Jak uchronić bramę przed mrozem i wilgocią?

2009-11-20 14:41
Jak uchronić bramę przed mrozem i wilgocią?
Autor: Betafence Sp. z o.o.

Deszcze, mróz, śnieg i odwilż – czyli pogoda w kratkę, która niekorzystnie wpływa na wszystko wokół, również na bramę wjazdową. Nieprzygotowana do zimy i nienależycie eksploatowana może się zaciąć i nie otworzyć w najmniej odpowiednim momencie. Co zrobić, by brama działała płynnie i niezawodnie przez całą zimę?

Już w momencie montażu bramy należy zwrócić uwagę na kilka istotnych rzeczy. Jedną z podstawowych jest odpowiednio głęboki fundament pod bramę, który powinien znajdować się poniżej poziomu przemarzania gruntu. W przeciwnym razie, w zimie może dojść do wysadzenia fundamentu i brama straci stabilność oraz swoją geometrię, co uniemożliwi jej swobodne zamykanie i otwieranie. Druga sprawa to odpowiednie wypoziomowanie bramy. Krzywo założone bramy dwuskrzydłowe mogą się nie domykać, a w źle ustawionych bramach samonośnych i przesuwnych może dojść do zbyt szybkiego zużywania się łożysk, na które przez złe wyważenie i wypoziomowanie działa zbyt duża siła. Również niefachowe zamontowanie zawiasów spowoduje, że brama z czasem będzie opadała, a to z kolei spowoduje jej problemy z domykaniem.
Jakość bramy ma również znaczenie. W przeciwieństwie do drewna, stal jest mocniejsza i odporniejsza na zmienne warunki atmosferyczne. Jednak i tutaj nieodpowiedni materiał, z jakiego wykonana jest brama wjazdowa może szybko spowodować jej korozję i zniszczenie. Również słabej jakości zawiasy utrudnią ruchy bramy, będą skrzypieć, a w efekcie zardzewieją. Brama wykonana ze złego materiału, na wiosnę będzie wymagała gruntownej renowacji lub nawet wymiany. Dokonujac wyboru nie warto sugerować się jedynie ceną, ale również jej wykonaniem.
Obecnie najlepszym sposobem zabezpieczania bram stalowych jest ich cynkowanie ogniowe i malowanie proszkowe. Oba procesy poprzedza wieloetapowe przygotowanie powierzchni, które zapewnia dokładne pokrycie i przyleganie warstw cynku i farby. Technika cynkowania i powlekania bram i ogrodzeń zapewnia im długą trwałość bez konieczności częstej i kosztownej konserwacji.

W zależności od rodzaju bramy powinniśmy zwrócić szczególną uwagę na jej użytkowanie w zimie. Bramy dwuskrzydłowe podtrzymują zawiasy przytwierdzone do słupów ogrodzenia. Cięższe wymagają specjalnych słupów, które będą w stanie przenieść ich ciężar. Zimą warto dodatkowo zabezpieczyć zawiasy smarem typu towot. Grzechem głównym, który często popełniają właściciele bram dwuskrzydłowych jest używanie skrzydeł jako pługa śnieżnego. Jeśli w nocy napadało dużo śniegu, trzeba go najpierw usunąć sprzed wjazdu, a dopiero potem otwierać bramę. W przeciwnym razie, łatwo można doprowadzić do przeciążenia, urwania zawiasów, a w przypadku automatyki do nadmiernego zużycia mechanizmów napędu.
Gorzej w zimie mają bramy przesuwne. Skrzydło takiej bramy porusza się na rolkach po szynie zamocowanej na fundamencie wzdłuż bramy. Szyna zimą często pokryta jest śniegiem lub lodem, co może zablokować skrzydło. Dlatego z szyny trzeba odpowiednio często (stosownie do jej rodzaju) wymiatać gromadzące się tam zanieczyszczenia: liście, śnieg czy zamrożone śmieci, w innym przypadku może dojść do awarii bramy. Trzeci rodzaj to bramy przesuwne samonośne. Potrzeba na nie więcej miejsca wzdłuż ogrodzenia, bo ich skrzydło jest przedłużone o tzw. przeciwwagę. Ich zaletą jest to, że skrzydło zawieszone wysięgnikowo nie dotyka podłoża, co sprawia, że bramy te, zwłaszcza zimą, są mniej kłopotliwe w eksploatacji niż bramy przesuwane po szynie. Brama samonośna jest najbardziej odpowiednia dla warunków klimatycznych panujących w Polsce – twierdzi Arkadiusz Jaworski z Betafence. Należy jednak pamiętać, żeby w przestrzeni, w której porusza się skrzydło bramy i przeciwwaga, nie było przeszkód utrudniających ruch. – Zdarza się, że powstają blokady spowodowane przez tak oczywiste przeszkody jak zalegająca gruba warstwa śniegu.
Jeśli przy bramie jest zamontowany napęd, należy również zadbać odpowiednio o niego, gdyż niesprawny siłownik unieruchomi bramę. Przed zimą należy dokonać przeglądu napędu bramy. Także w trakcie zimy trzeba zwracać uwagę na to, żeby śnieg nie stał się przeszkodą nie tylko dla samej bramy, ale również dla elektroniki (np. fotokomórek), które zasypane śniegiem, mogą przestać właściwie funkcjonować. Unieruchomienie automatyki bramy może się zdarzyć także podczas silnych mrozów, gdy temperatura jest bardzo niska. Przed zakupem należy pamiętać, aby zapoznać się z zakresem temperatur, w jakich może pracować siłownik.

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej