Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?

2006-05-23 17:17
Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?
Autor: C&W H&B Kto jest liderem na rynku nowych obiektów handlowych w Europie?

W 34 krajach Europy łączna podaż powierzchni handlowej wynosi 88 mln mkw.; do końca 2006 roku przybędzie jeszcze 12 mln mkw. Najwięcej dzieje się na rynku rosyjskim, włoskim i w trzeciej kolejności - polskim. W Unii Europejskiej na tysiąc mieszkańców przypada 166 mkw. tego typu powierzchni. W krajach starej "piętnastki" średnia wynosi 201 mkw.

Dane zawarto w raporcie "Rozwój centrów handlowych w Europie", przygotowanym przez Cushman & Wakefield Healey & Baker.
Biorąc pod uwagę łączną powierzchnię handlową na czele rankingu plasują się: Wielka Brytania, Francja i Niemcy. W każdym z tych krajów jest ponad 10 mln powierzchni.
W grupie 15 rynków o największym proporcjonalnym przyroście powierzchni w centrach handlowych od 2001 roku aż 12 znajduje się w Europie Środkowej i Wschodniej. Wskazuje to na wysoki poziom działalności deweloperskiej w tej części Europy.
Ciekawym rynkiem jest Rosja; choć na tysiąc mieszkańców przypada zaledwie 14 mkw. powierzchni handlowej, a łączna powierzchnia wynosi nieco ponad 2 mln mkw., to właśnie tam do końca 2006 roku podaż przypadająca na tysiąc mieszkańców wzrośnie prawie dwukrotnie (do ok. 27 mkw.).
W ten sposób Rosja stanęła na czele rankingu powierzchni handlowej w nowych obiektach oddawanych do użytku w drugiej połowie 2005 i w 2006 roku. Na drugim miejscu znalazły się Włochy, a na trzecim - Polska.

W okresie od czerwca 2005 r. do końca 2006 r. na rosyjskim rynku pojawi się ponad 1,8 mln mkw. powierzchni w centrach handlowych.
- Jesteśmy świadkami rewolucji handlu w Rosji - mówi Natalia Oreshina z C&W/H&B w Rosji. - Rosja to rynek liczący 143 miliony konsumentów i rynek, który ma jeden z najwyższych wskaźników wzrostu gospodarczego w świecie - dodaje.

W ujęciu regionalnym najszybciej rozwijającym się regionem Europy pod względem nowej powierzchni w centrach handlowych w ciągu ostatnich pięciu lat jest Europa Środkowa z rocznym przyrostem rzędu 30-60 proc. i Europa Wschodnia ze wskaźnikiem 40-90 proc.


Najważniejszą nową inwestycją w Polsce są Złote Tarasy w centrum Warszawy (na zdjęciu). Ten obiekt o zróżnicowanym przeznaczeniu i powierzchni 225 tys. mkw. będzie oferować 63 tys.500 mkw. powierzchni handlowo-rozrywkowej i jest realizowany przez ING Real Estate kosztem ok. 400 mln euro. Po ukończeniu budowy 50 proc. udziałów w tej inwestycji obejmie Rodamco Europe.
Otwarcie Złotych Tarasów zaplanowano na jesień 2006 r., ale już teraz wynajęto prawie 80 proc. powierzchni handlowej (podpisane umowy najmu i listy intencyjne).

Foto: C&W H&B

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają

Materiał Partnerski

Materiał sponsorowany

Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej