Inżynierowie Sweco Polska realizują projekt wykonawczy mostu Solna Bridge w Szwecji

2013-01-28 10:45
Inżynierowie Sweco Polska realizują projekt wykonawczy mostu Solna Bridge w Szwecji
Autor: materiały prasowe SWECO Polska Zbrojenie jednej z poprzecznic na filarami

Zespół polskich specjalistów z firmy Sweco Infraprojekt wspólnie ze szwedzkimi ekspertami odpowiada za projekt wieloprzęsłowego wiaduktu Solna Bridge w Sztokholmie. Most zaprojektowano w taki sposób, by można było na nim w dowolny sposób prowadzić ruch samochodowy i szynowy.

Most w dzielnicy Solna w Sztokholmie powstał w 1942 roku. W związku z trwającą aktualnie przebudową dzielnicy Solna (projekt „Hagastaden”), w wraz z nią, nowymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, konieczna stała się przebudowa mostu. Od kwietnia 2012 roku nad pracami projektowymi czuwają eksperci szwedzkiej grupy Sweco oraz inżynierowie z należącej do niej polskiej firmy Sweco Infraprojekt. Nowy wiadukt będzie przeprowadzał ulicę Solna (Solnavägen) w Sztokholmie nad modernizowaną autostradą E4. Do obiektu będą doprowadzone dodatkowo drogi boczne –  projektowane jest między innymi klasyczne jednopoziomowe skrzyżowanie. Wiadukt postaje zgodnie ze szwedzkimi standardami, a zakończenie prac projektowych planowane jest na koniec stycznia 2013 r.

– Współpraca z inwestorem Trafikverket (szwedzki odpowiednik GDDKiA), firmą wykonawczą Hochtief oraz kolegami ze Sweco w Sztokholmie była dla nas poważnym wyzwaniem i wspaniałą okazją do zdobycia nowych doświadczeń. Cieszę się, że wiedza i profesjonalizm naszych projektantów zostały docenione, a ich udział w projekcie zakończył się pełnym powodzeniem. Projekt ten jeszcze raz wykazał, że kreatywna współpraca na linii projektant- inwestor-wykonawca prowadzona w pozytywnej atmosferze jest bardzo ważna dla osiągnięcia końcowego sukcesu – mówi Grzegorz Rolski, Dyrektor Zarządzający Sweco Polska.

Projekt wiaduktu Solna Bridge

Nowy wiadukt to obiekt żelbetowy (konstrukcja zespolona beton-beton), na którym zostanie zainstalowana pełna podbudowa drogowa o grubości ok. 1,20 m. Dzięki temu można będzie w dowolny sposób organizować ruch samochodowy i szynowy. Zadaniem Sweco było wykonanie projektu dwóch części obiektu: pojedynczego przęsła pomiędzy osiami 1 i 2 oraz sześciu przęseł w układzie ciągłym pomiędzy osiami 3 i 9.
Podstawowe parametry projektowanych przez Sweco części obiektu to:

  • długość: ~20,2 m (przęsło 1-2) i 93,4 m (przęsła 3-9).
  • szerokość: od 38,4 m do 44,3 m.

Pięciu polskich specjalistów z mającej siedzibę w Krakowie firmy Sweco Infraprojekt odpowiada za wykonanie obliczeń statyczno-wytrzymałościowych i przygotowanie rysunków konstrukcji.
– Dzięki pracy przy projekcie Solna Bridge mamy szansę na zaprezentowanie naszych kompetencji w zakresie projektowania konstrukcji prefabrykowanych. Tego typu konstrukcje nie należą do popularnych w Szwecji, tym bardziej cieszymy się, iż możemy wykazać się kwalifikacjami w tym zakresie. Praca w warunkach szwedzkich to także nowa jakość, którą nasi pracownicy z pewnością wykorzystają przy projektach prowadzonych w Polsce – mówi Bogdan Majcherczyk, projektant w Sweco Infraprojekt.

Projekt mostu Solna Bridge w Szwecji
Autor: materiały prasowe SWECO Polska Ostatnie betonowanie przęsła wiaduktu

O firmach Sweco Polska i Sweco Infraprojekt

Głównym obszarem działań Sweco Polska jest projektowanie obiektów infrastrukturalnych, hydrotechnicznych, przemysłowych oraz architektonicznych, zgodnie z ideą zrównoważonego rozwoju. W skład Grupy wchodzi obecnie 5 spółek: Sweco Polska (spółka-matka) oraz cztery firmy z wieloletnim doświadczeniem i tradycją na polskim rynku: Sweco Architekci (dawniej: APA Markowski Architekci), Sweco Hydroprojekt Kraków (dawniej: Hydroprojekt Kraków), Sweco Infraprojekt (dawniej: Transprojekt Kraków) oraz Finnmap Polska. 

Sweco Infraprojekt (jeszcze jako Transprojekt Kraków) było miedzy innymi generalnym projektantem, blisko 170 kilometrowego odcinka autostrady A4: Bielany Wrocławskie-Sośnica, a także Obwodnicy Północnej Opola. Sweco Infraprojekt brało udział również przy budowie autostrady A1.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej