
i
– Oczywiście jakość produktów jest głównym czynnikiem wpływającym na ich zakup – przyznaje szefowa tej badawczej firmy Małgorzata Walczak-Gomuła. – Niezmiennie jednak w procesie decyzyjnym istotną rolę odgrywa rekomendacja fachowca.
Konsumenci potrzebują doradztwa
W ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku zwracają uwagę, że ze względu na bardzo duży wybór produktów, konsumenci poszukują opinii i wsparcia, by odnaleźć rozwiązanie dostosowane do ich potrzeb. Z badania wynika, że na rynku stolarki budowlanej oczekują od fachowców nie tylko rekomendacji dotyczącej konkretnych produktów, ale także doradztwa w kwestii sposobu montażu. Co ciekawe, zdecydowana większość montażystów okien dachowych, elewacyjnych i drzwi zewnętrznych rekomenduje swoim klientom ciepły montaż, głównie ze względu na aspekt energooszczędności.

i

i
Póki co, trudno jest im ich jednak przekonać do tego rozwiązania, ponieważ jest droższe od montażu tradycyjnego. ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku podaje, że 77,4% okien elewacyjnych i 76,9% drzwi zewnętrznych zamontowano tylko z użyciem pian montażowych.
Producenci skazani na współpracę z montażystami
Małgorzata Walczak-Gomuła podkreśla, że producenci okien i drzwi nie osiągną sukcesu na rynku, jeżeli nie będą współpracowali z montażystami. Raz, że bardzo chętnie dzielą się oni swoimi opiniami z inwestorami. Wskazują im konkretne rozwiązania, a często odradzają również produkty konkretnych producentów, stając się krytykami marki. Czynni krytycy są grupą postrzeganą jako największe zagrożenie dla producenta. Bywają niezadowoleni z oferowanych produktów. Co jednak bardziej istotne, rozpowszechniają oni bardzo chętnie negatywne opinie wśród innych potencjalnych klientów.
– Wykonawcy powinni być zatem ważnym ogniwem w procesie planowania strategii marketingowej i komunikacyjnej przedsiębiorstwa. Tym bardziej, że ich głos w procesie decyzyjnym ostatecznego konsumenta jest bardzo ważny – tłumaczy prezes ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku. I dodaje, że rola fachowca, jako ambasadora marki, buduje też jej prestiż.
Ta współpraca jest bardzo ważna również dlatego, że producenci stosują w swoich produktach coraz lepsze materiały, a niepoprawny montaż może to zniweczyć, np. drzwi mogą obcierać się. Większość klientów jest wówczas przekonanych, że problem z produktem leży po stronie producenta, kiedy w rzeczywistości miał on związek jedynie z jego montażem. W tym celu Związek Polskie Okna i Drzwi (Związek POID) zainicjował kampanię „Dobry Montaż”, której celem jest edukacja i utrwalanie w świadomości inwestorów indywidualnych wiedzy na temat poprawnego montażu stolarki budowlanej.

i

i
Polska Tygrysem Stolarki Otworowej
Według ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku, to hasło z VII Kongresu Stolarki Otworowej stało się faktem. Polska kolejny rok z rzędu jest numerem jeden pod względem wartości eksportu stolarki otworowej wśród wszystkich krajów Unii Europejskiej. Polskie okna i drzwi zdobywają zagranicznych klientów nie tyle ceną, co jakością i designem. Jak wskazują analizy prowadzone na potrzeby raportów przygotowywanych na zlecenie Związku POID, Polska odpowiada już za 21,5% całego eksportu branży stolarki w krajach UE i zajmuje piąte miejsce pod względem wielkości produkcji.
– Do niedawna hasło: Polska liderem eksportu w krajach UE było utopijną wizją, a dziś jest faktem. W przyszłości może będziemy mogli mówić o Polskim Tygrysie Stolarki Otworowej nie tylko pod kątem eksportu, ale również produkcji – mówi Małgorzata Walczak-Gomuła. Według niej, branżę stolarki otworowej w Polsce można określić jako innowacyjną, czyli czerpiącą wiedzę z doświadczenia zagranicznego, ale kreującą własne rozwiązania technologiczne.
W ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku podkreślają, że eksport jest bardzo istotny dla przedsiębiorstw funkcjonujących w branży stolarki otworowej - dla części firm stanowi on większy udział, niż działania podejmowane na rodzimym rynku.

i
* Raporty "Rynek stolarki okiennej w Polsce 2017" i "Rynek stolarki drzwiowej w Polsce 2017", przygotowane przez ASM - Centrum Badań i Analiz Rynku na zlecenie Związku Polskie Okna i Drzwi.
Raporty są w wolnej sprzedaży dla firm nie będących członkami POiD. Kontakt: Beata Tomczak, tel. kom. 603 765 304, e-mail: [email protected].

i