Europejskość kontrolowana
Jesteśmy w strefie Schengen. Swoboda przekraczania granic między państwami członkowskimi zwróciła uwagę świata na polskie możliwości komunikacji międzynarodowej, w tym na liczbę i stan techniczny naszych lotnisk. Zmieniły się zasady podróżowania. Zmieniają się polskie porty. Teoretycznie - gonimy Europę - tyle, że bez pośpiechu...
Port Lotniczy Ławica w Poznaniu |
Dopiero zaczęła rozwijać się w Polsce sieć połączeń lotniczych, a już nasze porty duszą się od nadmiaru pasażerów. Stolice popularnych turystycznie regionów już dziś potrzebują nowych terminali. W ubiegłym roku porty lotnicze w Polsce odprawiły ponad 19 mln pasażerów - to 24-procentowy wzrost w stosunku do 2006 roku, jak wynika z danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Ponad połowa pasażerów skorzystała z portów regionalnych. Odprawiły one 9 mln 898 tys. osób - o 36% więcej niż w roku ubiegłym. Z warszawskiego lotniska skorzystało 9 mln 268 tys. podróżujących (wzrost o 14%).
Spośród portów regionalnych dominującą pozycję osiągnął port lotniczy w Krakowie, odprawiając 3 mln 42 tys. pasażerów. Na kolejnych pozycjach znalazły się lotniska: w Katowicach (1 mln 980 tys.), Gdańsku (1 mln 741 tys.) oraz Wrocławiu (1 mln 270 tys.). To dużo. A będzie jeszcze gęściej na polskim niebie.
Z obliczeń Urzędu Lotnictwa Cywilnego wynika, że w 2012 roku liczba pasażerów na polskich lotniskach osiągnie poziom 14,35 mln osób, w 2015 - 22,30 mln, w 2020 - 41,46 mln, 2025 - 51,42 mln, a w 2030 - już 63,78 mln. Prognozę opracowano na podstawie historycznych szeregów czasowych, przewidywanego realnego wzrostu PKB, a także przy uwzględnieniu współczynnika mobilności (relacja liczby pasażerów korzystających z transportu lotniczego do wielkości populacji). Dodajmy do tego jeszcze migrację zarobkową i zbliżające się EURO 2012...
Największe polskie porty lotnicze już inwestują miliony, aby sprostać wymaganiom układu Schengen, dostosowują się do wymogów międzynarodowych standardów. Dla nas już 29 marca 2008 zaczną obowiązywać nowe zasady odpraw - w przypadku lotów do krajów strefy Schengen obowiązkowa będzie kontrola biletowa oraz bezpieczeństwa, zniesiona będzie dodatkowa kontrola dokumentów.
Obecnie w Polsce funkcjonuje 11 lotnisk obsługujących ruch pasażerski (w Niemczech: 502 lotnisk, we Francji: 460, w Anglii: 390), według standardów Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) - mogłoby działać 170 lotnisk. Obecny rozwój polskiego rynku lotniczego prognozuje możliwość zwiekszenia liczby portów.
W 2007 roku Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Grzegorz Kruszyński, wydał zezwolenie na złażenie lotniska w Kamieńcu Śląskim i w Lublinie. Trwa przebudowa Wrocławskiego Portu Lotniczego, a na luty planowane jest otwarcie nowej hali odlotów na lotnisku Poznań-Ławica. Na warszawskim Okęciu pod koniec marca 2008 roku zostanie otwarta hala odlotów Terminalu 2 - stan zaawansowania prac został oceniony na 82 procent. Ponadto Polskie Porty Lotnicze zamierzają rozpisać przetarg na budowę pirsu centralnego.
"Rozpoczęcie tych prac nie będzie wymagało zamknięcia Terminalu I i coś takiego nie jest planowane i nigdy nie było." - uspokaja Artur Burak, rzecznik prasowy PPL. - "Budowę pirsu centralnego będzie można rozpocząć po oddaniu do użytku hali odlotów Terminalu 2. Dlaczego? Wytłumaczenie jest bardzo proste. W tym miejscu, którym w przyszłości ma stanąć pirs centralny znajdują się ostatnie dwa rękawy, przez które pasażerowie mogą przechodzić do samolotów. Nie możemy z nich zrezygnować dopóki nie będziemy mieć do dyspozycji rękawów w Terminalu II."
Porty regionalne rosną w siłę (coraz większa liczba obsłużonych pasażerów), postępuje rozbudowa infrastruktury lotniskowej i okołolotniskowej, a ekspansja przewoźników niskokosztowych aktywnie przyczynia się do obniżania cen biletów i wzrostu zainteresowania transportem lotniczym. Wiele miast stara się o reaktywację nieużywanych lotnisk powojskowych lub lotnisk sportowych z istniejącymi utwardzonymi pasami startowymi w celu obsługi ruchu pasażerskiego. Optymistyczne prognozy dla sektora lotniczego sprawiają, że w najbliższych latach wartość inwestycji w lotniska w Polsce przekroczy 7 mld zł. Blisko jedna trzecia tej kwoty przeznaczona zostanie na porty regionalne. Oczywiście, najbardziej prestiżowe inwestycje lotniskowe planowane są w miastach, które mają stać się arenami rozgrywek piłkarskich mistrzostw EURO 2012. I oby w końcu świat zauważył, że "jesteśmy w Europie" - i to od wieków...