Kraków w europejskiej superlidze
Dokument zatytułowany "European Cities & Regions of the Future 2008/2009", z marca 2008 r., wskazuje jasno: spośród 1000 miast i regionów, w rankingu na najbardziej atrakcyjne miejsce w Europie pod względem kosztów prowadzonej działalności Polska nie miała sobie równych. Aż cztery polskie miasta i regiony, zostały sklasyfikowane na czterech pierwszych miejscach. Są to Warszawa, Kraków, Wrocław i region Polska Południowa. Eksperci "Financial Times" potwierdzają: Kraków jest jednym z najatrakcyjniejszych - do inwestowania - miast w Europie.
W dobie globalizującej się gospodarki, liberalizacji przepisów oraz integracji rynków kapitałowych w jednoczącej się Europie nie dziwi fakt, że władze poszczególnych miast i regionów europejskich konkurują ze sobą w dziedzinie przyciągania inwestycji. Dziennikarze i eksperci z dziennika "Financial Times" przygotowali raport na temat przyszłości oraz potencjału ekonomicznego miast i regionów w Europie na przestrzeni najbliższych dwóch ostatnich lat.
Wyniki raportu "Financial Times" wskazują na bardzo wysoką pozycje Krakowa pod względem atrakcyjności inwestycyjnej. To jedyne polskie miasto wśród europejskich metropolii i regionów wymienione na liście podmiotów o największym potencjale ekonomicznym oraz najlepszych perspektywach dalszego rozwoju. W tej kategorii Kraków znalazł się na 6. miejscu, ustępując Luksemburgowi, Tallinowi, Paryżowi, Londynowi i czeskiemu regionowi Pardubice. Kraków został wysoko oceniony pod względem poziomu zatrudnienia, potencjału ekonomicznego oraz możliwości inwestycyjnych. Wysoką 7. pozycję w tym rankingu zajął także region Polska Południowa.
W kategorii 10 najbardziej atrakcyjnych miast i regionów pod względem działalności kosztów, Kraków zajął drugie miejsce, za Warszawą, wyprzedza Wrocław i stolice innych środkowo-europejskich państw. Zaraz za stolicą Dolnego Śląska uplasował się region Południowa Polska.
Zdaniem Jacka Majchrowskiego, Prezydenta Krakowa, wysoka pozycja miasta w raporcie przygotowanym przez "Financial Times" potwierdza słuszność polityki prowadzonej przez samorząd w dziedzinie przyciągania zagranicznych inwestorów. "Od kilku lat konsekwentnie tworzymy przychylny klimat dla biznesu, przy wykorzystaniu potencjału naukowego miasta staramy się zachęcać do inwestowania w Krakowie firmy z branży nowoczesnych technologii i usług księgowo-rozliczeniowych" - komentuje.
Słowa Prezydenta Krakowa potwierdza Monika Piątkowska, dyrektor magistrackiego Wydziału Strategii i Rozwoju: "Tak wysokie miejsce w rankingu "Financial Times" - z którego się oczywiście cieszymy - to przede wszystkim efekt naszych dotychczasowych, konsekwentnych działań. Aby utrzymać pozytywny trend już teraz myślimy, jak kreować rozwój gospodarczy miasta w przyszłości, analizujemy obecną sytuację, obserwujemy trendy globalizującej się gospodarki, planujemy nowe dziedziny i kierunki, w jakich Kraków ma szanse się rozwijać, podtrzymując obecne, pozytywne wskaźniki"
Opracowując strategię działania na przyszłość, Kraków opiera się na analizach firm doradczych. Przykładem jest raport "Pożądane sektory bezpośrednich inwestycji krajowych i zagranicznych w Krakowie" stworzony przez PricewaterhouseCoopers. Opracowanie wymienia nie tylko atuty Krakowa w postaci możliwości zatrudnienia - po konkurencyjnych cenach - wykształconych kadr, obecności czołowych firm zagranicznych, wygodnych połączeń lotniczych z głównymi ośrodkami w Europie i dostępności wysokiej jakości powierzchni biurowych. Zawiera także szereg zaleceń, w szczególności tych o charakterze strategicznym, wskazujących na optymalne - z punktu widzenia potencjału miasta - sektory inwestycji, które warto pozyskiwać.
"Bazując na tych wskazaniach, przygotowujemy nowe programy marketingowe skierowane na budowę marki Krakowa w kontekście takich dziedzin, jak sektor badań i rozwoju, life-sciences, w tym biotechnologia oraz wyspecjalizowane i zaawansowane dziedziny medycyny, czy sektor usług kreatywnych" - wymienia Monika Piątkowska.
Atrakcyjność Krakowa potwierdzają też inne rankingi i badania. Kraków jest bezkonkurencyjny nie tylko jako miejsce do spędzania wolnego czasu. Według badania przeprowadzonego przez BBC, stolica Małopolski jest drugim po Warszawie miastem w Polsce, najchętniej odwiedzanym w celach biznesowych.