Członkowie SPBT na rynku betonu towarowego w Polsce

2007-05-30 13:51

Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego powstało w lutym 1999 roku. Od czerwca 2001 roku jest członkiem Europejskiej Organizacji Producentów Betonu ERMCO.

Aktualnie SPBT zrzesza 173 wytwórnie spośród 700 działających w naszym kraju. Jednak wielkość produkcji zrzeszonych firm obejmuje aż 44 proc. rynku betonu towarowego w Polsce. Dane te dotyczą dobrego dla tego segmentu 2002 roku, kiedy ogólna produkcja osiągnęła poziom 8,7 mln metrów sześciennych.

Najwięksi producenci betonu towarowego zrzeszeni w SPBT to:

  • Grupa Ożarów - CRH, obejmuje 24 wytwórnie, łączna produkcja wynosi 810 tys m3
  • Górażdże - Heidelberg, obejmuje 32 wytwórnie, łączna produkcja wynosi 760 tys m3
  • RMC Polska, obejmuje 22 wytwórnie, łączna produkcja wynosi 450 tys m3
  • Dyckerhoff Polska, obejmuje 30 wytwórni, łączna produkcja wynosi 430 tys m3

Największym rynkiem zbytu dla producentów betonu towarowego jest Warszawa, gdzie roczne zapotrzebowanie na ten produkt wynosi 1,5 mln m3.  Ogólnie w 2002 roku zużycie betonu na 1 mieszkańca Polski wynosiło 0,24 m3 (w Europie odpowiednio 0,8 m3).  

 

 

 

 POLSKA - BETON TOWAROWY

 SPBT NA TLE BRANŻY

 

 

Prezes Stowarzyszenia Producentów Betonu Towarowego, Andrzej Werkowski, uważa, że perspektywy dla branży są dobre. W 2004 roku zrzeszeni producenci planują podnieść poziom sprzedaży do 10 mln m3.

Firmy członkowskie SPBT wdrożyły najnowsze branżowe standardy europejskie - normę PN-EN 206-1. Współpracują ze Stowarzyszeniem Producentów Cementu i Wapna, Stowarzyszeniem Architektów Polskich, ośrodkami i instytutami naukowo-badawczymi. SPBT jako członek ERMCO działa też na forum międzynarodowym.
Prezes Werkowski uważa, że Stowarzyszeniu nie brakuje problemów. Ponad połowa ogólnej produkcji betonu powstaje poza strukturami Stowarzyszenia. Problemem jest także wysoki poziom należności handlowych, w tym tzw. złych długów oraz nieuczciwa konkurencja.  

CZŁONKOWIE SPBT - PRODUKCJA BETONU TOWAROWEGO W 2002 ROKU

 

Odpowiedzią na taką sytuację w branży jest organizacja kampanii "Dobry Beton". Głównym celem tej kampanii jest poprawa wizerunku i konkurencyjności branży, eliminacja złych praktyk i nieuczciwej konkurencji oraz próba sprostania rosnącym oczekiwaniom klientów.

 

LOKALIZACJE PRODUKCYJNE CZŁONKÓW SPBT

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej

Materiał sponsorowany