Jakich inżynierów szkolą uczelnie
Na pewno nie do końca zadowolonych i krytycznych wobec swoich uczelni. Za mało praktyk, brak zagadnień dotyczących rynku pracy oraz zagadnień właściwych dla kadry kierowniczej – to zarzuty, jakie stawiają programom nauczania realizowanym przez polskie uczelnie techniczne ich absolwenci. Dowiedzieć się tego można z ankiety przeprowadzonej przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa i TNS Pentor.
Uczestniczący w badaniu przyznają, że zdobyte wykształcenie pomogło im w zdobyciu pracy, ale wskazują na szereg niedoskonałości w programach nauczania. Około 46% deklaruje, że realizowany program nie zawierał wszystkich treści koniecznych do podjęcia pracy w zawodzie. Największe braki zauważają w odniesieniu do wiedzy praktycznej, znajomości rynku pracy, zagadnień właściwych dla kadry kierowniczej oraz znajomości języków obcych. Około 75% badanych twierdzi, że doświadczenia praktyczne powinny być stałym elementem kształcenia i najlepiej gdyby praktyki trwały 6 miesięcy (58%). Uważają, że w programach nauczania jest zbyt dużo treści ogólnych, więcej zaś powinno być wiedzy specjalistycznej.
Przeczytaj również: Pracę w Niemczech znajdą osoby z wykształceniem technicznym
W ankiecie udział wzięło 3729 osób z 16 województw, którew 2010 r. przystępowały w PIIB do egzaminów na uprawnienia budowlane. Zaprezentowane w badaniu opinie dotyczą w większości osób w grupie wiekowej 20-35 lat (83%), z wyższym wykształceniem magisterskim (88%) i pracujących na etacie (85%).
Poziom i rozwój budownictwa uzależniony jest od profesjonalizmu jego kadr. Dlatego też, bardzo ważne jest dbanie o właściwy poziom edukacji przyszłych inżynierów na wyższych uczelniach. Podpisana w kwietniu 2011 r. przez Prezydenta RP Bronisława Komorowskiego nowelizacja ustawy o szkolnictwie wyższym daje większą autonomię uczelniom, w tym także w sprawach ustalania programów nauczania. Wyniki ankiety przeprowadzonej przez Polską Izbę Inżynierów Budownictwa dają uczelniom odpowiedź na pytanie, czy dokonywane zmiany w programach nauczania idą w spodziewanym przez absolwentów kierunku.