Inwestycje komercyjne w Warszawie mają się dobrze

2014-02-21 14:25
Warszawa
Autor: Orco Property Group

Postronnemu obserwatorowi mogłoby się wydawać, że Warszawa jest już nasycona komercyjnymi nieruchomościami, czyli biurowcami i obiektami handlowymi. Jednak dane zebrane przez CBRE mówią co innego – w dalszym ciągu stolicy przybywa i biurowców i nieruchomości z przeznaczeniem na handel, co pod względem inwestycji komercyjnych czyni Warszawę jedną z najbardziej atrakcyjnych stolic europejskich.   

Widać to po zainteresowaniu inwestycjami w nieruchomości komercyjne przez większości funduszy instytucjonalnych oraz prywatnych inwestorów planujących dywersyfikację portfela inwestycyjnego w Europie.
- Dzięki stabilnej sytuacji rynkowej oraz relatywnie dobrym wskaźnikom makroekonomicznym Polska, a szczególnie Warszawa, wygląda obiecująco i wciąż przyciąga firmy zagraniczne – komentuje zabrane dane Colin Waddell, dyrektor zarządzający CBRE w Polsce.

Biurowców w Warszawie będzie więcej

Nowoczesna powierzchnia biurowa w Warszawie szacowana jest na ponad 4 100 000 m2, z czego 30% znajduje się w centrum miasta. Na początku roku 2014 w budowie było kolejnych 600 000 m2 w 41 obiektach biurowych. Jak podaje CBRE to oznacza, że pod względem aktywności deweloperów powierzchni biurowych Warszawa plasuje się w pierwszej piątce miast europejskich, za Paryżem, Londynem i Moskwą. Budowane są obiekty o różnej powierzchni, ale do największe to Warsaw Spire (100 000 m2), Q22 (52 000 m2) oraz Gdański Business Center (49 000 m2).

- Rosnąca aktywność deweloperów powierzchni biurowych jest ściśle związana z popytem ze strony najemców. Od ponad dekady, za wyjątkiem 2009 roku, ilość wynajmowanej w biurowcach powierzchni co roku mocno wzrasta. W ostatnim kwartale 2013 roku w Warszawie wynajętych zostało 115 000, a w skali całego roku było to 633 000 m2, co oznacza 4-procentowy wzrost w porównaniu do roku 2012. Liczba toczących się obecnie negocjacji sugeruje, że w 2014 roku może paść kolejny rekord – mówi Łukasz Kałędkiewicz, dyrektor Działu Powierzchni Biurowych w CBRE.
Nowoczesnych biurowców w Warszawie przybywa, ale to powoduje, że wzrasta wskaźnik wolnej powierzchni – na koniec roku 2013 oszacowano ją na prawie 12%. To efekt przenoszenia się najemców z biurowców klasy B do obiektów klasy A. Eksperci CBRE uważają, że w dłuższej perspektywie dodatkowe powierzchnie zostaną stopniowo wchłonięte przez rynek.

Warszawa lubi centra handlowe

W Warszawie jest bardzo dużo centrów handlowych, tak dużych galerii jak i mniejszych obiektów. Centrum miasta i dotychczasowe tereny przy tzw. wylotówkach są już chyba nasycone, ale jak się okazuje, popyt nie słabnie. 

Według oceny CBRE, na koniec 2013 roku stolica miała 1 400 000 m2 nowoczesnej powierzchni handlowej - to oznacza nasycenie na poziomie zaledwie 430 m2 na 1000 mieszkańców, co ma być sygnałem dla deweloperów na kolejne inwestycje. Na początku roku 2014 takich inwestycji w budowie było niewiele (zaledwie 7000 m2 w Royal Wilanów), już planowane są kolejne inwestycje. Mają to być duże obiekty, jak Fabryka Wołomin (31 000 m2), Galeria Wilanów (60 000 m2) i Galeria Białołęka (60 000 m2), ale też mniejsze, na bardziej lokalne potrzeby - Hop Stop w Falenicy (7000 m2), Vogla Park (11 000 m2), Ferio Wawer (12 000 m2). Zapewne rok 2014 przyniesie jeszcze więcej takich inwestycji, bo jak zauważa CBRE, międzynarodowe sieci handlowe, które wkraczają na polski rynek, nadal wolą otwierać sklepy w centrach handlowych niż przy ulicach uznawanych za handlowe. Ten segment stołecznego rynku czeka na dokończenie inwestycji infrastrukturalnych, które wytyczą kierunki rozwoju. Najważniejszym wydarzeniem będzie planowane uruchomienie pod koniec 2014 roku drugiej linii metra i stacji przy ul. Świętokrzyskiej, czyli rejony w pobliżu Nowego Światu i Placu Trzech Krzyży, które są wciąż postrzegane jako najlepsze ulice handlowe w Warszawie.

- Obserwujemy trend rozbudowywania się dobrze funkcjonujących centrów handlowych – na przykład Centrum Janki, Wola Park, Promenada i Arkadia - które poprzez poszerzenie oferty chcą zatrzymać klientów. Widać też, że modernizują się i powiększają starsze obiekty handlowe czy handlowo-biurowe, szczególnie w centrum miasta są, czego przykładami są Smyk, Centrum Bankowo Finansowe i Centrum Marszałkowska (dawniej Sezam). Można oczekiwać, że ten trend stanie się silnym bodźcem do dalszego rozwoju ulic handlowych. Deweloperzy także coraz chętniej podejmują się renowacji i rozbudowy zabytkowych obiektów tworząc wielofunkcyjne projekty, a wśród takich inwestycji można wymienić chociażby Fabrykę Koneser i Halę Koszyki – podsumowuje trendy w nieruchomościach handlowych Beata Kokeli, senior dyrektor Działu Powierzchni Handlowych CBRE w Polsce.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany