Kolej na EURO
Skoncentrowaliśmy się na drogach, a to przede wszystkim kolej i lotniska będą miały strategiczne znaczenie w przemieszczaniu się kibiców między polsko-ukraińskimi miastami-gospodarzami EURO 2012. Jak "na dziś", a precyzyjniej na kwiecień 2009 roku, wygląda proces przystosowania infrastruktury kolejowej do zwiększenia przewozów pasażerskich w okresie rozgrywek przedstawia spółka PKP Polskie Linie Kolejowe - czyli "Kolej na 2012".
Polska ma rozbudowaną sieć linii kolejowych zapewniającą dojazd w najdalsze zakątki kraju. Kolej łączy również miasta-gospodarzy, w których będą odbywały się mecze. W obecnie prowadzone działania modernizacyjne i inwestycyjne zaangażowane są ogromne fundusze, zarówno z budżetu państwa, Unii Europejskiej, jak i środki własne spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. Powinno więc być dobrze...
Inwestycje PKP wpisujące się w proces przygotowań do EURO 2012, wybrane z planu inwestycyjnego spółki na lata 2007–2015, to przede wszystkim modernizacja obiektów inżynieryjnych (mosty, wiadukty, przepusty), węzłów, linii kolejowych, stacji i przystanków oraz budowa nowych - w tym w okolicach stadionów. Potrzebujemy także połączeń kolejowych z lotniskami. Dalej czeka nas dostosowanie prędkości pociągów pasażerskich do 160 km/h dla i 120 km/h dla pociągów towarowych, zwiększenie bezpieczeństwa przewozów i przepustowości linii, a infrastruktura kolejowa musi być w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych. A wszystko po to by odciążyć komunikację miejską i stworzyć bezpośredni dojazd z lotnisk do centrów miast i stadionów. Ma być szybciej, estetyczniej, po prostu lepiej...
OCZEKIWANE CZASY POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH MIĘDZY MIASTAMI-GOSPODARZAMI EURO 2012
Na długiej liście zadań spółki PKP Polskie Linie Kolejowe modernizacja głównych ciągów komunikacyjnych pomiędzy miastami-gospodarzami rozgrywek oraz z kolejowymi przejściami granicznymi obejmuje linie:
- linia nr 1 Warszawa–Łódź (etap I: Skierniewice–Łódź Widzew, etap II: Warszawa–Skierniewice)
- linia E 65 Warszawa–Gdynia: LCS Nasielsk, Ciechanów, Działdowo, Tczew i stacja Gdynia,
- linia E 20 Kunowice–Terespol: odcinek Siedlce–Terespol Etap I,
- linia E 20 Kunowice – Terespol (Rzepin–gr. państwa, Poznański Węzeł Kolejowy i stacja Poznań Główny)
- linia E 59 Poznań–Wrocław: odcinek Wrocław–granica woj. dolnośląskiego
- linia E 30 Zgorzelec–Medyka: odcinek Zgorzelec–Legnica, odcinek Legnica–Wrocław, odcinek Wrocław– Opole, odcinek Rzeszów–granica Państwa
- Warszawa: linia średnicowa i przystanek Warszawa Stadion
- Warszawa: stacja Warszawa Gdańska i linia obwodowa Józefinów–Warszawa Gdańska
- połączenia kolejowe z lotniskami: Warszawa–MPL Okęcie: zadanie 1 i 2, Kraków–MPL Balice
ZAMIERZENIA INWESTYCYJNE PKP ZWIĄZANE Z EURO 2012
Więcej: "Kolej na 2012" - prezentacja PKP Polskie Linie Kolejowe SA.