Polskie EUROdworce

2008-07-15 18:15

Po pierwszej z serii planowanych kontroli poprzedzających piłkarskie mistrzostwa w Polsce, ocena stanu polskich dworców pozostawia wiele do życzenia. Zwłaszcza pod względem higieny. Źle jest na co trzecim dworcu PKP (na 160 kontroli) i na co szóstym dworcu PKS (na 60 skontrolowanych). - "Na nasze usprawiedliwienie mogę powiedzieć, że najgorsza sytuacja jest na starych, mało uczęszczanych dworcach" - zapewniał Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - "Spośród 80 największych dworców 15 już jest gruntownie wyremontowanych. Do 2012 roku wyremontujemy kolejnych 30." Tymczasem z brudem podróżni muszą się zmagać nadal. I to nie tylko na dworcach, ale i w pociągach. Stan przygotowań polskich dworców do wizyty europejskich kibiców:

Warszawa Centralna
PKP nie przewiduje generalnego remontu dworca.

Warszawa Wschodnia
Polskie Koleje Państwowe rozpoczęły rozmowy z inwestorami, którzy chcą przebudować Dworzec Wschodni. Istniejący budynek zostanie zburzony, a na jego miejscu powstanie nowy dworzec. Do 30 kwietnia 2008 powinien się zakończyć pierwszy etap wyboru inwestora. Do końca roku powinniśmy poznać wykonawcę. Budowa ma się rozpocząć na przełomie 2009/2010.
Do rokowań zgłosiły się: firma Riofsa, konsorcjum: Praga Centrum - Mayfield Polska i Hochtief Development, konsorcjum API Europe i Neot Chen Merkaz Hadera.
Gotowy jest Projekt planu zagospodarowania okolic Dworca Wschodniego jest gotowy od 15 maja 2007 r.

Warszawa Zachodnia
Inwestor miał być wybrany w I kwartale 2008 r. Budowa nowego Dworca Zachodniego powinna rozpocząć się na przełomie 2008/2009 roku, a zakończyć 2010/2011. PKP ma nadzieję, że w ciągu pięciu lat - czyli do EURO 2012 - uda się wybudować dwa całkiem nowe budynki dworcowe.

Warszawa Stadion
Na początku lutego 2008 r. ogłoszono konkurs architektoniczny na tereny o powierzchni ponad 30 hektarów. Podzielono je na trzy części. Ta zachodnia obejmuje grunty należące do PKP. Tam ma powstać nowy dworzec Stadion, który kolejarze chcą przebudować we współpracy z prywatnym inwestorem. Architekci mieli czas na zgłaszanie się do konkursu do 3 marca. Prace muszą złożyć do 19 maja, a publiczne rozstrzygnięcie konkursu nastąpi w czerwcu 2008.

Warszawa Gdańska
Stacja do końca 2009 r. ma być rozbudowana. Zbudowane zostanie przejście podziemne z sąsiedniej stacji metra. Zmodernizowany zostanie również układ torowy dla prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich w ciągu linii kolejowych nr: 19, 507 i 509. Wartość projektu modernizacji wymienionych linii to 84,5 mln zł netto.
W wakacje 2008 roku ma rozpocząć się przebudowa. Prace przy Gdańskim mają potrwać kilkanaście miesięcy. W dalszym etapie przebudowany ma być tamtejszy budynek dworcowy.

Gdańsk Główny
Brak informacji nt. planów modernizacji dworca.

Gdańsk Śródmieście (SKM)
Gdańsk Śródmieście - tak będzie sie nazywał nowy dworzec PKP w Gdańsku. Zbuduje go spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście i wydłuży linię kolejową nr 250, po której kursują jednostki SKM. Koszt inwestycji to co najmniej 70 mln złotych. Decyzja o powstaniu nowego dworca kolejowego zapadła w sierpniu 2007, podczas spotkania w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.
Dworzec SKM Gdańsk Śródmieście ma być gotowy przed finałami EURO 2012. Z tej właśnie stacji pociągi mają dojeżdżać m.in. do Gdańska Zaspy Towarowej, w pobliżu której powstanie stadion piłkarski Baltic Arena.
Samorząd Województwa jest na etapie wyboru wykonawcy studium wykonalności.

Gdańsk Zaspa Towarowa (SKM)
Osoby odpowiedzialne za organizację EURO w Gdańsku stoją na stanowisku, że transport kolejowy podczas mistrzostw nie musi być priorytetem. Ta inwestycja miałaby kosztować 70 mln złotych.
Brak działań.

Sopot
Porozumienie ws. dworca w Sopocie podpisano 20 czerwca 2007 r. Dwa tunele, obiekty handlowo-usługowe z wydzieloną częścią do obsługi pasażerów, parking podziemny na ok. 240 samochodów i przebudowywane drogi dojazdowe - tak do 2011 roku mają wyglądać okolice dzisiejszego dworca kolejowego w Sopocie.
Porozumienie w tej sprawie podpisały władze miasta i przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych. Negocjacje z PKP trwały osiem lat. Na realizację projektu potrzeba ok. 140 mln zł. Pieniądze mają pochodzić od prywatnego inwestora, który wraz z miastem i PKP stworzyłby spółkę.
Brak działań.

Gdynia Główna Osobowa
Trwa modernizacja układu torowego. Spór o przyszłość budynku dworca (ma być wpisany na listę zabytków) paraliżuje prace. Do mistrzost zmodernizowany będzie tylko układ torowy stacji.

Wrocław Główny
Porozumienie pomiędzy miastem Wrocław a PKP, dzięki któremu koleje wspólnie z samorządem przygotują projekt modernizacji dworca głównego we Wrocławiu i otaczającego go terenu miejskiego zostało zawarte 7 lutego 2008 r. Projekt zostanie wybrany w międzynarodowym konkursie do września 2008. Projekt budowlany, opracowany na jego podstawie, powstanie w pierwszej połowie 2009 roku, a prace modernizacyjne rozpoczną się w tym samym roku. Konkurs architektoniczno-urbanistyczny pod nazwą "Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu wraz z otoczeniem" ogłoszony miał zostać w marcu 2008.
Nie ma zabezpieczenia finansowego.

Wrocław Maślice (nowy stadion)
Przystanek kolejowy przy nowym stadionie piłkarskim na Maślicach, budowa od podstaw nowej linii łączącej centrum miasta z portem lotniczym i remont wszystkich istniejących już torów prowadzących do Wrocławia. Przystanek powstanie na istniejącej już trasie z Wrocławia do Głogowa, czyli między stacją na Kuźnikach a Praczami. Studium wykonalności modernizacji wrocławskiego węzła kolejowego ma powstać do 2009 roku.

Poznań Główny
2 marca Andrzej Wach, prezes PKP SA, ogłosił, że poznański Dworzec Główny zostanie przebudowany do EURO. PKP ma przebudować dworzec samodzielnie, miasto wycofało się z projektu. PKP ma już harmonogram prac - za kilka tygodni zostanie wyłoniona firma, która opracuje koncepcję programowo-przestrzenną nowego dworca oraz zagospodarowania Wolnych Torów. Ta będzie gotowa na czerwiec. Wybór inwestora ma nastąpić na przełomie roku.

Katowice
18 maja 2007 r. przyjęto harmonogram inwestycji:
- maj 2007 - zatwierdzenie przez Zarząd PKP SA procedury wyłaniania inwestorów;
- połowa września 2007 - zamknięcie listy zainteresowanych inwestorów;
- koniec 2007 roku - wybór inwestora; - koniec 2008 roku - pierwsze "wbicie łopaty";
- 2010-2011 - zakończenie realizacji inwestycji.
29 października 2007 r. - 16 firm przystąpiło do procedury rokowań z PKP, zatwierdzonej przez Ministerstwo Transportu. Rokowania miały wyłonić inwestora budowy nowego dworca głównego w Katowicach. 26 października PKP przyjęły odpowiedzi od firm, które będą uczestniczyć w rokowaniach.
4 kwietnia 2008 r. - PKP wyłoniło 5 inwestorów:
- Neinver Polska
- Simon Ivanhoe
- Grupa Kapitałowa ECC
- Konsorcjum firm IGI Keyinvest, GE Real Estate Poland oraz Kajima Europe
- TriGranit Holding Limited i TriGranit City Development.
PKP chce wyłonić inwestora w pilotażowej formie polegającej na współpracy przedsiębiorstwa Skarbu Państwa i kapitału prywatnego, w pierwszej połowie 2008 roku i rozpocząć realizację inwestycji na przełomie 2009/2010 roku.

Pyrzowice - MPL Katowice
Aktualnie trwają prace przygotowawcze do ewentualnej budowy linii i stacji kolejowej.

Kraków Główny
Brak zabezpieczenia finansowego inwestycji.


"Informacja o stanie przygotowań Polski do EURO 2012", oprac. zespół pod kierunkiem Janusza Piechocińskiego, Wiceprzewodniczącego Sejmowej Komisji Infrastruktury (Adrian Furgalski - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Piotr Kiełbowicz - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Dariusz Kostrzębski - Railway Business Forum, Marcin Michalik - Zespół Doradców Gospodarczych TOR, Janusz Piechociński - Sejm RP, Jarosław Skarżyński - ZMPD), Warszawa, kwiecień 2008 r.

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany