Inżynierowie Sweco Polska realizują projekt wykonawczy mostu Solna Bridge w Szwecji

2013-01-28 10:45
Inżynierowie Sweco Polska realizują projekt wykonawczy mostu Solna Bridge w Szwecji
Autor: materiały prasowe SWECO Polska Zbrojenie jednej z poprzecznic na filarami

Zespół polskich specjalistów z firmy Sweco Infraprojekt wspólnie ze szwedzkimi ekspertami odpowiada za projekt wieloprzęsłowego wiaduktu Solna Bridge w Sztokholmie. Most zaprojektowano w taki sposób, by można było na nim w dowolny sposób prowadzić ruch samochodowy i szynowy.

Most w dzielnicy Solna w Sztokholmie powstał w 1942 roku. W związku z trwającą aktualnie przebudową dzielnicy Solna (projekt „Hagastaden”), w wraz z nią, nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, konieczna stała się przebudowa mostu. Od kwietnia 2012 roku nad pracami projektowymi czuwają eksperci szwedzkiej grupy Sweco oraz inżynierowie z należącej do niej polskiej firmy Sweco Infraprojekt. Nowy wiadukt będzie przeprowadzał ulicę Solna (Solnavägen) w Sztokholmie nad modernizowaną autostradą E4. Do obiektu będą doprowadzone dodatkowo drogi boczne –  projektowane jest między innymi klasyczne jednopoziomowe skrzyżowanie. Wiadukt postaje zgodnie ze szwedzkimi standardami, a zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec stycznia 2013 r.

– Współpraca z inwestorem Trafikverket (szwedzki odpowiednik GDDKiA), firmą wykonawczą Hochtief oraz kolegami ze Sweco w Sztokholmie była dla nas poważnym wyzwaniem i wspaniałą okazją do zdobycia nowych doświadczeń. Cieszę się, że wiedza i profesjonalizm naszych projektantów zostały docenione, a ich udział w projekcie zakończył się pełnym powodzeniem. Projekt ten jeszcze raz wykazał, że kreatywna współpraca na linii projektant- inwestor-wykonawca prowadzona w pozytywnej atmosferze jest bardzo ważna dla osiągnięcia końcowego sukcesu – mówi Grzegorz Rolski, Dyrektor Zarządzający Sweco Polska.

Projekt wiaduktu Solna Bridge

Nowy wiadukt to obiekt żelbetowy (konstrukcja zespolona beton-beton), na którym zostanie zainstalowana pełna podbudowa drogowa o grubości ok. 1,20 m. Dzięki temu można będzie w dowolny sposób organizować ruch samochodowy i szynowy. Zadaniem Sweco było wykonanie projektu dwóch części obiektu: pojedynczego przęsła pomiędzy osiami 1 i 2 oraz sześciu przęseł w układzie ciągłym pomiędzy osiami 3 i 9.
Podstawowe parametry projektowanych przez Sweco części obiektu to:

  • długość: ~20,2 m (przęsło 1-2) i 93,4 m (przęsła 3-9).
  • szerokość: od 38,4 m do 44,3 m.

Pięciu polskich specjalistów z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt odpowiada za wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i przygotowanie rysunków konstrukcji.
– Dzięki pracy przy projekcie Solna Bridge mamy szansę na zaprezentowanie naszych kompetencji w zakresie projektowania konstrukcji prefabrykowanych. Tego typu konstrukcje nie należą do popularnych w Szwecji, tym bardziej cieszymy się, iż możemy wykazać się kwalifikacjami w tym zakresie. Praca w warunkach szwedzkich to także nowa jakość, którą nasi pracownicy z pewnością wykorzystają przy projektach prowadzonych w Polsce – mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt.

Projekt mostu Solna Bridge w Szwecji
Autor: materiały prasowe SWECO Polska Ostatnie betonowanie przęsła wiaduktu

O firmach Sweco Polska i Sweco Infraprojekt

Głównym obszarem działań Sweco Polska jest projektowanie obiektów infrastrukturalnych, hydrotechnicznych, przemysłowych oraz architektonicznych, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. W skład Grupy wchodzi obecnie 5 spółek: Sweco Polska (spółka-matka) oraz cztery firmy z wieloletnim doświadczeniem i tradycją na polskim rynku: Sweco Architekci (dawniej: APA Markowski Architekci), Sweco Hydroprojekt Kraków (dawniej: Hydroprojekt Kraków), Sweco Infraprojekt (dawniej: Transprojekt Kraków) oraz Finnmap Polska. 

Sweco Infraprojekt (jeszcze jako Transprojekt Kraków) było miedzy innymi generalnym projektantem, blisko 170 kilometrowego odcinka autostrady A4: Bielany Wrocławskie-Sośnica, a także Obwodnicy Północnej Opola. Sweco Infraprojekt brało udział również przy budowie autostrady A1.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Czytaj więcej