Droga na półmetku

2006-10-14 12:18

Poprawa jakości dróg to nie tylko polepszenie ich przejezdności, lecz także bezpieczeństwa oraz redukcja hałasu i zanieczyszczeń. Tak jest np. w Łodzi, gdzie w lipcu 2006 roku rozpoczęto modernizację Alei Włókniarzy. Prowadzone przez Skanska i ZdiL prace przekroczyły półmetek. Realizacja przedsięwzięcia ma poprawić dojazd do istniejących terenów inwestycyjnych.

Aleja Włókniarzy jest to droga dwujezdniowa o trzech, a odcinkowo dwóch pasach ruchu. Średnioroczne natężenie ruchu wynosi tutaj około 19 tys. pojazdów na dobę. Celem modernizacji jest zatem poprawa przejezdności oraz dostosowanie trasy do nośności 115 kN/oś. Szlak ten stanowi fragment drogi krajowej Nr 1 - głównego traktu komunikacyjnego na linii północ południe. Cały projekt ma na celu połączenie Łodzi z transeuropejską siecią autostrad TEN. Aby jednak tego dokonać, trzeba najpierw zlikwidować "wąskie gardło" na drodze krajowej NR 1, jakim jest właśnie Aleja Włókniarzy. Nośność sięga tutaj  80 kN/oś, a na części odcinków tylko 60 kN/oś. Powoduje to brak płynności ruchu, wielokilometrowe korki oraz duże stężenie spalin.

Przebudowa Alei Włókniarzy obejmuje odcinek od ul. Zgierskiej do ul. Pabianickiej. Prace rozpoczęły się 5 lipca 2006 roku. Remont podzielony został na cztery odcinki: od uI. Zgierskiej do ul. Limanowskiego (2,83 km), od uI. Limanowskiego do ul. Legionów (2,74 km), od uI. Legionów do ul. Struga (0,93 km) oraz od uI. Obywatelskiej do ul. Pabianickiej (1,20 km). Prowadzone prace polegają na rozbiórce nawierzchni, korytowaniu i stabilizacji podłoża. Układana jest podbudowa z kruszywa łamanego, kładzione są warstwy podkładu zasadniczego i warstwy wiążące z betonu asfaltowego oraz warstwy ścieralnej.

Statystyki dotychczasowych robót są następujące:

  • ok. 183 tys. m2 robót rozbiórkowych,
  • 71 tys. m3 robót ziemnych,
  • 145 tys. m2 podbudowy z kruszywa łamanego,
  • 143 tys. m2 podbudów bitumicznych,
  • ok. 97 tys. m2 nawierzchni z betonu asfaltowego.

 Projekt współfinansowany jest przez Unię Europejską.

Finanse projektu miasta Łódź

  • Ogółem wartość projektu - 116 083 000 zł
  • Udział Unii Europejskiej - 87 062 250 zł
  • Udział Gminy Łódź - 29 020 750 zł

 

Finanse kontraktu Skanska S.A.

  • Ogółem wartość projektu - 49 702 902 zł
  • Ze środków Unii Europejskiej - 37 277 176 zł
  • Ze środków Gminy Łódź -12 425 726 zł

 

Termin realizacji kontraktu zaplanowany jest na koniec listopada 2006 r.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany