Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”

2011-11-07 15:13
Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”,
Autor: Roto Barbara Ahlers, Roto

Podczas warszawskiej 6. międzynarodowej konferencji prasowej Grupy Roto, Barbara Ahlers, szefowa północno-wschodniego regionu dystrybucji stolarki okiennej oraz stolarki drzwiowej, pokreśliła mocne strony polskich producentów. Eksport wyniósł w 2010 r. blisko 50% z całego, 11-milionowego wolumenu produkcji. A jakość produkcji, logistyki i kooperacji ok. 2000 polskich producentów okien i drzwi stoją na "wysokim poziomie".

Do północno-wschodniego regionu dystrybucji Roto należą wraz z Polską, największym rynkiem, także: Ukraina, Białoruś i Kraje Bałtyckie: Estonia, Litwa i Łotwa. Wg danych Centrum Informacji Branżowej Polskie Okna i Drzwi liczył on ogółem 17 milionów jednostek okiennych, z czego 2/3 (11 milionów okien), przypadło na Polskę.

Roto stawia na współpracę

– Szeroki, dopasowany do potrzeb rynku asortyment, sprawna logistyka i profesjonalny pakiet serwisowy to także w Europie Północno-Wschodniej główne filary składające się na „długofalowy sukces Roto”. Należy do nich zaliczyć także zdolność dostosowywania się do różnych sytuacji i do trendów rynkowych – W ten sposób Barbara Ahlers określiła mocne strony firmy, podczas 6. międzynarodowej konferencji prasowej Roto w Warszawie 26 października 2011 r. Szefowa północno-wschodniego regionu dystrybucji dywizji technologii okien i drzwi przedstawiła ponadto ogólne oraz charakterystyczne dla branży struktury rynku w tej części Europy.

Polska branża okienna mistrzem Europy w kategorii „Eksport”,
Autor: Roto

Łącznie powierzchnię tego regionu o pow. około 1,3 miliona kilometrów kwadratowych zamieszkuje ok. 100 milionów mieszkańców o średniej wieku 39 lat. Na bazie wyników 1. kwartału 2011 roku we wszystkich tych krajach miało miejsce (miejscami nawet) silne ożywienie koniunktury. Wg danych Centrum Informacji Branżowej Polskie Okna i Drzwi wkład Polski – największego rynku w tym regionie – wynosi około 11 milionów okien i 0,7 miliona drzwi. Kolejne miejsca zajmują Ukraina (4 miliony / 0,4 miliona), Białoruś (1,3 miliona / 0,1 miliona) oraz Kraje Bałtyckie (ok. 0,6 miliona / ok. 15.000). Wszystkie te rynki obsługiwane są przez centrum logistyczne Roto w Warszawie.

Boom z konsekwencjami

Szefowa regionu, Barbara Ahlers, skoncentrowała swoją uwagę na rynku polskim, na którym Roto prowadzi działalność już od 20 lat czyli od 1991 roku. Dywizja okien dachowych i systemów solarnych posiada w Polsce spółkę dystrybucyjną oraz fabrykę produkcyjną okien dachowych w Lubartowie. W dywizji technologii okien i drzwi odrębna spółka Roto w Polsce odpowiedzialna jest za sprzedaż i dystrybucję okuć do okien i drzwi balkonowych, systemów przesuwnych oraz asortymentu do drzwi wejściowych.

Wraz z wprowadzeniem gospodarki rynkowej w Polsce na początku lat 90. zapotrzebowanie na okna przybrało postać realnego popytu i z czasem wywołało regularny boom na rynku stolarki.
– Znalazło to odzwierciedlenie między innymi w ilości zakładów produkcyjnych. O ile do roku 1990 funkcjonowało zaledwie ok. 10 państwowych zakładów produkujących okna z drewna, o tyle obecnie jest to około 2.000 przedsiębiorstw –  wyjaśniła Barbara Ahlers –  Aż 1.700 z nich koncentruje się na produkcji okien z PVC. Skutek: bardzo ostra konkurencja.

W tym samym czasie diametralnie odwróciły się proporcje w materiałach stosowanych do produkcji okien. W roku 1990 zdecydowanie dominującym materiałem było drewno z udziałem około 95%, podczas gdy PVC (4,5%) i aluminium (0,5%) odgrywały drugorzędne role. Zupełnie inaczej wyglądały te wskaźniki w roku 2010: 9,3 miliona jednostek czyli 85% ogólnego rynku okien przypadało na PVC. Odpowiednio mocno spadł udział drewna do 13% (1,6 miliona sztuk), podczas gdy udział aluminium wzrósł do 2% (0,24 miliona sztuk).

Polska liderem eksportu stolarki okiennej

Jeszcze w roku 2005 eksport w polskiej branży stolarki wynosił ok. 20%, natomiast w ubiegłym roku – już 50% ogólnej produkcji o wielkości 11 milionów jednostek. W europejskim rankingu polski eksport zajął niekwestionowaną pozycję lidera. Druga połowa wyprodukowanych okien znalazła zbyt na rodzimym rynku (38% w renowacjach, 12% w nowym budownictwie). Niski udział w nowym budownictwie nie oznacza braku potencjału w tym sektorze; warto przypomnieć, że w Polsce, wg szacunkowych danych, ciągle brakuje około 1,5 miliona mieszkań.

Produkcja stolarki na wysokim poziomie

Spojrzenie w strukturę polskich producentów okien pokazuje rosnącą koncentrację „dużych graczy”. Blisko 20 producentów okien z PVC wytwarza ok. 50% całego wolumenu produkcji. Roczna produkcja 3 producentów okien z PVC o wielkości ponad 3 milionów jednostek daje im 30% udział w rynku, podkreśliła Barbara Ahlers. Ogólnie jakość produkcji, logistyki i systemu komunikacji polskich producentów stolarki stoi na bardzo wysokim poziomie. Dotyczy to nowoczesnych maszyn i procedur, elektronicznego systemu zamawiania, produkcji bez papieru jak również przekazywania informacji do dilerów okien poprzez oprogramowanie współpracujące z Internetem.

Dla dostawców komponentów oznacza to nic innego jak konieczność szybkich (w ciągu 48 godzin) i niezawodnych dostaw. W tym miejscu Roto sie sprawdza dzięki dokładności dostaw na poziomie 96%. Barbara Ahlers jako aktywa firmy określiła również „szeroki i indywidualny zakres wsparcia” parterów handlowych, w szczególności w zakresie inżynierii produkcji i technologii informatycznych, bardzo przydatnych dla producentów stolarki.

Stanowią one wymierne wsparcie procesu optymalizacji produkcji, pomoc w integracji nowych linii produkcyjnych, w zwiększeniu wydajności i efektywności procesów oraz we wzmacnianiu pracy projektowej i zespołowej. Także instalacja programów do konstrukcji okien i programy kształcenia specjalistycznego wzmacniają konkurencyjność klientów.

Nadajemy ton także w produkcji stolarki drzwiowej

Także w drzwiach zewnętrznych Polska „nadaje ton” w północno-wschodnim regionie dystrybucji Roto – wynika z danych Centrum Informacji Branżowej. W roku 2010 wyprodukowanych zostało w Polsce 60% całego wolumenu (ok. 1,2 miliona szt.) przypadającego na ten region. To wynik wyraźnie lepszy niż na Ukrainie, zajmującej drugie miejsce w rankingu.

Podsumowując, Barbara Ahlers pozytywnie oceniła widoki na przyszłość dla technologii do drzwi zewnętrznych, który to segment już w poprzednich latach rósł w dwucyfrowym tempie. Roto dysponuje kompleksowym asortymentem produktów w tym zakresie. Zwiększa to szansę obecności firmy na coraz ważniejszym rynku energooszczędnych drzwi zewnętrznych. Niewielki dotychczas udział zamków wielopunktowych w Polsce wykazuje także „znaczący potencjał wzrostowy”. Wniosek: „Północno-wschodni region dystrybucji jest wciąż pełen korzystnych perspektyw”.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej