Funkcjonalność przede wszystkim
Są kwestie bardziej i mniej oczywiste dotyczące decyzji o zakupie mieszkania. Do kluczowych należą lokalizacja, cena i stan nieruchomości. Badania firmy Nowy Adres wskazują na jeszcze jedno kryterium brane pod uwagę przy zakupie lokalu - funkcjonalność. Często jednak o decyzjach przeważają szczegóły.
Pod koniec 2007 roku, przy współpracy z Millward Brown SMG/KRC, Nowy Adres zrealizował badania rynku mieszkaniowego w pięciu największych aglomeracjach w Polsce: Warszawie, Trójmieście, Poznaniu, Krakowie i we Wrocławiu. W oparciu o nie powstał raport "Popyt i preferencje na rynku nieruchomości mieszkaniowych". "Wynika z niego, iż dla 56% Polaków bardzo ważny jest podział wnętrza lokalu. Aż 55% respondentów wymieniło dogodne połączenia komunikacyjne, 54% wysokość czynszu zaś 53% bezpieczną okolicę. Dla porównania, badania preferencji klientów z 2001 wykazały, iż czynnikiem ważnym przy wyborze mieszkania jest: metraż (28% badanych), komunikacja (15% badanych), funkcjonalność (12% badanych). Bezpieczna okolica okazała się być istotna tylko dla 10% respondentów" - mówi Katarzyna Cyprynowska z firmy Nowy Adres Sp. z o.o.
Raport pokazał, że ważnym czynnikiem wyboru mieszkania jest jego rozkład, czyli liczba pomieszczeń oraz ich układ. Obecnie panuje trend na otwarte przestrzenie, co jest rozwiązaniem idealnym dla osób mieszkających w pojedynkę lub dla par. W przypadku rodzin z dziećmi staje się to jednak coraz większą niedogodnością. W odróżnieniu od rynku wtórnego, rynek pierwotny charakteryzuje się tym, że można dostosować mieszkanie do indywidualnych potrzeb klienta w trakcie realizacji inwestycji. Zmianę koncepcji wprowadza się na etapie projektu architektonicznego, co pozwala uniknąć uciążliwych później robót budowlanych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w 2001 roku rozplanowanie mieszkania było ważne dla zaledwie 12% badanych.
Wraz z rozwojem rynku mieszkaniowego w Polsce rosną wymagania potencjalnych klientów, dotyczące przedmiotu zakupu. Nieruchomości, poszukiwane przez najbardziej wymagającą grupę nabywców, usytuowane są w atrakcyjnych lokalizacjach, a także wyróżniają się podwyższonym standardem wykończenia oraz oryginalną architekturą i funkcjonalnie zaprojektowanym rozkładem mieszkań. "Respondenci planujący nabycie mieszkania oraz ci, którzy dokonali takiego zakupu w ciągu ostatniego roku, decydują się głównie na mieszkanie, które ma możliwość optymalnego zagospodarowania powierzchni. Tak deklaruje ponad połowa badanych (55%). Może to wynikać zarówno z ograniczonych możliwości finansowych nabywców oraz z planowanej sprzedaży nieruchomości w dalszej przyszłości" - analizuje Katarzyna Cyprynowska.
Wzrost wymagań ze strony kupujących powoduje, że większe znaczenie przy wyborze lokum zaczyna odgrywać dostępność środków komunikacji miejskiej. Ankietowani deklarowali (55% badanych wg raportu Nowego Adresu), że mieszkanie powinno być zlokalizowane blisko linii komunikacyjnych. Dostępność środków komunikacji miejskiej ma również znaczący wpływ na wiele innych istotnych czynników, takich jak: komfort, prestiż oraz wartość nieruchomości. Potencjalni klienci przywiązywali również wagę do wysokości czynszu (54%) oraz bezpiecznej okolicy (53%). Porównując czynniki decydujące o wyborze przyszłego lokum z 2001 roku, respondenci wymienili komunikację (15 %) oraz spokój i bezpieczeństwo (10%) na dalszych miejscach.
Raport "Polski Rynek Mieszkaniowy 2007. Popyt i preferencje nabywców" został opracowany przez firmę Nowy Adres Sp. z o.o. (dawniej The Report Sp. z o.o.) przy współpracy z instytutem badawczym Millward Brown SMG/KRC.