Inwestycje siegające nieba, czyli ponad 7 mld zł w polskie lotniska
Optymistyczne prognozy dla sektora lotniczego oraz perspektywa organizacji EURO 2012 sprawiają, że w najbliższych latach wartość inwestycji w lotniska w Polsce przekroczy 7 mld zł. Wyższe wzrosty niż lotnisko w Warszawie będą w dalszym ciągu miały porty regionalne, na które przeznaczona zostanie blisko jedna trzecia tej kwoty. Oczywiście, największe inwestycje lotniskowe planowane są w miastach, które mają stać się arenami rozgrywek piłkarskich mistrzostw Europy.
W ciągu najbliższych sześciu lat wartość inwestycji w budowę i rozbudowę lotnisk w Polsce osiągnie niespotykane dotychczas rozmiary. W swoim najnowszym raporcie "Budowa lotnisk w Polsce 2007 - Prognozy rozwoju na lata 2008-2013", firma badawcza PMR szacuje, że do 2013 r. inwestycje na polskich lotniskach przekroczą 7 mld zł, z czego blisko jedna trzecia tej kwoty zostanie przeznaczona na budowę nowych regionalnych portów lotniczych.
Rok 2007 będzie kolejnym rekordowym okresem dla lotnisk i linii lotniczych w Polsce, a liczba obsłużonych pasażerów wyniesie ponad 19 mln. Analizując dynamikę wzrostu liczby podróżnych zauważa się, że największe zwyżki notują głównie czołowe lotniska regionalne, tj. Wrocław, Gdańsk, Kraków czy Katowice i to właśnie te miasta mają największy wpływ na doskonałe wyniki polskiego sektora lotniczego. W 2007 r. po raz pierwszy z warszawskiego Okęcia skorzysta mniej niż połowa pasażerów odprawionych w Polsce, co jest spowodowane bardzo dynamicznym rozwojem tanich linii lotniczych w portach regionalnych oraz niewydolnością stołecznego lotniska, spowodowaną m.in. ciągnącą się od kilku lat budową drugiego terminalu. W kolejnych latach porty regionalne będą zwiększały swoją przewagę nad lotniskiem w Warszawie, w rezultacie czego do 2020 r. obsługiwać będą blisko dwie trzecie ruchu pasażerskiego w Polsce.
Doskonałym impulsem do dalszego rozwoju lotnictwo cywilnego jest perspektywa tańszych połączeń lotniczych ze Stanami Zjednoczonymi, gdzie mieszka około 10 mln osób pochodzenia polskiego. Trwają także konsultacje władz lotniczych Polski i Ukrainy w sprawie modyfikacji umowy o komunikacji powietrznej między tymi krajami (EURO 2012).
Natomiast zagrożeniem dla szybkiego rozwoju rynku lotniczego może okazać się możliwość włączenia unijnych linii lotniczych do handlu dwutlenkiem węgla, ujednolicenie opłat lotniskowych przez Komisję Europejską oraz niedobór pilotów.
Warunkiem dalszych silnych wzrostów w polskim transporcie lotniczym jest jednak rozbudowa infrastruktury lotniskowej oraz zwiększanie efektywności wykorzystania przestrzeni powietrznej. Z istniejących obiektów, największe plany inwestycyjne mają porty w Krakowie, Katowicach, Gdańsku, Warszawie i Wrocławiu.
Co do nowych lotnisk - niemal pewne jest powstanie portów w Modlinie, Lublinie i Białymstoku. Możliwe jest także pojawienie się nieco mniejszych lotnisk regionalnych pod Opolem i Koszalinem. Najprawdopodobniej wszystkie te projekty otrzymają wsparcie ze środków UE. Wciąż pod znakiem zapytania stoi dofinansowanie z Unii Europejskiej projektu budowy portu lotniczego w podkieleckich Obicach. Pozostałe miasta zabiegające o powstanie portów regionalnych, tj. Radom, Sochaczew, Mińsk Mazowiecki i Gdynia - do sfinansowania projektów będą musiały uzyskać wsparcie prywatnych inwestorów.
Dodatkowo planowane są inwestycje w kilkanaście lokalnych portów turystyczno-biznesowych, m.in. w: Szczecinie, Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu, Grudziądzu, Olsztynie, Suwałkach, Katowicach, Częstochowie, Nowym Targu i Starym Sączu.
Przedstawione w raporcie plany inwestycyjne polskich lotnisk PMR szacuje na blisko 7,8 mld zł. Spodziewane jest jednak, że część z planowanych przedsięwzięć, zwłaszcza na Mazowszu, nie zostanie zrealizowana do 2013 r. Faktyczne wydatki inwestycyjne zmniejszą się wówczas o około 10%, do 7 mld zł, przy czym największa kumulacja przedsięwzięć nastąpi w latach 2011-2012. Z tej kwoty blisko jedna trzecia zostanie przeznaczona na prace związane z różnego rodzaju drogami lotniskowymi, a ponad jedna czwarta na prace budowlane przy terminalach lotniskowych.Trzecią pod względem wielkości grupą inwestycji będą projekty drogowe i kolejowe, mające na celu skomunikowanie portów z centrami miast, przy czym największe tego typu przedsięwzięcia dotyczyć będą Krakowa, Wrocławia, Trójmiasta i Warszawy
Szacowane kwoty planowanych inwestycji mogą zwiększyć wartość z uwagi na dalsze zwyżki cen usług budowlanych.
grudzień 2007 r.