Europejski Ranking Śródmiejskich Lokalizacji Centrów Handlowych

2009-06-29 17:43

Londyn i Paryż to niewątpliwie miasta, w których obecność jest obowiązkowa. Zajmują dwa pierwsze miejsca w rankingach wydatków konsumentów, a jednocześnie notowane są w nich jedne z najwyższych stawek czynszowych w prestiżowych lokalizacjach. Włochy, Niemcy i Hiszpania mają po dwa centra zaliczane do pierwszej dziesiątki w Europie, a jedynym miastem z Europy Środkowej i Wschodniej, które znalazło się w pierwszej dziesiątce, jest Moskwa - wynika z najnowszej publikacji Experian oraz Jones Lang LaSalle.

Rzym, zajmujący w rankingu trzecią pozycję, skutecznie konkuruje z Mediolanem o miano najlepszej lokalizacji we Włoszech, głównie dzięki swojemu turystycznemu znaczeniu i relatywnemu brakowi konkurencji dla oferty detalicznej w ścisłym centrum. W obydwu miastach czynsze za najbardziej prestiżowe lokale mogą sięgać poziomu stawek powszechnie spotykanych w Londynie i Paryżu, mimo że ogólny poziom czynszów w tych miastach jest znacznie niższy.

Dominacja Londynu w krajobrazie handlu detalicznego Wielkiej Brytanii jest oczywista. W pierwszej dwudziestce znalazło się jeszcze tylko Glasgow. Wbrew panującemu przekonaniu o wysokich stawkach czynszu obowiązujących na brytyjskim rynku okazuje się, że w miejscowościach oddalonych od Londynu czynsze w prestiżowych lokalizacjach na głównych ulicach handlowych są porównywalne z poziomem cen w szerszym ujęciu europejskim. Trzeba jednak wspomnieć, że w stosunku do stawek w innych dużych miastach kontynentu, brytyjskie stawki są obecnie niższe niż zazwyczaj ze względu na ostatnie wahania kursów walutowych.

Choć w Niemczech najwyższy ogólny poziom wydatków osiągany jest w Berlinie, najwyższe czynsze obowiązują w Monachium i we Frankfurcie. Stanowi to odzwierciedlenie dużego popytu wśród najemców oraz obecności licznych wysokiej jakości marek i dlatego właśnie Monachium jest powszechnie uważane za najlepszą lokalizację handlu detalicznego w Niemczech. Podobnie rzecz ma się z Dusseldorfem, który w rankingu wydatków konsumentów zajmuje dopiero 43. miejsce, ale dzięki imponującej ofercie luksusowych placówek detalicznych może poszczycić się 13. miejscem w rankingu stawek czynszów w Europie i proporcjonalną wysokością wydatków na głowę. Sytuacja ta wskazuje na znaczenie analizy zarówno poziomu wydatków, jak i czynszów w ocenie potencjału detalicznego miasta. Europejskie rankingi śródmiejskich lokalizacji sklepów detalicznych to pierwsze zestawienia, w których w celu oszacowania jakości rezerwy detalicznej miast oraz obrotu, na jaki mogą liczyć operatorzy placówek detalicznych, uwzględniono zarówno poziom wydatków, jak i stawki czynszów w prestiżowych lokalizacjach.

Lokalizacje z Europy Środkowej i Wschodniej stanowią jedynie 10% pierwszej pięćdziesiątki, co świadczy o tym, że pomimo boomu w budowie obiektów handlowych trwającego przez kilka ostatnich lat zasoby tego typu obiektów w centrach miast prezentują niższy poziom niż w Europie Zachodniej – zarówno pod względem jakościowym, jak i ilościowym. Brak obiektów w niektórych lokalizacjach w centrum miast wynika także w trendów inwestycyjnych, które rozpoczęły się dopiero w latach 90 ubiegłego wieku, a które skupiły się wyłącznie na budowie centrów handlowych w lokalizacjach poza centralnych.

W niektórych miastach regionu istotnym czynnikiem są także relatywne dysproporcje wydatków na głowę. Mimo to Praga, Stambuł i Budapeszt zajmują wysokie pozycje w rankingach dzięki bogatej ofercie centrów oraz ulic handlowych w śródmieściu.

- Zaskoczenia nie stanowi fakt, że w Europie Środkowej liderem jest Praga, miasto atrakcyjne turystycznie, z zabytkowymi budynkami, deptakami i zwartym ścisłym centrum. Jego unikatowe położenie sprzyjało rozwinięciu się prestiżowego ciągu handlowego wzdłuż ulic Na Prikope i Vaclavske Namesti – tu znajdują się flagowe sklepy firmowe międzynarodowych marek – oraz lokalizacji drogich sklepów przy ulicy Parizska, gdzie można zaopatrzyć się w produkty takich luksusowych marek, jak Hermes, Louis Vuitton, Ferragamo, Cartier, Christian Dior, Escada, Dunhill czy Hugo Boss. Według podobnego schematu zaczynają rozwijać się Budapeszt i Warszawa. W Budapeszcie przy Vaci Utca zlokalizowane są sklepy marek międzynarodowych, natomiast marki luksusowe (w tym m.in. Louis Vuitton, Gucci, Armani and Burberry) upodobały sobie imponującą architekturę alei Andrassyego i tam właśnie oferują swoje towary. W Warszawie główna śródmiejska destylacja handlowa skoncentrowana jest na krótkim odcinku ulicy Marszałkowskiej, natomiast drogie marki wybrały dla swoich butików dyskretne i eleganckie okolice Placu Trzech Krzyży oraz ulicę Moliera, w sąsiedztwie Teatru Wielkiego, gdzie Valentino oraz Ferragamo otworzyli swoje sklepy. Natomiast w Bukareszcie zagłębiem zarówno międzynarodowych, jak i luksusowych marek pozostaje Calea Victorie – mówi Beatrice Mouton, dyrektor Działu Wynajmu Powierzchni Handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej w Jones Lang LaSalle.

Różnice między wieloma lokalizacjami plasującymi się poniżej 25. miejsca są minimalne. Na przykład w Warszawie (52. miejsce) i Sankt Petersburgu (65. miejsce) wydatki w strefie zasięgu sklepów są podobne jak w sklasyfikowanych wyżej Antwerpii (50. miejsce) czy Bordeaux (46. miejsce). Wymienione wcześniej miasta nie zmieściły się jednak w pierwszej pięćdziesiątce ze względu na mniejsze zasoby obiektów handlowych w centrum oraz zwiększoną konkurencję ze strony centrów handlowych na peryferiach.

- Eurorankingi stanowią poważny krok naprzód w dziedzinie ustalania i porównywania wielkości wydatków detalicznych w dużych miastach europejskich. To fundamentalna baza oceny możliwości dla firm działających w branży handlu detalicznego, deweloperów i inwestorów. Ale liczy się nie tylko wielkość wydatków – nie mniej ważna jest analiza wysokości czynszów. Uwzględniając obydwa czynniki oraz wykorzystując naszą specjalistyczną znajomość specyfiki rynku obiektów handlu detalicznego i doświadczenie w poszczególnych krajach, możemy lepiej zrozumieć jakość środowiska placówek detalicznych, charakterystykę popytu najemców i kwestię dostępności lokali, a następnie pomóc w wyznaczeniu potencjalnego poziomu obrotów. Jak zwykle podstawą jest w tym przypadku znajomość lokalnej specyfiki oraz pełne zrozumienie unikatowej charakterystyki podaży i popytu w danej lokalizacji - wyjaśnia James Dolphin, dyrektor Ogólnoeuropejskiej Agencji Wynajmu Powierzchni Handlowych w Jones Lang LaSalle.

W zestawieniu Europejski Ranking Śródmiejskich Lokalizacji Centrów Handlowych na rok 2009 po raz pierwszy wykazano zależność między wysokością wydatków konsumentów w europejskich metropoliach a stawkami czynszu w placówkach handlowych znajdujących się w prestiżowych lokalizacjach. Experian dokonał analizy poziomu wydatków w głównych europejskich miastach w stosunku do stawek czynszowych przedstawionych przez Jones Lang LaSalle. W przypadku każdego z miast, pod uwagę wzięto wartość wydatki transgraniczne, różnice w wydatkach na osobę w poszczególnych krajach, ofertę handlową w centrum każdego z miast oraz efekt wpływu konkurencyjnych projektów zlokalizowanych poza granicami centrum. Nowy ranking został opracowany jako pomoc dla inwestorów, deweloperów i firm z branży handlowej, dostarczając istotnych informacji na temat możliwości związanych z najatrakcyjniejszymi śródmiejskimi lokalizacjami europejskimi.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej