Spis treści
- Zalany węzeł Agata na S86. Sprzęt budowlany w wodzie
- Czy Roździeńskiego jest już przezejdna?
- Przepompownia przy S86 nie nadawała się do eksploatacji
- Budowa nowej przepompowni na S86. Koniec - w grudniu 2024
- Rozlewisko w Katowicach koło Ikei. Zdjęcia
Zalany węzeł Agata na S86. Sprzęt budowlany w wodzie
Droga w okolicach katowickiej Ikei znów jest całkowicie zalana. Mieszkańców aglomeracji nie porusza już ta informacja - tak jest zawsze po większym deszczu. Tyle że tym razem... utonął też sprzęt, bo trwa tu właśnie inwestycja, która ma spowodować, żeby zalewiska zniknęły. To inwestycja za w sumie 17 milionów złotych w Katowicach i Sosnowcu (bo są dwa miejsca, gdzie zawsze tworzą się zalewiska na Roździeńskiego - koło Ikei i koło Mercedesa).
Niestety, nie zdążyli. W niedzielę, po całej dobie opadów, przejazd koło Agaty i Ikei znów był nieczynny, a o barierki stały oparte utracone w wodzie tablice rejestracyjne. Co gorsza, w wodzie pływał też cały sprzęt z placu budowy.
Czy Roździeńskiego jest już przezejdna?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała niedzielę wieczorem, że "Niestety, odpompowywanie wody na węźle Agata pod S86 nie przyniosło spektakularnych rezultatów. Odpompowanie utrudniają wody napływające z okolicznych cieków i przyległych terenów szczelnych. Przejazd pod obiektem w dalszym ciągu pozostaje niemożliwy." Udało się to zrobić dopiero w poniedziałek rano.
Pracowaliśmy cała noc przy odpompowywaniu wody. Przejazd pod S86 na węźle Agata udało się udrożnić o godzinie 4:00 - poinformowała 16 września rano GDDKiA w Katowicach.
I od razu zaczęły się krytyczne uwagi. GDDKiA ripostowała: Uprzedzając krytyczne komentarze przypominamy, że inwestycja przebudowy przepompowni w tym miejscu, zakończy się dopiero w grudniu bieżącego roku. Niedawno rozpoczęliśmy budowę zbiornika retencyjnego, który w przyszłości zapobiegnie powstaniu takich zalewisk.
Czytaj też:
Tłum na wałach zbiornika Racibórz Dolny w niedzielę. To turystyka klęskowa
Przepompownia przy S86 nie nadawała się do eksploatacji
Z przeprowadzonej ekspertyzy technicznej systemu odwodnienia tego 600 m odcinka S86, zaczynającego się na wysokości zjazdu do ul. Szwedzkiej, a kończącego się na wysokości ul. Boh. Monte Casino w Katowicach, wynika, że istniejące tam wcześniej pompownie wód deszczowych wraz z rurociągami tłocznymi i dolotowymi nie nadają się do dalszej eksploatacji. Mają zbyt małą wydajność i są w złym stanie technicznym, a na dodatek kanalizacja miejska ma niedostateczną przepustowość.
W 2023 roku GDDKiA podpisała umowę na budowę nowych pompowni wody deszczowej, które umożliwią jej bezpieczne i szybkie odprowadzenie z ekspresówki, nawet po nawalnych deszczach.
Budowa nowej przepompowni na S86. Koniec - w grudniu 2024
Zakres prac dla tej inwestycji przewiduje budowę nowej przepompowni wód deszczowych wraz z zasilaniem, urządzeń oczyszczających wody opadowe, zbiornika retencyjnego podziemnego, który pozwoli na magazynowanie nadmiaru wód opadowych, oraz odcinków kanalizacji deszczowej i wpustów deszczowych.
Na ten układ odwodnienia wchodzą zlewnie drogi ekspresowej wraz z terenami handlowymi przyległymi do pasa drogowego o pow. 2,41 ha i odpływie wód 289,6 l/s, oraz 100 m odcinka jezdni w kierunku Katowic drogi ekspresowej o pow. 0,22 ha i odpływie wód 40,1 l/s.
Ma to kosztować około 6,2 mln zł. Wykonawcą jest firma Keller Polska z Ożarowa Mazowieckiego. Finał prac w grudniu 2024.