Mieszkanie - tak, ale jakie?

2006-10-08 14:47

W Warszawie popyt na mieszkania zdecydowanie przewyższa podaż. Świadczą o tym nie tylko wzrastające z dnia na dzień ceny, lecz także błyskawiczne tempo sprzedaży nowych zespołów mieszkaniowych. Jakie mieszkania i dlaczego kupują klienci? Jakiego typu lokali brakuje? Deweloperzy powinni bacznie śledzić preferencje nabywców.

Powodów kupna mieszkania jest kilka. Najważniejszym wydaje się jednak założenie lub powiększenie rodziny. Podczas konferencji "Rynek mieszkaniowy w Warszawie - Analiza czynników wpływających na zakup mieszkania", która odbyła się 24 października 2006 r., przedstawiono wyniki badań przeprowadzonych przez CB Richard Ellis we współpracy z Murator EXPO. Tak więc, według przeprowadzonych analiz wyżej wymieniony motyw wskazało 30% respondentów. Niewiele mniej osób decyduje się na zakup własnego "M", ponieważ pragnie się usamodzielnić. W grupie tej znalazło się około 27% ankietowanych. Stosunkowo duża liczba badanych - 11% traktuje zakup mieszkania jako inwestycję, a 7% badanych kupuje je dla usamodzielniającego się dziecka.

Powód zakupu mieszkania

Cena i lokalizacja

Ciągle najważniejszym czynnikiem przy zakupie mieszkania okazuje się cena. W przypadku jednak tak dynamicznie rosnących cen mieszkań, gdzie średni koszt m2 przekracza dwukrotnie cenę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, wydaje się to w pełni uzasadnione. Obok czynników natury finansowej klienci zwracają również uwagę na lokalizację. Tutaj liczy się przede wszystkim dostępność środków komunikacji miejskiej. Na łatwy dojazd samochodem zwraca uwagę jedynie 13% badanych. Mniejsze znaczenie mają również dzielnica (11%), bliskość centrum (10%) czy terenów zieleni (10%).

Waga poszczególnych czynników

Mieszkanie idealne

Przy wyborze mieszkania ważny jest oczywiście obok ceny i lokalizacji sam produkt - czyli standard mieszkania. W rankingu czynników decyzyjnych uplasował się on jednak za tymi dwoma pierwszymi kryteriami. Podobnie jak marka dewelopera.Wybierając lokal, wiele osób zwraca uwagę na widną kuchnię (92%). Dla 90% ankietowanych ma znaczenie, czy mieszkanie ma balkon, a ponad połowa chciałaby, by kuchnia była połączona z salonem. Ciekawe, że blisko 50% osób nie zwraca uwagi na usytuowanie sypialni względem stron świata i prawie tyle samo ankietowanych chciałoby, by była od wschodu co od zachodu (odpowiednio 20 i 17%). 42% badanych osób nie przywiązuje wagi co do usytuowania względem stron świata pokoju dziennego.

Jak się okazało, istotne znaczenie ma jednak wysokość budynku mieszkalnego. Największą popularnością cieszą się budynki czteropiętrowe (69% wskazań). Mniej entuzjazmu wywołują te posiadające od 5 do 10 pięter (32% wskazań), oraz 11-15-piętrowe (10%). Około 13% badanych gotowych jest zamieszkać w budynku wysokościowym (powyżej 15 pięter). Jeśli chodzi o piętro, które uznano za najdogodniejsze do mieszkania, to ponad połowa badanych chciałaby zamieszkać na 1-3 piętrze. Mniej chętnie wybierany jest parter oraz mieszkania powyżej 4 i 6 piętra.

Na własną rękę

Z badań przeprowadzonych przez CB Richard Ellis i Murator EXPO wynika, że 44% respondentów skorzystałoby z oferty wykończenia mieszkania przez dewelopera. 38% badanych nie skorzystałoby z takiej usługi, gdyż woli przygotować mieszkanie we własnym zakresie. 8% swój brak zainteresowania tego typu usługą uzasadnia obawą o jej wysoki koszt, a 3% obawą o mały wybór zastosowanych materiałów.

Jeśli jednak chodzi o zakup sprzętu AGD, to większość ankietowanych woli go kupować na własną rękę. Obawy, podobnie jak w przypadku wykończenia, dotyczą m.in. ograniczonego wyboru urządzeń AGD proponowanego przez firmę deweloperską.

Popyt na dodatkowe udogodnienia

Nie tylko z kredytu

1/3 ankietowanych zamierza sfinansować zakup mieszkania wyłącznie z kredytu. 15% wykorzysta na zakup wyłącznie swoje oszczędności. Większość jednak najchętniej połączyłaby te dwa sposoby finansowania inwestycji (41%). Nie można też zapominać o osobach, które kupują mieszkanie z funduszy uzyskanych ze sprzedaży innej nieruchomości. W tym gronie znajduje się około 11% ankietowanych..

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany