Mieszkanie - tak, ale jakie?

2006-10-08 14:47

W Warszawie popyt na mieszkania zdecydowanie przewyższa podaż. Świadczą o tym nie tylko wzrastające z dnia na dzień ceny, lecz także błyskawiczne tempo sprzedaży nowych zespołów mieszkaniowych. Jakie mieszkania i dlaczego kupują klienci? Jakiego typu lokali brakuje? Deweloperzy powinni bacznie śledzić preferencje nabywców.

Powodów kupna mieszkania jest kilka. Najważniejszym wydaje się jednak założenie lub powiększenie rodziny. Podczas konferencji "Rynek mieszkaniowy w Warszawie - Analiza czynników wpływających na zakup mieszkania", która odbyła się 24 października 2006 r., przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez CB Richard Ellis we współpracy z Murator EXPO. Tak więc, według przeprowadzonych analiz wyżej wymieniony motyw wskazało 30% respondentów. Niewiele mniej osób decyduje się na zakup własnego "M", ponieważ pragnie się usamodzielnić. W grupie tej znalazło się około 27% ankietowanych. Stosunkowo duża liczba badanych - 11% traktuje zakup mieszkania jako inwestycję, a 7% badanych kupuje je dla usamodzielniającego się dziecka.

Powód zakupu mieszkania

Cena i lokalizacja

Ciągle najważniejszym czynnikiem przy zakupie mieszkania okazuje się cena. W przypadku jednak tak dynamicznie rosnących cen mieszkań, gdzie średni koszt m2 przekracza dwukrotnie cenę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, wydaje się to w pełni uzasadnione. Obok czynników natury finansowej klienci zwracają również uwagę na lokalizację. Tutaj liczy się przede wszystkim dostępność środków komunikacji miejskiej. Na łatwy dojazd samochodem zwraca uwagę jedynie 13% badanych. Mniejsze znaczenie mają również dzielnica (11%), bliskość centrum (10%) czy terenów zieleni (10%).

Waga poszczególnych czynników

Mieszkanie idealne

Przy wyborze mieszkania ważny jest oczywiście obok ceny i lokalizacji sam produkt - czyli standard mieszkania. W rankingu czynników decyzyjnych uplasował się on jednak za tymi dwoma pierwszymi kryteriami. Podobnie jak marka dewelopera.Wybierając lokal, wiele osób zwraca uwagę na widną kuchnię (92%). Dla 90% ankietowanych ma znaczenie, czy mieszkanie ma balkon, a ponad połowa chciałaby, by kuchnia była połączona z salonem. Ciekawe, że blisko 50% osób nie zwraca uwagi na usytuowanie sypialni względem stron świata i prawie tyle samo ankietowanych chciałoby, by była od wschodu co od zachodu (odpowiednio 20 i 17%). 42% badanych osób nie przywiązuje wagi co do usytuowania względem stron świata pokoju dziennego.

Jak się okazało, istotne znaczenie ma jednak wysokość budynku mieszkalnego. Największą popularnością cieszą się budynki czteropiętrowe (69% wskazań). Mniej entuzjazmu wywołują te posiadające od 5 do 10 pięter (32% wskazań), oraz 11-15-piętrowe (10%). Około 13% badanych gotowych jest zamieszkać w budynku wysokościowym (powyżej 15 pięter). Jeśli chodzi o piętro, które uznano za najdogodniejsze do mieszkania, to ponad połowa badanych chciałaby zamieszkać na 1-3 piętrze. Mniej chętnie wybierany jest parter oraz mieszkania powyżej 4 i 6 piętra.

Na własną rękę

Z badań przeprowadzonych przez CB Richard Ellis i Murator EXPO wynika, że 44% respondentów skorzystałoby z oferty wykończenia mieszkania przez dewelopera. 38% badanych nie skorzystałoby z takiej usługi, gdyż woli przygotować mieszkanie we własnym zakresie. 8% swój brak zainteresowania tego typu usługą uzasadnia obawą o jej wysoki koszt, a 3% obawą o mały wybór zastosowanych materiałów.

Jeśli jednak chodzi o zakup sprzętu AGD, to większość ankietowanych woli go kupować na własną rękę. Obawy, podobnie jak w przypadku wykończenia, dotyczą m.in. ograniczonego wyboru urządzeń AGD proponowanego przez firmę deweloperską.

Popyt na dodatkowe udogodnienia

Nie tylko z kredytu

1/3 ankietowanych zamierza sfinansować zakup mieszkania wyłącznie z kredytu. 15% wykorzysta na zakup wyłącznie swoje oszczędności. Większość jednak najchętniej połączyłaby te dwa sposoby finansowania inwestycji (41%). Nie można też zapominać o osobach, które kupują mieszkanie z funduszy uzyskanych ze sprzedaży innej nieruchomości. W tym gronie znajduje się około 11% ankietowanych..

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej