Trzecie urodziny Panattoni Europe
W ciągu trzech lat działalności w Europie Środkowej oddał do użytku lub rozpoczął budowę 1080 tys. m2 powierzchni magazynowo-biurowej. Podpisał 7 z 10 największych umów najmu na rynku powierzchni magazynowych, jakie miały miejsce w Polsce. Wartość portfela jego inwestycji w Europie Środkowo-Wschodniej wynosi ok. 1 mld euro. Deweloper Panattoni Europe podsumował swoją obecność na polskim rynku.
"Wystartowaliśmy w sierpniu 2005 roku. Pierwszą lokalizacją Panattoni był Poznań, tu zdobyliśmy pierwszych klientów i tutaj odnotowaliśmy nasz pierwszy rekord. Podpisaliśmy z firmą H&M umowę na największą wówczas w Polsce powierzchnią przemysłową w Polsce - 52 tys. m2. Ta transakcja wyznaczyła nam kierunek rozwoju: staliśmy się preferowanym najemcą dla klientów wielkopowierzchniowych. Rozwój firmy postępował bardzo dynamicznie, przez ostatnie lata budowaliśmy średnio 20 tys. m2 miesięcznie" - wspomina Robert Dobrzycki założyciel polskiego oddziału firmy, obecnie Partner Zarządzający na Europę Środkowo-Wschodnią.
Na zdobycie pozycji lidera wpłynęła polityka wyboru lokalizacji parków. Panattoni Europe stawia na miejsca położone przy trasach przelotowych, głównych aglomeracjach oraz planowanych autostradach. W ciągu trzech lat firma ulokowała swoje centra logistyczne w kluczowych regionach Polski (okolice wielkich aglomeracji, Śląsk, Wielkopolska, Dolny Śląsk, Polska Centralna). I tak, mimo krótkiej obecności na polskim rynku, amerykański deweloper uzyskał pozycję lidera zdobywając 31% rynku, według wynajętej powierzchni.*
Sukces wynika przede wszystkim z niestandardowego podejścia do klientów. Polityka Panattoni zakłada elastyczność oraz szybką reakcję na realizowanie indywidualnych potrzeb najemców. Ważne są również dobre relacje z podwykonawcami. Przyjęta strategia przekłada się na obecne wyniki firmy. W 2008 r. Panattoni wynajął dotychczas ponad 360 tys. m2, w tym podpisał największą umowę najmu na rynku polskim: 56 tys. m2 dla Leroy Merlin w Panattoni Park Stryków. Wysoka jakość budowanych przez firmę parków logistycznych Panattoni została doceniona nie tylko przez klientów, ale także przez profesjonalistów rynku nieruchomości. Panattoni Park Łódź został wyróżniony w dwóch prestiżowych konkursach - CEE Real Estate Quality Awards oraz The Cepif & International Herald Tribune CEE Best Project Awards, które gromadzą liderów rynku nieruchomości Europy Środkowej i Wschodniej.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom klientów, Panattoni Europe stale dostosowuje swoją ofertę do zmieniających się potrzeb najemców. Nowością są małe moduły (small units), o wielkości około 500 m2 dostępne m.in. w Panattoni Park Gdańsk oraz projekty typu flex - charakteryzujące się połączeniem przestrzeni przemysłowej z biurową - które deweloper wkrótce zaoferuje w Łodzi. Dla klientów oczekujących indywidualnych i konkretnych rozwiązań, powołano strukturę built to suit, czyli projektów szytych na miarę. Są to obiekty dedykowane klientom, które już na etapie projektowania uwzględniają realizację niestandardowych rozwiązań.
W najbliższym czasie kierunek działań firmy pozostanie bez zmian. Panattoni będzie kontynuować dynamiczny rozwój poprzez rozbudowę dotychczasowych lokalizacji w Polsce oraz poszukiwanie nowych miejsc pod inwestycje, w kluczowych miejscach w Polsce, z dostępem infrastruktury transportowej i wykwalifikowanej siły roboczej. Po zdobyciu pozycji lidera na rynku polskim, deweloper planuje ekspansję na rynek czeski i słowacki.
*Źródło: www.industrial.pl; Cushman & Wakefield Polska - sierpień 2008