Powierzchnie handlowe w Polsce - raport
Firma doradcza CB Richard Ellis działająca w sektorze nieruchomości komercyjnych wydała raport "Understanding Retail Destinations Poland - Spring 2008" podsumowujący rynek powierzchni handlowych w Polsce. Raport obejmuje dane z pierwszych miesięcy 2008 roku.
Publikacja zawiera informacje o popycie, podaży, czynszach, trendach oraz prognozach dotyczących rynku centrów handlowych w głównych miastach Polski. Firma CB Richard Ellis przeprowadziła badania centrów handlowych w następujących miastach/aglomeracjach: Górny Śląsk, Warszawa, Łódź, Kraków, Trójmiasto, Wrocław, Poznań oraz Szczecin. W raporcie znajduje się również opis rynków wschodzących, do których firma zaliczyła rynek Białegostoku, Lublina, Rzeszowa, Wałbrzycha, Płocka oraz Słupska.
Obecnie w Polsce znajduje się około 250 centrów handlowych o łącznej powierzchni 5,7 mln m2. Obiekty, które są w trakcie realizacji dostarczą kolejnego 1 mln m2, a w ciągu następnych 3 lat przybędzie jeszcze 1,5 mln m2 powierzchni w centrach handlowych zlokalizowanych zarówno w dużych, jak i w mniejszych miastach Polski.
Najwięcej centrów handlowych znajduje się w Warszawie (około 1 mln m2) oraz na Górnym Śląsku (około 700 tys. m2).
Jak informuje Anna Federak, analityk w dziale badań rynku CB Richard Ellis: "Polski rynek centrów handlowych w dużych miastach jest bliski saturacji, a od połowy 2006 roku obserwujemy wzmożone zainteresowanie inwestorów małymi i średniej wielkości miastami w Polsce. Mniejsze miasta dysponują obecnie dwoma silnymi magnesami: większą dostępnością atrakcyjnych terenów inwestycyjnych oraz małą konkurencyjnością istniejących obiektów handlowych".
Jak pokazuje poniższa tabela średnia ilość powierzchni handlowej przypadającej na 1000 mieszkańców Polski wynosi obecnie 150 m2 i jest nadal znacząco niższa w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.
średnia ilość powierzchni handlowej w Europie Zachodniej (m2 na 1000 mieszkańców) | 246 |
średnia ilość powierzchni handlowej w Polsce (m2 na 1000 mieszkańców), w tym: - Poznań - Warszawa - Górny Śląsk |
150 731 613 322 |
Źródło: CB Richard Ellis |
"Duże miasta są wciąż atrakcyjne dla inwestorów i są w większości przypadków najbardziej pożądaną lokalizacją dla nowych marek, wchodzących dopiero na polski rynek. Popyt na atrakcyjnie zlokalizowaną powierzchnię handlową góruje nad podażą, co przyczynia się do wzrostu stawek czynszu" - dodaje Anna Federak.
W Warszawie zapotrzebowanie na wolną powierzchnię handlową jest niezmiennie wysokie, a stawki czynszu nie tylko w centrach handlowych, ale coraz częściej również na głównych ulicach handlowych osiągają najwyższy poziom w Polsce. Najbardziej pożądane jest centrum Warszawy, gdzie za wynajem lokalu (w centrum handlowym lub przy głównych ulicach handlowych) trzeba zapłacić około 100 Euro za m2. Do podwyżek przyczynia się głównie brak możliwości budowy nowych powierzchni handlowych, jak również postępująca ekspansja zagranicznych marek luksusowych, które są przygotowane do płacenia wysokich stawek czynszów za najlepsze lokalizacje.
Wrocław w 2007 roku był liderem pod względem ilości oddanej do użytku nowej powierzchni handlowej zlokalizowanej w centrach handlowych (ok.150 tys. m2 powierzchni wynajmu brutto). Czynsze za wynajem lokali handlowych w tym mieście są zdecydowanie niższe niż w Warszawie i sięgają 45 - 55 Euro za m2, zaś czynsze lokali przy głównych ulicach handlowych kształtują się na poziomie 45 Euro za m2.
Jak wynika z raportu, w Poznaniu zapotrzebowanie na powierzchnie handlowe jest duże i prawdopodobnie nie będzie spadało. Obecna podaż nie zaspokaja dużego popytu, a dostępne galerie handlowe są wynajęte prawie w 100%. Podobnie, jak w innych miastach, w Poznaniu czynsze wzrastają szczególnie w przypadku atrakcyjnych lokali w głównych centrach handlowych i przy najważniejszych ulicach. Obecnie czynsze sięgają tu 45 - 65 Euro za m2.
Dużym zainteresowaniem cieszą się mniejsze miasta ze wschodniej części Polski - Lublin, Rzeszów oraz Białystok. W ciągu ostatniego roku tymi obszarami interesowało się kilkunastu deweloperów z całej Polski, dostrzegając potencjał w bardzo niskiej podaży centrów handlowych.
Podaż powierzchni handlowej oraz czynsze w miastach średniej wielkości kształtują się następująco:
Źródło: CB Richard Ellis |
Do najciekawszych wśród wschodzących rynków autorzy raportu zaliczają Wałbrzych. Jest to typowe miasto przemysłowe, które ma teraz olbrzymi potencjał w postaci wolnych terenów poprzemysłowych. Zainteresowanie nowymi centrami handlowymi w Wałbrzychu jest ogromne, a czynsze w planowanych obiektach sięgają 28 Euro za m2.