Paszport energetyczny - kiedy obowiązkowy dla budynku? Kiedy dla mieszkania?

2023-04-14 12:57
paszport energetyczny budynku
Autor: gettyimages Paszport energetyczny budynku obowiązkowy już od 28 kwietnia 2023

Paszport energetyczny budynku będzie obowiązkowym dokumentem już od 28 kwietnia 2023. Kogo dotyczy paszport energetyczny? Chodzi o właścicieli domów i mieszkań - wszystkich, którzy budują, sprzedają czy wynajmują nieruchomość. Do kogo się zgłosić po paszport energetyczny dla domu czy mieszkania?

Spis treści

  1. Czym jest paszport energetyczny budynku?
  2. Paszport energetyczny 2023 - dla jakiego budynku?
  3. Paszport energetyczny dla domu
  4. Paszport energetyczny mieszkania
  5. Nie będziesz miał paszportu energetycznego? Zapłacisz karę
  6. Kto wyda paszport energetyczny budynku?
  7. Jak długo ważny jest paszport energetyczny?
  8. Ile kosztuje wydanie paszportu energetycznego?

Czym jest paszport energetyczny budynku?

To dokument określa wielkość zapotrzebowania budynku lub jego części na energię. Paszport energetyczny inaczej świadectwo charakterystyki energetycznej uwzględnia energię potrzebną do ogrzewania, wentylacji, klimatyzacji czy przygotowania c.w.u.

Dla użytkownika domu czy mieszkania najważniejszy jest wskaźnik rocznego zapotrzebowania na energię końcową, ponieważ pozwala oszacować koszty związane z utrzymaniem nieruchomości.

Paszport energetyczny 2023 - dla jakiego budynku?

Od 28 kwietnia 2023 paszport energetyczny będzie obowiązkowy dla:

  • wszystkich nowych budynków - wymagane do zawiadomienia o zakończeniu budowy lub przy udzieleniu pozwolenia na użytkowanie, budynków wybudowanych na podstawie projektów budowlanych zatwierdzonych decyzjami przed 19 września 2020,
  • budynków o powierzchni użytkowej powyżej 500 m², w których świadczone są usługi dla ludności - właściciele lub zarządcy takich budynków będą musieli kopię certyfikatu umieszczać w widocznym miejscu.

Paszport energetyczny dla domu

Po 28 kwietnia każdy nowo wybudowany, oddany do użytku dom musi mieć paszport energetyczny. Będzie on wymagany przy odbiorze. Bez dokumentu zakończenie budowy nie będzie formalnie możliwe. Te zmiany są też ważne dla osób, które zamierzają sprzedać lub wynająć nieruchomość.

Paszport energetyczny musi mieć też każdy dom i mieszkanie - sprzedawane lub wynajmowane.

Paszport energetyczny mieszkania

Paszport energetyczny będzie wymagany w przypadku sprzedaży lub najmu każdego mieszkania. Jeśli mamy zamiar:

  • sprzedać lub wynająć mieszkanie, musimy okazać dokument nabywcy czy przyszłemu lokatorowi,
  • kupić czy wynająć mieszkanie, certyfikat powinniśmy otrzymać zarówno od dewelopera, jak i osoby prywatnej podczas zawierania transakcji.

W tym przypadku pojawia się nowy obowiązek dla deweloperów. Nie mogą oni jak dotąd sporządzać świadectwa dla całego budynku. Świadectwo charakterystyki energetycznej musi mieć każde mieszkanie.

Ważne

Zgodnie z nowelizacją ustawy ustawy z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, które wchodzi w życie 28 kwietnia 2023 roku - świadectwo charakterystyki energetycznej jest wymagane przy każdej sprzedaży i wynajmie nieruchomości.

Nie będziesz miał paszportu energetycznego? Zapłacisz karę

W przypadku braku paszportu energetycznego przy wynajmie czy sprzedaży nieruchomości grozi grzywna - nawet do 5 tys. zł. Pouczenie notariusza o sankcji znajdzie się w każdym akcie notarialnym, do którego nie zostanie dołączone świadectwo.

Kto wyda paszport energetyczny budynku?

Dokument mogą przygotować wyłącznie audytorzy energetyczni z uprawnieniami. Ustawa wskazuje, że audytor musi mieć ukończone studia wyższe inżynierskie (inżynier architekt, inżynier architekt krajobrazu, magister inżynier architekt, magister inżynier architekt krajobrazu, inżynier pożarnictwa lub magister inżynier pożarnictwa). Można mieć także ukończone studia podyplomowe z zakresy charakterystyki energetycznej, wykonywania audytów energetycznych, budownictwa energooszczędnego czy odnawialnych źródeł energii.

Wykaz osób uprawnionych do sporządzania świadectw energetycznych można znaleźć w Centralnym rejestrze charakterystyki energetycznej budynków na stronie Ministerstwa rozwoju i Technologii.

Jak długo ważny jest paszport energetyczny?

Dokument jest ważny przez 10 lat od dnia jego wykonania, pod warunkiem, że w budynku nie będą wykonywane żadne prace mające wpływ na jego zużycie energii, jak np. termomodernizacja.

Ile kosztuje wydanie paszportu energetycznego?

Od dłuższego już czasu cena wykonania paszportu energetycznego domu wynosi ok. 500 - 600 zł, mieszkania 300 - 400 zł. Od 28 kwietnia ceny dokumentów prawdopodobnie pójdą w górę.

Eksperci twierdzą, że obowiązek posiadania certyfikatów zarówno dla nowych budynków, jak i tych sprzedawanych i wynajmowanych z rynku wtórnego, spowoduje, że ich ceny wzrosną nawet dwukrotnie.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej