum zmniejszając przenoszenie dźwięku nie tylko pomiędzy sąsiadującymi pomieszczeniami, ale także stanowiskami. Równie ważny, jak odpowiednia izolacja akustyczna, jest także właściwy dobór mebli biurowych Lekkie, mobilne, wygodne oraz odpowiednio ustawione pozwalają urządzić każde biuro na wiele sposobów, na bieżąco dostosowując je do aktualnych potrzeb.

Trend V: eko znaczy dobrze

Panująca od kilku lat moda na szeroko pojmowaną ekologię dotarła również do biur.
- Zwykły biurowiec nie przyciągnie dzisiaj najemców. Współczesne firmy doceniają zaangażowanie w działania proekologiczne i szukają o budynków, które będą oszczędzać środowisko naturalne. To, jak bardzo pro-eko jest dane biuro ma szczególne znaczenie tym bardziej, że ekologiczne równoznaczne jest często z energooszczędnym a to z kolei oznacza niższe koszty utrzymania biura - zauważa Jarosław Zagórski. - Jednym z wielu ekoprzyjaznych i jednocześnie oszczędzających energię udogodnień obecnych w warszawskim biurowcu Crown Square powstającym na Woli będzie inteligentny system sterowania klimatyzacją. Oznacza to, że wszystkie okna budynku posiadać będą specjalne czujniki, które automatycznie odłączą system klimatyzacji od razu po uchyleniu okna – dodaje.

Biurowy eko-trend przejawia się także w samym wyposażeniu przestrzeni lokali – dzisiaj chętniej niż jeszcze 10 lat temu korzysta się z naturalnych materiałów lub tworzyw wyprodukowanych z troską o środowisko naturalne. Dodatkowo, ważnym elementem aranżacji biura coraz częściej jest prawdziwa roślinność.
- Rośliny uatrakcyjniają przestrzeń każdego biura i sprawiają, że staje się ona bardziej przyjazna człowiekowi. Ponadto obcowanie z naturą niesie ze sobą mnóstwo dodatkowych skutków dobroczynnych: pozytywnie wpływa na pracę układu nerwowego i odpornościowego, a typowy dla naturalnej roślinności zielony kolor relaksuje i odstresowuje – zauważa Przemysław Stopa.

Podsumowując, z punktu widzenia każdego pracodawcy, biuro to miejsce szczególne. Dobrze i ciekawie zaprojektowane nie tylko wprawia w dobry nastrój, stymuluje do twórczego myślenia, ale co za tym idzie, zwiększa również efektywność pracy. Oprócz tego, jest  także unikalną wizytówką firmy, budującą jej wizerunek zarówno w oczach klientów jak i wśród samych pracowników.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej