Budownictwo kolejowe skazane na wzrost?

2014-02-21 17:02
Kolej wymaga inwestycji
Autor: PKP SA

Już dawno temu było wiadomo, że w nowej perspektywie finansowej, UE będzie preferowała kolejny obszar infrastruktury – po drogach nadszedł bowiem czas na kolej. Infrastruktura kolejowa ma jeszcze sporo do nadrobienia, i chociaż PKP od kilku lat wytrwale modernizuje dworce, mamy już kupione polskie Pendolino, to jakość połączeń kolejowych nadal pozostawia wiele do życzenia. Rok 2014 ma być dla kolei przełomowy. 

Raport przygotowany przez firmę badawczą PMR - „Budownictwo kolejowe w Polsce 2014 – Prognozy na lata 2014-2019” wskazuje, że tym roku wartość rynku budownictwa kolejowego powinna wzrosnąć o około 1/3 i wyniesie 5,1 mld zł. Jak to wyjdzie w praktyce, zobaczymy, bo Elżbieta Bieńkowska – wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, zapowiedziała, że będzie czynić starania, by część środków unijnych przeznaczonych na kolej przesunąć na budowę dróg. Jej zdaniem, zamknięcie pewnego etapu budowy infrastruktury drogowej powinno być priorytetowe. Ale to dopiero zapowiedzi. W każdym bądź razie, zgodnie z wcześniejszymi planami, w nowej perspektywie unijnej sektor kolejowy do wykorzystania ma mieć ponad 10 mld euro, a w puli planowanych inwestycji większego znaczenia nabiorą budowy nowych linii kolejowych, wyceniane na 15 mld zł.
Jak wynika z raportu PMR o kolejowej infrastrukturze, po niespełnionych zapowiedziach kolejowego przyspieszenia inwestycyjnego w latach minionych, w 2014 roku dynamika rynku budownictwa kolejowego powinna wyraźnie przyspieszyć i utrzyma się ten wzrost także w roku 2015. W związku z rozpoczętym budżetem unijnym na lata 2014-2020 polskie kolejnictwo może liczyć na dofinansowanie przekraczające 10 mld euro. Duża część z tej puli trafi na projekty rewitalizacyjne, jednak rządowa lista inwestycji wskazuje także na bardziej zaawansowane, finansowo i czasowo, projekty polegające na budowie nowych odcinków i łącznic kolejowych.

Planowane inwestycje kolejowe
Autor: PMR

Inwestycje kolejowe - które z priorytetem?

Eksperci PMR sa zdania, że największe szanse na realizację mają najkrótsze z nowych planowanych odcinków. Dlatego do 2020 roku Łódź ma szansę na powiększenie podziemnej sieci połączeń o dodatkowe 6 km. Ta inwestycja jest częścią przyszłej trasy Kolei Dużych Prędkości, a przy okazji spina łódzki węzeł kolejowy. Na początku lutego 2014 roku Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły przetarg na uzupełnienie studium wykonalności, które obejmuje także opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego.
Realnym do realizacji projektem jest także połączenie kolejowe pomiędzy Katowicami a portem lotniczym w Pyrzowicach. Inwestycja ta jest obecnie w fazie projektowania. Jeżeli etap ten zostanie zakończony do końca roku 2015 będzie szansa na uzyskanie na projekt unijnego dofinansowania.

Powstaje już także dokumentacja dla budowy łącznicy kolejowej w Krakowie, która ma zostać zaprojektowana przez firmy BBF i Safege. Firmy za niespełna 10 mln zł zobowiązały się do przygotowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz sporządzenie materiałów przetargowych niezbędnych do wyłonienia wykonawców robót budowlanych. Zakładany okres realizacji całej inwestycji planuje się na lata 2016-2020, a koszt budowy na ok. 1,7 mld zł.

Na liście rządowych priorytetów znalazła się linia pomiędzy Łowiczem a Jaktorowem, która ma usprawnić jedną z najbardziej eksploatowanych tras komunikacyjnych z Warszawy w kierunku zachodniej części kraju. Koszt tego projektu szacowany jest na ok. 1,7 mld zł. Oby inwestor zdążył z harmonogramem tej inwestycji na czas, bo na razie jest ona w fazie koncepcyjnej.

Kolejnym projektem, który pomimo kilkunastoletniego planowania nie wyszedł z tego etapu, to budowa szybszego połączenia kolejowego z Zakopanem. Trwa obecnie aktualizacja studium wykonalności dla tego ocenianego na 6 mld zł projektu. Co ważne, w odróżnieniu od połączenia Jaktorów - Łowicz, jest zgoda co do konieczności tej inwestycji i środowisko kolejowe capeluje o kontynuację tego projektu.

Większego poparcia nie ma natomiast kolejny projekt na Mazowszu, tj. budowa ponad 70 km odcinka pomiędzy Modlinem a Płockiem. Inwestycja miałaby  połączyć nowo otwarty port lotniczego z zaledwie 100-tysięcznym miastem, co z ekonomicznego punktu widzenia - przy założonym koszcie ok. 1,8 mld zł - jest słabym argumentem.

Wychodzi na to, że mapa inwestycji kolejowych póki co będzie podobna do mapy drogowej - odcinki zielone (gotowe) będą przecinać odcinki czerwone (w trakcie) i niebieskie (planowane).  Ot, to Polska właśnie...

 

 

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej