Okna, okna... dla kogo?

2008-07-28 15:46

Konkurencja na rynku stolarki okiennej sprawia, że producenci okien wprowadzają coraz więcej innowacji, a ich oferta jest bogata i różnorodna. Z drugiej strony to, jakie okna wybierają klienci, w dużym stopniu zależy od grupy, do jakiej należą. Inaczej będą kupować okna indywidualni użytkownicy, jeszcze inaczej architekci i deweloperzy. O próbę oceny rynku pokusiła się firma BUDVAR.

Przyczyn niesłabnącego zainteresowania ofertą producentów okien jest kilka: trwający od trzech lat boom budowlany w Polsce, wysokie ceny nieruchomości na rynku wtórnym, a w związku z tym decyzje o samodzielnej budowie domu, konieczność dokonywania remontów w obiektach, które są już stare. Jednocześnie firm na rynku stolarki okiennej jest coraz więcej. Liczy się to, jak szybko odpowiedzą na potrzeby swoich odbiorców.

Inwestor indywidualny: racjonalny
Klienci coraz rzadziej kierują się kryterium finansowym. Interesuje ich dobra jakość, choć oczywiście w tzw. rozsądnej cenie.

- Współczesny klient ma już dużą wiedzę o rynku i dostępnych produktach. Jest świadomy, że produkt najtańszy raczej nie spełni jego oczekiwań. Wymiana okien to inwestycja, która ma starczyć na lata - tłumaczy Artur Błasik, dyrektor operacyjny BUDVAR Centrum SA. - Klienci stawiają dziś na produkty zaawansowane technologicznie, interesują ich przede wszystkim okna 5- i 6-komorowe - dodaje.

Zakup okien z reguły poprzedza wnikliwa analiza ofert wielu firm. Wskazówek dostarcza prasa branżowa i Internet. Do biur handlowych zgłaszają się już osoby, które pytają o konkretne parametry techniczne, głównie dotyczące izolacji termicznej i dźwiękochłonności. Interesuje je też trwałość i parametry ekologiczne okien. Estetyka to trzecie kryterium, jakie biorą pod uwagę. Według Artura Błasika dla wielu nabywców wygląd ma większe znaczenie niż cena.

- W przypadku naszej firmy często wybierają okno Elegance Premium. Ma ono elegancki profil, ale również dobre parametry techniczne - mówi Artur Błasik.

Poza samym produktem klient decyduje się też na różne usługi dodatkowe, np. demontaż poprzednich i montaż nowych okien.

Architekt: estetyczny
Odrębną grupą odbiorców są architekci. Podobnie jak klienci indywidualni pytają oni o określone parametry techniczne, jednak ważniejsza jest dla nich estetyka i design. Nierzadko mają wymagania co do koloru czy kształtu. Co na to producenci?

- Nie boimy się eksperymentów, a nasza firma nie raz realizowała już niestandardowe zamówienia. Modyfikacje dotyczą najczęściej niekonwencjonalnych kształtów, w swojej ofercie mamy też bogatą paletę oklein i szprosów - informuje Artur Błasik.

Deweloper: oszczędny
Ta grupa dostosowuje się do oczekiwań klientów indywidualnych. Ponieważ ci dużo płacą za mieszkania, cena okien nie może być zbyt wysoka. Dla firm deweloperskich oznacza to zakup produktów mniej zaawansowanych technologicznie. W praktyce oszczędności okazują się jednak pozorne. Wybrane okna mają krótszy okres trwałości, a parametry techniczne narażają użytkowników na straty. Np. mniejsza szczelność pociąga za sobą większe zużycie energii. Warto pamiętać, że przez okna ucieka 28 proc. ciepła.

Widać więc, że gotowość bycia elastycznym to nie wszystko. Urozmaicanie oferty przez producenta musi iść w ślad za tym, do kogo kieruje swój produkt i jakie są potrzeby odbiorców.

maj 2008 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej