Raport przygotowany przez firmę badawczą PMR - „Budownictwo kolejowe w Polsce 2014 – Prognozy na lata 2014-2019” wskazuje, że tym roku wartość rynku budownictwa kolejowego powinna wzrosnąć o około 1/3 i wyniesie 5,1 mld zł. Jak to wyjdzie w praktyce, zobaczymy, bo Elżbieta Bieńkowska – wicepremier, minister infrastruktury i rozwoju, zapowiedziała, że będzie czynić starania, by część środków unijnych przeznaczonych na kolej przesunąć na budowę dróg. Jej zdaniem, zamknięcie pewnego etapu budowy infrastruktury drogowej powinno być priorytetowe. Ale to dopiero zapowiedzi. W każdym bądź razie, zgodnie z wcześniejszymi planami, w nowej perspektywie unijnej sektor kolejowy do wykorzystania ma mieć ponad 10 mld euro, a w puli planowanych inwestycji większego znaczenia nabiorą budowy nowych linii kolejowych, wyceniane na 15 mld zł.
Jak wynika z raportu PMR o kolejowej infrastrukturze, po niespełnionych zapowiedziach kolejowego przyspieszenia inwestycyjnego w latach minionych, w 2014 roku dynamika rynku budownictwa kolejowego powinna wyraźnie przyspieszyć i utrzyma się ten wzrost także w roku 2015. W związku z rozpoczętym budżetem unijnym na lata 2014-2020 polskie kolejnictwo może liczyć na dofinansowanie przekraczające 10 mld euro. Duża część z tej puli trafi na projekty rewitalizacyjne, jednak rządowa lista inwestycji wskazuje także na bardziej zaawansowane, finansowo i czasowo, projekty polegające na budowie nowych odcinków i łącznic kolejowych.

i
Inwestycje kolejowe - które z priorytetem?
Eksperci PMR sa zdania, że największe szanse na realizację mają najkrótsze z nowych planowanych odcinków. Dlatego do 2020 roku Łódź ma szansę na powiększenie podziemnej sieci połączeń o dodatkowe 6 km. Ta inwestycja jest częścią przyszłej trasy Kolei Dużych Prędkości, a przy okazji spina łódzki węzeł kolejowy. Na początku lutego 2014 roku Polskie Linie Kolejowe (PLK) ogłosiły przetarg na uzupełnienie studium wykonalności, które obejmuje także opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego.
Realnym do realizacji projektem jest także połączenie kolejowe pomiędzy Katowicami a portem lotniczym w Pyrzowicach. Inwestycja ta jest obecnie w fazie projektowania. Jeżeli etap ten zostanie zakończony do końca roku 2015 będzie szansa na uzyskanie na projekt unijnego dofinansowania.
Powstaje już także dokumentacja dla budowy łącznicy kolejowej w Krakowie, która ma zostać zaprojektowana przez firmy BBF i Safege. Firmy za niespełna 10 mln zł zobowiązały się do przygotowania dokumentacji przedprojektowej i projektowej oraz sporządzenie materiałów przetargowych niezbędnych do wyłonienia wykonawców robót budowlanych. Zakładany okres realizacji całej inwestycji planuje się na lata 2016-2020, a koszt budowy na ok. 1,7 mld zł.
Na liście rządowych priorytetów znalazła się linia pomiędzy Łowiczem a Jaktorowem, która ma usprawnić jedną z najbardziej eksploatowanych tras komunikacyjnych z Warszawy w kierunku zachodniej części kraju. Koszt tego projektu szacowany jest na ok. 1,7 mld zł. Oby inwestor zdążył z harmonogramem tej inwestycji na czas, bo na razie jest ona w fazie koncepcyjnej.
Kolejnym projektem, który pomimo kilkunastoletniego planowania nie wyszedł z tego etapu, to budowa szybszego połączenia kolejowego z Zakopanem. Trwa obecnie aktualizacja studium wykonalności dla tego ocenianego na 6 mld zł projektu. Co ważne, w odróżnieniu od połączenia Jaktorów - Łowicz, jest zgoda co do konieczności tej inwestycji i środowisko kolejowe capeluje o kontynuację tego projektu.
Większego poparcia nie ma natomiast kolejny projekt na Mazowszu, tj. budowa ponad 70 km odcinka pomiędzy Modlinem a Płockiem. Inwestycja miałaby połączyć nowo otwarty port lotniczego z zaledwie 100-tysięcznym miastem, co z ekonomicznego punktu widzenia - przy założonym koszcie ok. 1,8 mld zł - jest słabym argumentem.
Wychodzi na to, że mapa inwestycji kolejowych póki co będzie podobna do mapy drogowej - odcinki zielone (gotowe) będą przecinać odcinki czerwone (w trakcie) i niebieskie (planowane). Ot, to Polska właśnie...