Europejski Ranking Śródmiejskich Lokalizacji Centrów Handlowych

2009-06-29 17:43

Londyn i Paryż to niewątpliwie miasta, w których obecność jest obowiązkowa. Zajmują dwa pierwsze miejsca w rankingach wydatków konsumentów, a jednocześnie notowane są w nich jedne z najwyższych stawek czynszowych w prestiżowych lokalizacjach. Włochy, Niemcy i Hiszpania mają po dwa centra zaliczane do pierwszej dziesiątki w Europie, a jedynym miastem z Europy Środkowej i Wschodniej, które znalazło się w pierwszej dziesiątce, jest Moskwa - wynika z najnowszej publikacji Experian oraz Jones Lang LaSalle.

Rzym, zajmujący w rankingu trzecią pozycję, skutecznie konkuruje z Mediolanem o miano najlepszej lokalizacji we Włoszech, głównie dzięki swojemu turystycznemu znaczeniu i relatywnemu brakowi konkurencji dla oferty detalicznej w ścisłym centrum. W obydwu miastach czynsze za najbardziej prestiżowe lokale mogą sięgać poziomu stawek powszechnie spotykanych w Londynie i Paryżu, mimo że ogólny poziom czynszów w tych miastach jest znacznie niższy.

Dominacja Londynu w krajobrazie handlu detalicznego Wielkiej Brytanii jest oczywista. W pierwszej dwudziestce znalazło się jeszcze tylko Glasgow. Wbrew panującemu przekonaniu o wysokich stawkach czynszu obowiązujących na brytyjskim rynku okazuje się, że w miejscowościach oddalonych od Londynu czynsze w prestiżowych lokalizacjach na głównych ulicach handlowych są porównywalne z poziomem cen w szerszym ujęciu europejskim. Trzeba jednak wspomnieć, że w stosunku do stawek w innych dużych miastach kontynentu, brytyjskie stawki są obecnie niższe niż zazwyczaj ze względu na ostatnie wahania kursów walutowych.

Choć w Niemczech najwyższy ogólny poziom wydatków osiągany jest w Berlinie, najwyższe czynsze obowiązują w Monachium i we Frankfurcie. Stanowi to odzwierciedlenie dużego popytu wśród najemców oraz obecności licznych wysokiej jakości marek i dlatego właśnie Monachium jest powszechnie uważane za najlepszą lokalizację handlu detalicznego w Niemczech. Podobnie rzecz ma się z Dusseldorfem, który w rankingu wydatków konsumentów zajmuje dopiero 43. miejsce, ale dzięki imponującej ofercie luksusowych placówek detalicznych może poszczycić się 13. miejscem w rankingu stawek czynszów w Europie i proporcjonalną wysokością wydatków na głowę. Sytuacja ta wskazuje na znaczenie analizy zarówno poziomu wydatków, jak i czynszów w ocenie potencjału detalicznego miasta. Europejskie rankingi śródmiejskich lokalizacji sklepów detalicznych to pierwsze zestawienia, w których w celu oszacowania jakości rezerwy detalicznej miast oraz obrotu, na jaki mogą liczyć operatorzy placówek detalicznych, uwzględniono zarówno poziom wydatków, jak i stawki czynszów w prestiżowych lokalizacjach.

Lokalizacje z Europy Środkowej i Wschodniej stanowią jedynie 10% pierwszej pięćdziesiątki, co świadczy o tym, że pomimo boomu w budowie obiektów handlowych trwającego przez kilka ostatnich lat zasoby tego typu obiektów w centrach miast prezentują niższy poziom niż w Europie Zachodniej – zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym. Brak obiektów w niektórych lokalizacjach w centrum miast wynika także w trendów inwestycyjnych, które rozpoczęły się dopiero w latach 90 ubiegłego wieku, a które skupiły się wyłącznie na budowie centrów handlowych w lokalizacjach poza centralnych.

W niektórych miastach regionu istotnym czynnikiem są także relatywne dysproporcje wydatków na głowę. Mimo to Praga, Stambuł i Budapeszt zajmują wysokie pozycje w rankingach dzięki bogatej ofercie centrów oraz ulic handlowych w śródmieściu.

- Zaskoczenia nie stanowi fakt, że w Europie Środkowej liderem jest Praga, miasto atrakcyjne turystycznie, z zabytkowymi budynkami, deptakami i zwartym ścisłym centrum. Jego unikatowe położenie sprzyjało rozwinięciu się prestiżowego ciągu handlowego wzdłuż ulic Na Prikope i Vaclavske Namesti – tu znajdują się flagowe sklepy firmowe międzynarodowych marek – oraz lokalizacji drogich sklepów przy ulicy Parizska, gdzie można zaopatrzyć się w produkty takich luksusowych marek, jak Hermes, Louis Vuitton, Ferragamo, Cartier, Christian Dior, Escada, Dunhill czy Hugo Boss. Według podobnego schematu zaczynają rozwijać się Budapeszt i Warszawa. W Budapeszcie przy Vaci Utca zlokalizowane są sklepy marek międzynarodowych, natomiast marki luksusowe (w tym m.in. Louis Vuitton, Gucci, Armani and Burberry) upodobały sobie imponującą architekturę alei Andrassyego i tam właśnie oferują swoje towary. W Warszawie główna śródmiejska destylacja handlowa skoncentrowana jest na krótkim odcinku ulicy Marszałkowskiej, natomiast drogie marki wybrały dla swoich butików dyskretne i eleganckie okolice Placu Trzech Krzyży oraz ulicę Moliera, w sąsiedztwie Teatru Wielkiego, gdzie Valentino oraz Ferragamo otworzyli swoje sklepy. Natomiast w Bukareszcie zagłębiem zarówno międzynarodowych, jak i luksusowych marek pozostaje Calea Victorie – mówi Beatrice Mouton, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

Różnice między wieloma lokalizacjami plasującymi się poniżej 25. miejsca są minimalne. Na przykład w Warszawie (52. miejsce) i Sankt Petersburgu (65. miejsce) wydatki w strefie zasięgu sklepów są podobne jak w sklasyfikowanych wyżej Antwerpii (50. miejsce) czy Bordeaux (46. miejsce). Wymienione wcześniej miasta nie zmieściły się jednak w pierwszej pięćdziesiątce ze względu na mniejsze zasoby obiektów handlowych w centrum oraz zwiększoną konkurencję ze strony centrów handlowych na peryferiach.

- Eurorankingi stanowią poważny krok naprzód w dziedzinie ustalania i porównywania wielkości wydatków detalicznych w dużych miastach europejskich. To fundamentalna baza oceny możliwości dla firm działających w branży handlu detalicznego, deweloperów i inwestorów. Ale liczy się nie tylko wielkość wydatków – nie mniej ważna jest analiza wysokości czynszów. Uwzględniając obydwa czynniki oraz wykorzystując naszą specjalistyczną znajomość specyfiki rynku obiektów handlu detalicznego i doświadczenie w poszczególnych krajach, możemy lepiej zrozumieć jakość środowiska placówek detalicznych, charakterystykę popytu najemców i kwestię dostępności lokali, a następnie pomóc w wyznaczeniu potencjalnego poziomu obrotów. Jak zwykle podstawą jest w tym przypadku znajomość lokalnej specyfiki oraz pełne zrozumienie unikatowej charakterystyki podaży i popytu w danej lokalizacji - wyjaśnia James Dolphin, dyrektor Ogólnoeuropejskiej Agencji Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

W zestawieniu Europejski Ranking Śródmiejskich Lokalizacji Centrów Handlowych na rok 2009 po raz pierwszy wykazano zależność między wysokością wydatków konsumentów w europejskich metropoliach a stawkami czynszu w placówkach handlowych znajdujących się w prestiżowych lokalizacjach. Experian dokonał analizy poziomu wydatków w głównych europejskich miastach w stosunku do stawek czynszowych przedstawionych przez Jones Lang LaSalle. W przypadku każdego z miast, pod uwagę wzięto wartość wydatki transgraniczne, różnice w wydatkach na osobę w poszczególnych krajach, ofertę handlową w centrum każdego z miast oraz efekt wpływu konkurencyjnych projektów zlokalizowanych poza granicami centrum. Nowy ranking został opracowany jako pomoc dla inwestorów, deweloperów i firm z branży handlowej, dostarczając istotnych informacji na temat możliwości związanych z najatrakcyjniejszymi śródmiejskimi lokalizacjami europejskimi.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej