Budownictwo drogowe ma odnotować dwucyfrowy wzrost

2015-03-16 17:14
Autostrada A2, wylewanie ostatniej warstwy podbydiwy na odcinku C
Autor: GDDKiA Autostrada A2. Układanie ostatniej warstwy podbudowy na odcinku C

Największy ruch w budowie dróg w Polsce skończył się wraz z rozpoczęciem EURO 2012. Co się nie udało w tym terminie, później było już kończone w innym tempie, inaczej też odbywa się dzisiaj realizacja inwestycji drogowych. Ale drogi buduje się i budować będzie jeszcze przez kilka najbliższych lat. A nawet jak zapowiadają analitycy, rynek budownictwa drogowego ma wzrosnąć o ponad 10%.

Gdyby to się sprawdziło, to dynamika budownictwa drogowego powróciłaby po trzech latach na dwucyfrową ścieżkę wzrostów. Jednak nie spodziewajmy się powrotu do wskaźników z rekordowego roku 2011, bo obecnie realizowane inwestycje są bardziej równomierne rozłożone w czasie. Według najnowszego raportu firmy badawczej PMR  „Budownictwo drogowe w Polsce 2015-2020. Inwestycje – Firmy – Statystyki – Prognozy – Ceny”, po trzyletnim okresie spadków, w 2015 rynek drogowy wzrośnie o co najmniej 10%. Rok bieżący będzie jednak dopiero wstępem do silniejszych wzrostów drogownictwa w przyszłym roku. 

Dynamika produkcji budowlano-montażowej
Autor: PMR Objaśnienie wykresu: dane dla firm powyżej 9 pracowników; s - szacunek; r - prognoza

Największa kumulacja prac na drogach będzie mieć miejsce w latach 2016-2018. Może się też zdarzyć, że kumulacj nie będzie i inwestycje drogowe realizowane zgodnie z nową polityką GDDKiA rozłożą się równomiernie na okres działania nowej unijnej perspektywy finansnowej.
- Tak właśnie scenariusz byłby dla branży budowlanej dużo korzystniejszy i ochroniłby rynek przez kolejną poważną destabilizacją - uważa Bartłomiej Sosna, główny analityk rynku budowlanego w PMR i autor raportu, z którego wynika również, że z uwagi na większy udział planowanych dróg betonowych oraz spadek cen ropy naftowej, nie należy spodziewać się silnych wzrostów cen asfaltów, co dał osię we znaki firmom budowlanym w latach 2011-2012.
- Co więcej, obecne obniżki na rynku paliwowym powinny od tego roku pozytywnie wpływać na rentowność kontraktów pozyskanych w 2014.  Niższe ceny paliw będą swoistym buforem dla wykonawców, chroniącym rentowność kontraktów, nawet w przypadku pewnego wzrostu cen podstawowych materiałów budowlanych jak cement czy beton - dodaje analityk. Czy to się sprawdzi? Akurat w ostatnich dniach coraz częściej pojawiają się informacje o stałej tendencji wzrostów cen paliwa... 

Z raportu PMR dowiadujemy się również, że w momencie największej kumulacji robót, wartość rynku budownictwa drogowego, skalkulowana jako produkcja drogowa i mostowa wszystkich firm wykonawczych wyniesie ok. 33 mld zł rocznie. Będzie to wynik o ok. 5 mld zł niższy w porównaniu z rekordowym rokiem 2011. Z przeprowadzonej na potrzeby raportu analizy przetargów ogłaszanych przez GDDkiA w 2014 wynika, że na rynku aktywnych było ok. 90 dużych firm wykonawczych, a spośrd nich najczęściej pojawiającym się wykonawcą jest Budimex, który wziął udział w 40 z 43 analizowanych przetargów. Na kolejnych miejscach uplasowały się firmy Strabag, Dragados, Mota-Engil oraz Astaldi. Budimex bierze udział w prawie wszystkich przetargach drogowych, ale też tym samym zwiększa swoją skuteczność - w badanych przetargach wygrał 12 postępowań.
Ciekawe są też analizy PMR odnośnie aktywności przetergowej województw. Najwięcej przetargów ogłasza obecnie zachodniopomorskie (głównie przetargi związane z trasą S6). na kolejnych miejscach plasują się kujawsko-pomorskie (dzięki trasie S5) i dolnośląskie (S3) oraz  mazowieckie (ok. 100 km tras w przetargach).  W perspektywie długoterminowej najlepsze perspektywy dla budownictwa drogowego będą przypisane do wschodniej części kraju (Podlasie, Lubelszczyzna i Podkarpacie).

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej