Inwestycji drogowych i kolejowych mniej niż rok temu
Tak przynajmniej wynika z analizy wydanych pozwoleń na budowę infrastruktury transportu, które za pierwsze półrocze podsumował Główny Urząd Nadzoru Budowlanego (GUNB).
Od początku roku 2017 trudno nie zauważyć aktywności Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa (MIB) w informowaniu o rozpoczynaniu kolejnych inwestycji drogowych i kolejowych. To wreszcie wyglądało jak przejaw ożywienia w budownictwie, na które tak czekają firmy budowlane. Jednak liczby wydanych pozwoleń na „obiekty infrastruktury transportu”, które zebrał po I półroczu GUNB, nie potwierdzają tego, okazuje się, że „słaby” rok 2016 był pod tym względem lepszy.
Przeczytaj jak MIB podsumowało rok 2016 i co zapowiadało na rok 2017 >>
Z raportu GUNB pn. „Ruch budowlany” wynika, że istotnie pierwsze półrocze 2017 zamknęło się bilansem 90 000 wydanych pozwoleń na budowę (rok temu o tej porze było ich 83 420), ale to nie infrastruktura drogowa i kolejowa jest kołem napędowym. Tym razem budownictwo jednorodzinne i deweloperzy poprawili statystyki, ale budownictwo mieszkaniowe przeanalizujemy oddzielnie.
GUNB podaje, że w pierwszym półroczu 2017 wydano 1864 pozwolenia na budowę dróg, również tych kolejowych. To o 132 pozwolenia mniej, niż przez pierwsze sześć miesięcy roku 2016 (wtedy 1996).
Oprócz czterech, we wszystkich województwach odnotowano spadki.
W tym roku więcej niż w porównywalnym okresie rok temu pozwoleń na budowę dróg wydano w województwach:
- pomorskim – 221 (149 w 2016),
- lubelskim – 158 (131),
- dolnośląskim – 143 (104) i
- świętokrzyskim 30 (29)
Najwięcej pozwoleń na budowę infrastruktury transportowej odnotowano dla województw:
- małopolskiego – 263 (było 300),
- pomorskiego – 221 (149) i w
- Wielkopolsce – 197 ( 209).
Przodujące zazwyczaj w pozwoleniach na budowę województwo mazowieckie w obszarze infrastruktury transportowej nie należy do liderów – w tym półroczu wydano tu 187 pozwoleń na takie inwestycje, rok temu było 212.