Producenci stolarki skazani na współpracę z montażystami
Przeszło połowa montażystów polecających konkretne marki okien i drzwi swoim klientom wskazała, że ma znaczący wpływ na ich ostateczną decyzję, zaś 22,2% fachowców montujących okna dachowe i 16,5% okna elewacyjne zadeklarowała, że klient całkowicie polegał na ich zdaniu – wynika z badania* ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku, wykonanego na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi.
– Oczywiście jakość produktów jest głównym czynnikiem wpływającym na ich zakup – przyznaje szefowa tej badawczej firmy Małgorzata Walczak-Gomuła. – Niezmiennie jednak w procesie decyzyjnym istotną rolę odgrywa rekomendacja fachowca.
Konsumenci potrzebują doradztwa
W ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku zwracają uwagę, że ze względu na bardzo duży wybór produktów, konsumenci poszukują opinii i wsparcia, by odnaleźć rozwiązanie dostosowane do ich potrzeb. Z badania wynika, że na rynku stolarki budowlanej oczekują od fachowców nie tylko rekomendacji dotyczącej konkretnych produktów, ale także doradztwa w kwestii sposobu montażu. Co ciekawe, zdecydowana większość montażystów okien dachowych, elewacyjnych i drzwi zewnętrznych rekomenduje swoim klientom ciepły montaż, głównie ze względu na aspekt energooszczędności.
Póki co, trudno jest im ich jednak przekonać do tego rozwiązania, ponieważ jest droższe od montażu tradycyjnego. ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku podaje, że 77,4% okien elewacyjnych i 76,9% drzwi zewnętrznych zamontowano tylko z użyciem pian montażowych.
Producenci skazani na współpracę z montażystami
Małgorzata Walczak-Gomuła podkreśla, że producenci okien i drzwi nie osiągną sukcesu na rynku, jeżeli nie będą współpracowali z montażystami. Raz, że bardzo chętnie dzielą się oni swoimi opiniami z inwestorami. Wskazują im konkretne rozwiązania, a często odradzają również produkty konkretnych producentów, stając się krytykami marki. Czynni krytycy są grupą postrzeganą jako największe zagrożenie dla producenta. Bywają niezadowoleni z oferowanych produktów. Co jednak bardziej istotne, rozpowszechniają oni bardzo chętnie negatywne opinie wśród innych potencjalnych klientów.
– Wykonawcy powinni być zatem ważnym ogniwem w procesie planowania strategii marketingowej i komunikacyjnej przedsiębiorstwa. Tym bardziej, że ich głos w procesie decyzyjnym ostatecznego konsumenta jest bardzo ważny – tłumaczy prezes ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku. I dodaje, że rola fachowca, jako ambasadora marki, buduje też jej prestiż.
Ta współpraca jest bardzo ważna również dlatego, że producenci stosują w swoich produktach coraz lepsze materiały, a niepoprawny montaż może to zniweczyć, np. drzwi mogą obcierać się. Większość klientów jest wówczas przekonanych, że problem z produktem leży po stronie producenta, kiedy w rzeczywistości miał on związek jedynie z jego montażem. W tym celu Związek Polskie Okna i Drzwi (Związek POID) zainicjował kampanię „Dobry Montaż”, której celem jest edukacja i utrwalanie w świadomości inwestorów indywidualnych wiedzy na temat poprawnego montażu stolarki budowlanej.
Polska Tygrysem Stolarki Otworowej
Według ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku, to hasło z VII Kongresu Stolarki Otworowej stało się faktem. Polska kolejny rok z rzędu jest numerem jeden pod względem wartości eksportu stolarki otworowej wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Polskie okna i drzwi zdobywają zagranicznych klientów nie tyle ceną, co jakością i designem. Jak wskazują analizy prowadzone na potrzeby raportów przygotowywanych na zlecenie Związku POID, Polska odpowiada już za 21,5% całego eksportu branży stolarki w krajach UE i zajmuje piąte miejsce pod względem wielkości produkcji.
– Do niedawna hasło: Polska liderem eksportu w krajach UE było utopijną wizją, a dziś jest faktem. W przyszłości może będziemy mogli mówić o Polskim Tygrysie Stolarki Otworowej nie tylko pod kątem eksportu, ale również produkcji – mówi Małgorzata Walczak-Gomuła. Według niej, branżę stolarki otworowej w Polsce można określić jako innowacyjną, czyli czerpiącą wiedzę z doświadczenia zagranicznego, ale kreującą własne rozwiązania technologiczne.
W ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku podkreślają, że eksport jest bardzo istotny dla przedsiębiorstw funkcjonujących w branży stolarki otworowej - dla części firm stanowi on większy udział, niż działania podejmowane na rodzimym rynku.
* Raporty "Rynek stolarki okiennej w Polsce 2017" i "Rynek stolarki drzwiowej w Polsce 2017", przygotowane przez ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi.
Raporty są w wolnej sprzedaży dla firm nie będących członkami POiD. Kontakt: Beata Tomczak, tel. kom. 603 765 304, e-mail: [email protected].