Oświetlenie pomieszczeń szkolnych

2007-05-31 16:27

Oświetlenie pomieszczeń szkolnych powinno zapewnić wygodę widzenia, czyli zdolność rozróżniania szczegółów bez nadmiernego zmęczenia wzroku, umożliwić sprawne czytanie, pisanie oraz zapewnić uczniom i nauczycielom swobodne warunki pracy, przy których wymagane jest duże skupienie.

Niewłaściwe zastosowanie opraw i źródeł światła może powodować zaburzenia w koncentracji, a także wykształcenie i utrwalanie wad wzroku oraz układu nerwowego człowieka. Ważne jest zatem stworzenie takich warunków dla przekazywania informacji, by praca w pomieszczeniach dydaktycznych była zarówno efektywna jak i przyjemna.
Zgodnie z zaleceniami polskiej normy PN-EN-12464-1, natężenie oświetlenia na płaszczyźnie roboczej (0,85 m) powinno wynosić min. 300 lx. Wymagana jest też dobra równomierność oświetlenia na polu zadania wzrokowego (Emin/Eśr > 0,70). W przypadku, gdy mamy do czynienia z pomieszczeniami o wyższych wymaganiach wzrokowych np.: laboratoria, pracownie artystyczne, tablice itp., należy przyjąć wyższy poziom natężenia oświetlenia - 500 lx. Ilość światła i jego rozkład na polu zadania wzrokowego (np. na blatach ławek, stołach laboratoryjnych itd.) zależy w dużym stopniu od współczynników odbicia, jakimi charakteryzują się ściany, sufit i podłoga. Nie bez znaczenia jest też wpływ ustawienia mebli, ławek lub innych elementów architektury. Bardzo ważne przy projektowaniu jest też unikanie efektu olśnienia, czyli niewłaściwego rozkładu luminancji. Szczególnie jest to istotne w przypadku oświetlania stanowisk z komputerami, gdzie oprawy powinny być wyposażone w odpowiednio ukształtowane rastry i umieszczane równolegle do linii obserwacji ekranu. Światło sztuczne stosuje się jako uzupełnienie światła dziennego, dlatego do opraw oświetleniowych powinno się używać źródeł światła o temperaturze barwowej ok. 4000oK, wpływającej korzystnie na komfort pracy. Stopień oddawania barw Ra musi wynosić ponad 80. W związku z tym, że poprzez zwiększające się w czasie zabrudzenie eksploatowanych pomieszczeń, opraw oświetleniowych, a także zmniejszającą się skuteczność źródeł światła, poziom natężenia ulega obniżeniu, w projektach oświetleniowych należy przyjmować odpowiednią wielkość współczynnika zapasu. Wartość współczynnika zapasu zależy także od przyjętego systemu konserwacji oświetlenia.

Typowe sposoby oświetlania pomieszczeń w szkole

Realizacja oświetlenia powinna być wyłącznie wynikiem profesjonalnego projektowania. Preferowanym rodzajem źródeł światła do oświetlania pomieszczeń w szkole (klas, korytarzy, szatni itp.) są świetlówki. Korzystne jest stosowanie elektronicznych układów stabilizacyjno-zapłonowych i możliwość regulacji strumienia świetlnego. W warunkach stałego rozmieszczenia ławek w klasach zalecane są świetlówki liniowe. Wykorzystywane są różne odmiany świetlówkowych opraw oświetleniowych - wbudowywane w sufit, nasufitowe i do podwieszania pod sufitem. Bryły fotometryczne tych opraw są umiarkowanie ukierunkowane, o ograniczonej luminancji w tzw. strefie chronionej, celem ograniczenia olśnienia.

Stosowany sprzęt oświetleniowy powinien być sprzętem nowej generacji, o dobrych cechach oświetleniowych i energetycznych. Użycie takiego sprzętu jest podstawowym (ale nie jedynym) warunkiem uzyskania oświetlenia wydajnego energetycznie, tzn. oświetlenia o zminimalizowanym zużyciu energii elektrycznej, bez uszczerbku jednak dla wymaganych cech jakościowych.

Oprawy marki ELGO - rozwiązania oświetleniowe dla szkół

Oferta ELGO to asortyment o nowoczesnym wzornictwie, estetyce wykonania i parametrach technicznych spełniających polskie normy. Oferowane do oświetlenia pomieszczeń szkolnych oprawy są bardzo ekonomiczne w eksploatacji i konserwacji. Wyposażone zostały one w osprzęt tradycyjny (stateczniki indukcyjne) lub elektroniczny - w zależności od wymagań klientów.

  • Do oświetlania pomieszczeń dydaktycznych można zastosować oprawy oświetlenia wnętrzowego ELGO-LUMINA typu OKW1 z kloszem z polimetakrylanu metylu (satynowym lub ryflowanym), doskonale przepuszczającym światło, czy nowy typ opraw ELGO-ECO typu OWF-1 i OWF-2, które są następczyniami popularnych opraw typu OWF.
  • Do oświetlania tablic szkolnych firma poleca specjalnie skonstruowane do tego celu oprawy ELGO-MIX typu OSOm z kierunkowym odbłyśnikiem aluminiowym i przesłoną z blachy perforowanej, które korygują rozsył światłości i znajdują zastosowanie szczególnie w oświetlaniu powierzchni pionowych.  
  • W pracowniach komputerowych sprawdzają się oprawy rastrowe ograniczające olśnienie na monitorach komputerów. Są to głównie nowoczesne oprawy ELGO-PERFECTA typu ORT5 na świetlówki T5 czy oprawy nasufitowe typu ONR do standardowych świetlówek T8, jak również oprawy do wbudowania w sufity podwieszane - typu OSR (dla modułów 600x600 i 625x625), a także charakteryzujące się tzw "miękkim światłem" pośrednim - typu OSS i OSs (dla modułu 600x600).
  • Ciekawa forma opraw ELGO-GAMA typu ONC i ONCr pozwala na ich zastosowanie głównie w pomieszczeniach reprezentacyjnych w szkole: gabinetach, pokojach nauczycielskich i salach konferencyjnych.
Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Nasi Partnerzy polecają
Podziel się opinią
Grupa ZPR Media sprzeciwia się głoszeniu opinii noszących znamiona mowy nienawiści przepełnionych pogardą czy agresją. Jeśli widzisz komentarz, który jest hejtem, powiadom nas o tym, klikając zgłoś. Więcej w REGULAMINIE
Czytaj więcej