Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”

2011-11-07 15:13
Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”,
Autor: Roto Barbara Ahlers, Roto

Podczas warszawskiej 6. międzynarodowej konferencji prasowej Grupy Roto, Barbara Ahlers, szefowa północno-wschodniego regionu dystrybucji stolarki okiennej oraz stolarki drzwiowej, pokreśliła mocne strony polskich producentów. Eksport wyniósł w 2010 r. blisko 50% z całego, 11-milionowego wolumenu produkcji. A jakość produkcji, logistyki i kooperacji ok. 2000 polskich producentów okien i drzwi stoją na "wysokim poziomie".

Do północno-wschodniego regionu dystrybucji Roto należą wraz z Polską, największym rynkiem, także: Ukraina, Białoruś i Kraje Bałtyckie: Estonia, Litwa i Łotwa. Wg danych Centrum Informacji Branżowej Polskie Okna i Drzwi liczył on ogółem 17 milionów jednostek okiennych, z czego 2/3 (11 milionów okien), przypadło na Polskę.

Roto stawia na współpracę

– Szeroki, dopasowany do potrzeb rynku asortyment, sprawna logistyka i profesjonalny pakiet serwisowy to także w Europie Północno-Wschodniej główne filary składające się na „długofalowy sukces Roto”. Należy do nich zaliczyć także zdolność dostosowywania się do różnych sytuacji i do trendów rynkowych – W ten sposób Barbara Ahlers określiła mocne strony firmy, podczas 6. międzynarodowej konferencji prasowej Roto w Warszawie 26 października 2011 r. Szefowa północno-wschodniego regionu dystrybucji dywizji technologii okien i drzwi przedstawiła ponadto ogólne oraz charakterystyczne dla branży struktury rynku w tej części Europy.

Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”,
Autor: Roto

Łącznie powierzchnię tego regionu o pow. około 1,3 miliona kilometrów kwadratowych zamieszkuje ok. 100 milionów mieszkańców o średniej wieku 39 lat. Na bazie wyników 1. kwartału 2011 roku we wszystkich tych krajach miało miejsce (miejscami nawet) silne ożywienie koniunktury. Wg danych Centrum Informacji Branżowej Polskie Okna i Drzwi wkład Polski – największego rynku w tym regionie – wynosi około 11 milionów okien i 0,7 miliona drzwi. Kolejne miejsca zajmują Ukraina (4 miliony / 0,4 miliona), Białoruś (1,3 miliona / 0,1 miliona) oraz Kraje Bałtyckie (ok. 0,6 miliona / ok. 15.000). Wszystkie te rynki obsługiwane są przez centrum logistyczne Roto w Warszawie.

Boom z konsekwencjami

Szefowa regionu, Barbara Ahlers, skoncentrowała swoją uwagę na rynku polskim, na którym Roto prowadzi działalność już od 20 lat czyli od 1991 roku. Dywizja okien dachowych i systemów solarnych posiada w Polsce spółkę dystrybucyjną oraz fabrykę produkcyjną okien dachowych w Lubartowie. W dywizji technologii okien i drzwi odrębna spółka Roto w Polsce odpowiedzialna jest za sprzedaż i dystrybucję okuć do okien i drzwi balkonowych, systemów przesuwnych oraz asortymentu do drzwi wejściowych.

Wraz z wprowadzeniem gospodarki rynkowej w Polsce na początku lat 90. zapotrzebowanie na okna przybrało postać realnego popytu i z czasem wywołało regularny boom na rynku stolarki.
– Znalazło to odzwierciedlenie między innymi w ilości zakładów produkcyjnych. O ile do roku 1990 funkcjonowało zaledwie ok. 10 państwowych zakładów produkujących okna z drewna, o tyle obecnie jest to około 2.000 przedsiębiorstw –  wyjaśniła Barbara Ahlers –  Aż 1.700 z nich koncentruje się na produkcji okien z PVC. Skutek: bardzo ostra konkurencja.

W tym samym czasie diametralnie odwróciły się proporcje w materiałach stosowanych do produkcji okien. W roku 1990 zdecydowanie dominującym materiałem było drewno z udziałem około 95%, podczas gdy PVC (4,5%) i aluminium (0,5%) odgrywały drugorzędne role. Zupełnie inaczej wyglądały te wskaźniki w roku 2010: 9,3 miliona jednostek czyli 85% ogólnego rynku okien przypadało na PVC. Odpowiednio mocno spadł udział drewna do 13% (1,6 miliona sztuk), podczas gdy udział aluminium wzrósł do 2% (0,24 miliona sztuk).

Polska liderem eksportu stolarki okiennej

Jeszcze w roku 2005 eksport w polskiej branży stolarki wynosił ok. 20%, natomiast w ubiegłym roku – już 50% ogólnej produkcji o wielkości 11 milionów jednostek. W europejskim rankingu polski eksport zajął niekwestionowaną pozycję lidera. Druga połowa wyprodukowanych okien znalazła zbyt na rodzimym rynku (38% w renowacjach, 12% w nowym budownictwie). Niski udział w nowym budownictwie nie oznacza braku potencjału w tym sektorze; warto przypomnieć, że w Polsce, wg szacunkowych danych, ciągle brakuje około 1,5 miliona mieszkań.

Produkcja stolarki na wysokim poziomie

Spojrzenie w strukturę polskich producentów okien pokazuje rosnącą koncentrację „dużych graczy”. Blisko 20 producentów okien z PVC wytwarza ok. 50% całego wolumenu produkcji. Roczna produkcja 3 producentów okien z PVC o wielkości ponad 3 milionów jednostek daje im 30% udział w rynku, podkreśliła Barbara Ahlers. Ogólnie jakość produkcji, logistyki i systemu komunikacji polskich producentów stolarki stoi na bardzo wysokim poziomie. Dotyczy to nowoczesnych maszyn i procedur, elektronicznego systemu zamawiania, produkcji bez papieru jak również przekazywania informacji do dilerów okien poprzez oprogramowanie współpracujące z Internetem.

Dla dostawców komponentów oznacza to nic innego jak konieczność szybkich (w ciągu 48 godzin) i niezawodnych dostaw. W tym miejscu Roto sie sprawdza dzięki dokładności dostaw na poziomie 96%. Barbara Ahlers jako aktywa firmy określiła również „szeroki i indywidualny zakres wsparcia” parterów handlowych, w szczególności w zakresie inżynierii produkcji i technologii informatycznych, bardzo przydatnych dla producentów stolarki.

Stanowią one wymierne wsparcie procesu optymalizacji produkcji, pomoc w integracji nowych linii produkcyjnych, w zwiększeniu wydajności i efektywności procesów oraz we wzmacnianiu pracy projektowej i zespołowej. Także instalacja programów do konstrukcji okien i programy kształcenia specjalistycznego wzmacniają konkurencyjność klientów.

Nadajemy ton także w produkcji stolarki drzwiowej

Także w drzwiach zewnętrznych Polska „nadaje ton” w północno-wschodnim regionie dystrybucji Roto – wynika z danych Centrum Informacji Branżowej. W roku 2010 wyprodukowanych zostało w Polsce 60% całego wolumenu (ok. 1,2 miliona szt.) przypadającego na ten region. To wynik wyraźnie lepszy niż na Ukrainie, zajmującej drugie miejsce w rankingu.

Podsumowując, Barbara Ahlers pozytywnie oceniła widoki na przyszłość dla technologii do drzwi zewnętrznych, który to segment już w poprzednich latach rósł w dwucyfrowym tempie. Roto dysponuje kompleksowym asortymentem produktów w tym zakresie. Zwiększa to szansę obecności firmy na coraz ważniejszym rynku energooszczędnych drzwi zewnętrznych. Niewielki dotychczas udział zamków wielopunktowych w Polsce wykazuje także „znaczący potencjał wzrostowy”. Wniosek: „Północno-wschodni region dystrybucji jest wciąż pełen korzystnych perspektyw”.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej