Dlaczego uczelnia techniczna?
Predyspozycje, zainteresowania i prestiż zawodu inżyniera - to najczęściej wskazywane przez studentów powody wyboru uczelni technicznej. Niemal 75% respondentów decyzję o takim kierunku edukacji podjęło w szkole średniej, jednak wśród najmłodszych studentów stosunkowo często wskazywane było również gimnazjum - wynika z III edycji ogólnopolskiego badania PROinżynier organizowanego przez firmę inżynierską PROCHEM SA we współpracy ze stowarzyszeniem studentów BEST.
Zdecydowana większość studentów, aż trzech na czterech, wyboru uczelni technicznej dokonało na ostatnim przed studiami etapie edukacji, tj. w szkole średniej. Co ciekawe, ponad 13% respondentów wskazało na gimnazjum, a 7,7% na szkołę podstawową, oznacza to, że co piąty student uczelni technicznej przed ukończeniem 16 roku życia planował podjęcie edukacji w tym kierunku.
Analiza odpowiedzi z uwzględnieniem roku studiów pokazała, że im młodsze osoby, tym wcześniej zdecydowały, jaki zawód chcą w przyszłości wykonywać. Gimnazjum wskazało po około 22% studentów I i II roku studiów, na IV roku było to zaledwie 10 osób na 100, natomiast na V roku – ani jedna. Odwrotnie wygląda sytuacja w przypadku szkoły średniej, na którą wskazało niemal 90% studentów ostatniego roku i tylko 65% pierwszego roku. Takie rozłożenie odpowiedzi respondentów spowodowane jest prawdopodobnie zmianą systemu edukacji w Polsce, najstarsi spośród respondentów nie uczęszczali do gimnazjum, najmłodsi natomiast już w gimnazjum mieli możliwość wybrania klas sprofilowanych np. pod kątem dalszej nauki na uczelni technicznej.
Zainteresowania i predyspozycje na czele
III edycja kampanii PROinżynier pokazała, z jakich powodów młodzi ludzie zdecydowali się podjąć studia na uczelni technicznej. Najczęściej wskazywaną przez respondentów odpowiedzią było upodobanie do przedmiotów ścisłych (prawie 73%), na kolejnej pozycji znalazło się zainteresowanie szeroko pojętą nowoczesną techniką (53%), trzecim najczęściej wskazywanym motywem był prestiż zawodu inżyniera (ponad 44%). Co ciekawe, perspektywa wysokich zarobków jest istotna dla ponad 22% studentów I roku, natomiast wśród tegorocznych absolwentów było tylko 13% takich wskazań. Zaledwie co dziesiąty student wybrał uczelnię pod wpływem zawodu obojga lub jednego z rodziców.
Uczelnia przygotuje do zawodu?
Z ankiety PROinżynier wynika, że zdaniem ¾ studentów ich uczelnia daje praktyczne przygotowanie do pracy w zawodzie, przy czym zaledwie 17% jest o tym w pełni przekonanych i wybrało odpowiedź "zdecydowanie tak". Ponad 20% respondentów uważa, że ich uczelnia nie daje odpowiedniego przygotowania do zawodu.
Ciekawe wnioski można wyciągnąć porównując odpowiedzi studentów poszczególnych lat studiów. Na powyższym wykresie połączone zostały odpowiedzi "zdecydowanie tak" i "raczej tak" oraz "zdecydowanie nie" i "raczej nie". Różnica jest wyraźnie widoczna – wśród studentów przekonanych o tym, że uczelnia daje praktyczne przygotowanie do zawodu najwięcej było respondentów z pierwszych lat studiów (ok. 82%) a najmniej z ostatnich (ok. 67%). W grupie osób twierdzących, że uczelnia nie daje praktycznego przygotowania do pracy najwięcej było osób z IV i V roku (ok. 30%), tak samo odpowiedziało cztery razy mniej pierwszoroczniaków.
- Firmy zatrudniające inżynierów mają możliwość wsparcia uczelni technicznych w przygotowaniu młodych ludzi do praktycznego wykonywania przyszłego zawodu. Prochem, na przykład, umożliwia studentom udział w praktykach zawodowych, a w zeszłym roku dodatkowo zorganizował specjalne warsztaty, dzięki którym studenci poznali nowoczesne narzędzia do projektowania 3D. Współpraca pomiędzy firmą a uczelnią wiąże się z obopólnymi korzyściami: studenci mają szansę wykorzystania w praktyce merytorycznej wiedzy jeszcze w czasie nauki, firma natomiast poznaje przyszłych absolwentów, dzięki czemu ma później ułatwioną rekrutację – komentuje Marek Kiersznicki, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w PROCHEM SA.