Jakich inżynierów szkolą uczelnie

2011-04-18 14:56
Inżynier budownictwa - zawód zaufania publicznego
Autor: BOSCH| Pentor Research International S.A.| Polska Izba Inżynierów Budownictwa Inżynier budownictwa - zawód zaufania publicznego

Na pewno nie do końca zadowolonych i krytycznych wobec swoich uczelni. Za mało praktyk, brak zagadnień dotyczących rynku pracy oraz zagadnień właściwych dla kadry kierowniczej – to zarzuty, jakie stawiają programom nauczania realizowanym przez polskie uczelnie techniczne ich absolwenci. Dowiedzieć się tego można z ankiety przeprowadzonej przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa i TNS Pentor.

Ocena absolwentów uczelni technicznych
Autor: PIIB / TNS Pentor

Uczestniczący w badaniu przyznają, że zdobyte wykształcenie pomogło im w zdobyciu pracy, ale wskazują na szereg niedoskonałości w programach nauczania. Około 46% deklaruje, że realizowany program nie zawierał wszystkich treści koniecznych do podjęcia pracy w zawodzie. Największe braki zauważają w odniesieniu do wiedzy praktycznej, znajomości rynku pracy, zagadnień właściwych dla kadry kierowniczej oraz znajomości języków obcych. Około 75% badanych twierdzi, że doświadczenia praktyczne powinny być stałym elementem kształcenia i najlepiej gdyby praktyki trwały 6 miesięcy (58%). Uważają, że w programach nauczania jest zbyt dużo treści ogólnych, więcej zaś powinno być wiedzy specjalistycznej.

Przeczytaj również: Pracę w Niemczech znajdą osoby z wykształceniem technicznym

W ankiecie udział wzięło 3729 osób z 16 województw, którew 2010 r.  przystępowały w PIIB do egzaminów na uprawnienia budowlane. Zaprezentowane w badaniu opinie dotyczą w większości osób w grupie wiekowej 20-35 lat (83%), z wyższym wykształceniem magisterskim (88%) i pracujących na etacie (85%).

Poziom i rozwój budownictwa uzależniony jest od profesjonalizmu jego kadr. Dlatego też, bardzo ważne jest dbanie o właściwy poziom edukacji przyszłych inżynierów na wyższych uczelniach. Podpisana w kwietniu 2011 r. przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym daje większą autonomię uczelniom, w tym także w sprawach ustalania programów nauczania. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa dają uczelniom odpowiedź na pytanie, czy dokonywane zmiany w programach nauczania idą w spodziewanym przez absolwentów kierunku.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej