Dwudziestolatki kupują najwięcej mieszkań

2006-06-07 16:46

Zdecydowana większość spośród osób deklarujących chęć nabycia mieszkania w Warszawie stanowią ludzie młodzi. Ponad połowa (58 proc.) to osoby w wieku 26-35 lat, przeważnie mieszkające w Warszawie od ponad kilku lat (od 6 lat lub dłużej), dość dobrze sytuowane, często już związane i mieszkające najczęściej w wynajętym mieszkaniu.

Prawie co czwarty potencjalny nabywca ma 18-25 lat (23 proc.) i także pochodzi spoza Warszawy (mieszka tu od 5 lat lub krócej). Blisko połowa ankietowanych to osoby niezwiązane (osób związanych jest 43 proc.), przy czym są to zarówno osoby bardzo młode (18-25 lat), poszukujące małego, taniego mieszkania, jak i osoby bardziej dojrzałe (26-35 lat), dość zamożne, poszukujące dużego, w miarę komfortowego mieszkania.

W porównaniu do minionych lat (badania realizowane w 2003 i 2004 roku) zmniejszył się odsetek ludzi w wieku powyżej 36 lat (19 proc. to jest o 6 punktów procentowych mniej niż w 2004 roku i o 10 punktów mniej niż w 2003 roku). Ma to uzasadnienie demograficzne, na rynek wchodzi bowiem fala młodych nabywców stanowiących echo powojennego szczytu urodzeń.

Gospodarstwa domowe z dziećmi stanowią tylko jedną piąta ogółu badanych (21proc.), przy czym jest to istotny spadek w porównaniu do 2004 roku (o 12 punktów procentowych), natomiast jest zbliżony do rezultatu z 2003 roku (wówczas było to 24 proc. gospodarstw domowych). Warto jednak podkreślić, że wśród gospodarstw bezdzietnych poszukujących mieszkania (79 proc.), jedynie 14% planuje powiększenie rodziny.

Potencjalni nabywcy mieszkań rekrutują się spośród osób z wyższym i średnim wykształceniem i struktura ta jest stabilna na przestrzeni lat. Aż 75 proc. ogółu potencjalnych nabywców mieszkań stanowią osoby z wyższym wykształceniem (przy czym w porównaniu do 2006 roku jest ich o 9 punktów procentowych więcej), a prawie co czwarta osoba deklaruje średni poziom wykształcenia (24 proc.).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany