Konsorcjum Skanska-NDI podpisało kontrakt na drugi etap A1

2009-07-09 16:40
Autostrada A1
Autor: Skanska S.A.

Skanska-NDI podpisała z Gdańsk Transport Company (GTC) Umowę Wykonawczą dotyczacą 62-kilometrowego odcinka Autostrady A1 łączącego okolice Grudziądza z Toruniem. Wartość inwestycji to ponad 3 mld zł.

Prace na tym odcinku już się rozpoczęły. Zgodnie z umową wstepną konsorcjum firm Skanska-NDI prowadzi od kilku miesięcy prace przygotowawcze. Dziś GTC zamknęło finansowanie projektu, a więc pozwala to rozpocząć prace budowlane w pełnym zakresie.
Dotychczas wybudowane zostały drogi technologiczne wzdłuż większości planowanego odcinka. Po nich prowadzony będzie ciężki transport. Zorganizowano również dojazdy do mostu przez Wisłę pod Grudziądzem, utworzone zostały też place składowe, przeprowadzono badania geotechniczne i wstępne prace geodezyjne. Rozpoczęły się również prace ziemne związane z przygotowaniem podłoża. W ramach tego najgłębszą wymianę gruntów w Dźwierznie, sięgajacą 22 m.
Skanska-NDI jest odpowiedzialna za projekt oraz budowę A1 na odcinku Nowe Marzy-Czerniewice.
Zakres prac obejmuje remont 14 obiektów inżynieryjnych, rozbiórkę jednego oraz budowę 51 nowych, a w tym - dwóch dużych mostów przez Wisłę. Most pod Grudziądzem będzie najdłuższą tego typu konstrukcją w Polsce. Wykonany zostanie metodą nawisową, a dojazdy do niego metodą nasuwania podłużnego.

Autostrada A1
Autor: Skanska S.A.

Powstanie również 5 węzłów (w tym węzeł Warlubie znajdujący się na trasie odcinka Rusocin-Nowe Marzy), 4 pary miejsc obsługi podróżnych (MOP) oraz obwód utrzymania autostrady (OUA), 4 stacje poboru opłat (SPO), a także plac poboru opłat (PPO).

"Do wykonania mamy ponad 13 mln m3 prac ziemnych, a do ułożenia 1,3 mln ton mas bitumicznych. W tej chwili przy budowie A1 zatrudnionych jest bezpośrednio 800 osób. Biorąc pod uwagę nasze doświadczenia z poprzedniego odcinka zakładamy, że łącznie z dostawcami i podwykonawcami, w szczycie budowy będzie pracowało ok. 4 tysięcy osób. Przyjmujemy również, że będziemy wtedy korzystać z ponad 500 jednostek sprzętowych." - mówi Piotr Janiszewski Dyrektor Projektu A1.

Budowa odcinka Nowe Marzy-Czerniewice to bezpośrednia kontynuacja, realizowanej również przez Skanska-NDI, inwestycji z Rusocina do Nowych Marzów. W grudniu 2007 r., z niemal rocznym wyprzedzeniem, firma przekazała klientowi północne 25 km A1. W październiku 2008 r., prawie 3 miesiące przed kontraktowym terminem zakonczono budowę 65 km pomiędzy Swarożynem a Nowymi Marzami.
Skanska posiada 80% udziałów w kontrakcie budowanym w joint venture z sopocką spółką NDI.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej