Zdecydowana większość studentów, aż trzech na czterech, wyboru uczelni technicznej dokonało na ostatnim przed studiami etapie edukacji, tj. w szkole średniej. Co ciekawe, ponad 13% respondentów wskazało na gimnazjum, a 7,7% na szkołę podstawową, oznacza to, że co piąty student uczelni technicznej przed ukończeniem 16 roku życia planował podjęcie edukacji w tym kierunku.

i
Analiza odpowiedzi z uwzględnieniem roku studiów pokazała, że im młodsze osoby, tym wcześniej zdecydowały, jaki zawód chcą w przyszłości wykonywać. Gimnazjum wskazało po około 22% studentów I i II roku studiów, na IV roku było to zaledwie 10 osób na 100, natomiast na V roku – ani jedna. Odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku szkoły średniej, na którą wskazało niemal 90% studentów ostatniego roku i tylko 65% pierwszego roku. Takie rozłożenie odpowiedzi respondentów spowodowane jest prawdopodobnie zmianą systemu edukacji w Polsce, najstarsi spośród respondentów nie uczęszczali do gimnazjum, najmłodsi natomiast już w gimnazjum mieli możliwość wybrania klas sprofilowanych np. pod kątem dalszej nauki na uczelni technicznej.
Zainteresowania i predyspozycje na czele
III edycja kampanii PROinżynier pokazała, z jakich powodów młodzi ludzie zdecydowali się podjąć studia na uczelni technicznej. Najczęściej wskazywaną przez respondentów odpowiedzią było upodobanie do przedmiotów ścisłych (prawie 73%), na kolejnej pozycji znalazło się zainteresowanie szeroko pojętą nowoczesną techniką (53%), trzecim najczęściej wskazywanym motywem był prestiż zawodu inżyniera (ponad 44%). Co ciekawe, perspektywa wysokich zarobków jest istotna dla ponad 22% studentów I roku, natomiast wśród tegorocznych absolwentów było tylko 13% takich wskazań. Zaledwie co dziesiąty student wybrał uczelnię pod wpływem zawodu obojga lub jednego z rodziców.
Uczelnia przygotuje do zawodu?
Z ankiety PROinżynier wynika, że zdaniem ¾ studentów ich uczelnia daje praktyczne przygotowanie do pracy w zawodzie, przy czym zaledwie 17% jest o tym w pełni przekonanych i wybrało odpowiedź "zdecydowanie tak". Ponad 20% respondentów uważa, że ich uczelnia nie daje odpowiedniego przygotowania do zawodu.

i
Ciekawe wnioski można wyciągnąć porównując odpowiedzi studentów poszczególnych lat studiów. Na powyższym wykresie połączone zostały odpowiedzi "zdecydowanie tak" i "raczej tak" oraz "zdecydowanie nie" i "raczej nie". Różnica jest wyraźnie widoczna – wśród studentów przekonanych o tym, że uczelnia daje praktyczne przygotowanie do zawodu najwięcej było respondentów z pierwszych lat studiów (ok. 82%) a najmniej z ostatnich (ok. 67%). W grupie osób twierdzących, że uczelnia nie daje praktycznego przygotowania do pracy najwięcej było osób z IV i V roku (ok. 30%), tak samo odpowiedziało cztery razy mniej pierwszoroczniaków.
- Firmy zatrudniające inżynierów mają możliwość wsparcia uczelni technicznych w przygotowaniu młodych ludzi do praktycznego wykonywania przyszłego zawodu. Prochem, na przykład, umożliwia studentom udział w praktykach zawodowych, a w zeszłym roku dodatkowo zorganizował specjalne warsztaty, dzięki którym studenci poznali nowoczesne narzędzia do projektowania 3D. Współpraca pomiędzy firmą a uczelnią wiąże się z obopólnymi korzyściami: studenci mają szansę wykorzystania w praktyce merytorycznej wiedzy jeszcze w czasie nauki, firma natomiast poznaje przyszłych absolwentów, dzięki czemu ma później ułatwioną rekrutację – komentuje Marek Kiersznicki, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PROCHEM SA.