Powierzchnie handlowe w Polsce

2009-10-08 14:23

Po okresie spowolnienia widocznego w I poł. 2009 r., na rynku nieruchomości handlowych w III kw. pojawiły się pierwsze symptomy ożywienia. Wznowiono realizację niektórych projektów centrów handlowych, część sieci handlowych została poddana restrukturyzacji bądź uzyskała refinansowanie. Jednak pomimo pewnej poprawy sytuacji na rynku, wskaźnik sprzedaży ogółem odnotował spadki, a wielkość powierzchni niewynajętej wzrosła...

Sytuacja na rynku
najwyższe czynsze lekki trend spadkowy spowodowany wzrostem dostępności powierzchni handlowych, pustostanów i ofert podnajmu ↓ 
najkorzystniejsze stopy zwrotu szacowany trend stabilny  
podaż w budowie ok. 870 000 m2, wstrzymane/opóźnione budowy na ok. 190 000 m2  
popyt ostrożność w podejmowaniu decyzji, spadek popytu ze strony wiodących najemców (anchors)  ↓

 

W III kwartale 2009 roku oddano do użytku jedynie około 35 000 m2 powierzchni centrów handlowych. Wśród ukończonych obiektów należy wymienić Carrefour Jastrzębie Zdrój i Galerię Feniks Radom. Wydarzeniem w III kwartale było podpisanie umowy inwestycyjnej pomiędzy PKP SA i firmą Neinver dotyczącej realizacji węzła komunikacyjnego Katowice Osobowa połączonego z galerią handlową i centrum biznesowym. Łącznie na koniec września w budowie pozostawało 870 000 m2 powierzchni w centrach handlowych, z czego aż 42,5% zostanie oddanych do użytku w IV kwartale tego roku. Największymi budowanymi obecnie centrami handlowymi są IKEA Port Łódź oraz Bonarka Kraków.

W III kwartale odnotowano transakcje kupna/sprzedaży sieci handlowych z sektora spożywczego i RTV AGD. Sieć Billa (25 supermarketów) została sprzedana Grupie E. Leclerc. Decyzja o wycofaniu się z Polski Electro World związana jest ze sprzedażą tej sieci do Mix Electronics. W sektorze odzieżowym natomiast Vistula sfinalizowała renegocjacje finansowania z bankami, a sieci Redan i Gino Rossi znalazły inwestorów strategicznych, którzy dokapitalizowali te spółki. Sieci handlowe z dużą ostrożnością podejmują decyzje strategiczne, za cel ekspansji wybierając najlepsze centra handlowe w dużych miastach.

Najwyższe czynsze w centrach handlowych - wrzesień 2009
  III kwartał 2009 II kwartał 2009 trend
€/m2/miesiąc €/m2/rok €/m2/miesiąc €/m2/rok
Warszawa 83 996 83 996
Konurbacja 40 480 40 480
Trójmiasto 42 504 44 528
Kraków 45 540 46 552
Łódź 41 492 41 492
Wrocław 41 492 43 516
Poznań 42 504 44 528
Szczecin 40 480 40 480
Czynsze za centralnie położony lokal (100-150 m2) w najlepszym centrum handlowym, moda

 

Najkorzystniejsze stopy zwrotu (szacunek) - wrzesień 2009
  III kwartał 2009 II kwartał 2009 trend
Warszawa 7,75 7,75
Konurbacja 8,25 8,25
Trójmiasto 8,25 8,25
Kraków 8,25 8,25
Łódź 8,25 8,25
Wrocław 8,25 8,25
Poznań 8,25 8,25
Szczecin 8,25 8,25
W świetle braku ostatnich danych porównawczych dotyczących rynku w wielu rejonach Europy oraz zmieniającego się charakteru rynku, jak również kosztów związanych z przeprowadzaniem transakcji, takich jak koszty finansowania, dane dotyczące stóp kapitalizacji należy traktować jedynie jako dane wytyczne przedstawiające przewidywany trend oraz kierunek zmian i nie powinny być traktowane jako dane porównawcze dla jakiejkolwiek nieruchomości czy transakcji bez uwzględnienia jej specyficznego charakteru.

Wybrane transakcje najmu lipiec-wrzesień 2009
najemca  powierzchnia   centrum handlowe  miasto
Saturn 5 082 IKEA Port Łódź Łódź
Fantasy park  2 340 Agora Bytom
RTV Euro  2 000 Rapsodia Elbląg
TK Maxx  4 545 Galeria Malta Poznań

 

Realizacja kolejnych inwestycji handlowych na polskim rynku związana jest ściśle z dostępem deweloperów do finansowania i kondycją rynku najmu. Biorąc pod uwagę obecną sytuację, przewiduje się, że po roku 2010 nastąpi znaczące zmniejszenie podaży nowych centrów.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany