W ten wiadukt na S3 wjechała ciężarówka ze śmigłem turbiny wiatrowej. Trwa naprawa obiektu

2024-01-22 14:58

Ciężarówka przewożąca na naczepie ogromną łopatę wiatraka zahaczyła o belkę wiaduktu budowanego na drodze ekspresowej S3. Do tej sytuacji doszło pod koniec ub. roku w okolicach Sułomina. Obecnie trwa naprawa obiektu. Jak twierdzi przedstawiciel GDDKiA, zdarzenie nie będzie miało wpływu na termin ukończenia budowy S3 Dargobądz - Troszyn.

Spis treści

  1. Śmigło wiatraka zahaczyło o wiadukt
  2. Wiadukt na drodze ekspresowej S3 między Świnoujściem i Troszynem
  3. Przejazd pojazdu nienormatywnego, czyli tzw. megatransportu był uzgodniony
  4. Utrudnienia na drodze krajowej nr 3 trwały wiele godzin
  5. To plac budowy drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn
Szkoła budowania: Dom z poddaszem użytkowym

Śmigło wiatraka zahaczyło o wiadukt

Do wypadku doszło około godziny 1.00 w nocy 28 grudnia, w okolicach miejscowości Sułomino. Prawdopodobnie to kierowca przewożący ponadnormatywnej wielkości transport nie zachował należytej ostrożności i nie obniżył naczepy na czas przejazdu pod budowanym na drodze ekspresowej S3 wiaduktem. Transport miał także pilota.

Wiadukt na drodze ekspresowej S3 między Świnoujściem i Troszynem

Wiadukt, jak wspomnieliśmy jest w trakcie budowy. Prześwit pod nim miał ponad 5 metrów.

Ten wiadukt był w budowie. W momencie, gdy zahaczyła o niego naczepa ze śmigłem od wiatraka, z wiaduktu spadła jedna z prefabrykowanych belek, druga się zsunęła – mówi Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Jak dodaje, to nie była jeszcze gotowa cała konstrukcja wiaduktu.

- Wiadukt się nie zawalił, zsunęły się tylko ułożone na nim prefabrykowane belki – dodaje.

Jak się okazuje, budowany nad będącą wciąż w użytku starą drogą krajową nr 3 wiadukt, miał standardową wysokość. Nawet ponad 4,7 metra, dokładnie 5,1 metra.

Zdarzenie miało miejsce na terenie placu budowy odcinka drogi ekspresowej S3 Dargobądz - Troszyn. Po wstępnych ustaleniach z wykonawcą robót GDDKiA nie przewiduje wpływu zdarzenia na termin ukończenia inwestycji. Plac budowy jest ubezpieczony lecz niezależnie od tego zaznaczyć należy, że odpowiedzialność za szkody ponosi przewoźnik.

- Zostały uszkodzone belki prefabrykowane nad jednym z przęseł, czyli na przyszłą północną nitką S3. W tej chwili właśnie ruch w obu kierunkach odbywa się tą nitką. Te belki zostały zdemontowane, no i będą musiały być wykonane nowe belki prefabrykowane i zamontowane na tym wiadukcie. Konieczne będą też wszelkie prace związane z budową samego wiaduktu, płyty pomostu i wszystkich pozostałych elementów – powiedział nam Mateusz Grzeszczuk, rzecznik szczecińskiego oddziału GDDKiA. Wiadomo już, że wykonawca, zlecił już wyprodukowanie nowych prefabrykowanych belek , które zajmą miejsce tych uszkodzonych.

Czy uszkodzenie wiaduktu będzie miało wpływ na planowane oddanie tego odcinka w połowie tego roku?

- Raczej nie. To jest jeden z obiektów drogi ekspresowej w ciągu drogi lokalnej, nie powinno to mieć dużego wpływu na realizację robót na całym odcinku. Nie powinno mieć wpływu na termin zakończenia – podkreśla Mateusz Grzeszczuk.

Wykonawca będzie we własnym zakresie ustalenia w kwestii odszkodowania. Budowa jest ubezpieczona.

Przejazd pojazdu nienormatywnego, czyli tzw. megatransportu był uzgodniony

Przejazd pojazdu nienormatywnego odbywał się w oparciu o Zezwolenie kategorii V wydane 13 grudnia 2023 r. przez GDDKiA Oddział w Łodzi. Zezwolenie zakładało jednokrotną zgodę na przejazd z miejscowości Łozienica do miejscowości Świnoujście. Trasa przejazdu częściowo odbywała się po placu budowy drogi S3. Przewożona łopata elektrowni wiatrowej w trakcie przejazdu uderzyła w belki ustroju nośnego wiaduktu znajdującego się nad budowaną drogą w ciągu DK3 Sułomino-Wolin.

W zezwoleniu zaznaczono, że przejazd przez teren budowy S3, gdzie miało miejsce zdarzenie, powinien odbyć się w porozumieniu i za zgodą kierownika budowy (obu realizowanych odcinków – S3 Świnoujście – Dargobądz oraz S3 Dargobądz-Troszyn). Dodatkowo przejazd przez teren budowy powinien zostać bezwzględnie uzgodniony z osobą odpowiedzialną za oznakowanie tymczasowe na budowie oraz odbywać się pod asystą osób odpowiedzialnych za plac budowy.

Co istotne w zezwoleniu został zapisany również warunek, że pod obiektami inżynierskimi i innymi elementami obniżającymi skrajnię pionową w razie potrzeby konieczne może być obniżenie zestawu.

Obecnie nie ma pewności co do przyczyn zdarzenia.  Sprawę bada policja.

Utrudnienia na drodze krajowej nr 3 trwały wiele godzin

 Sytuacja była bardzo skomplikowana. O godzinie 13.30 na miejscu dopiero były rozkładane ogromne dźwigi, które pomogą ponieść belki i usunąć ciężarówkę.

- Szacujemy, że może to potrwać bardzo długo. Wstępnie przyjęliśmy, że utrudnienia potrwają do 22.00, ale to może się jeszcze przedłużyć – powiedziała nam w dniu zdarzenia st. sierż. Katarzyna Jasion, oficer prasowa Komendy Powiatowej Policji w Kamieniu Pomorskim. Kierowcy muszą korzystać z objazdu przez miejscowości Unin, Kołczewo i Międzyzdroje.

Ta droga ekspresowa będzie gotowa w 2024. Budowa S3 na Dolnym Śląsku dobiega końca

To plac budowy drogi ekspresowej S3 Świnoujście - Troszyn

Przypomnijmy. Budowa wiaduktu to cześć budowa drogi ekspresowej S3 między Świnoujściem i Troszynem. To jeden z ostatnich niedokończonych odcinków tej trasy ekspresowej. Ma być gotowy w połowie 2024 roku. Liczący prawie 34 km długości odcinek jest podzielony na dwie części: Świnoujście - Dargobądz i Dargobądz - Troszyn. Te pierwszą część buduje Polaqua. Wykonawcą drugiej części jest Poblud Pomorze, Intop, PRD Nowogard  i to właśnie tam stoi feralny wiadukt.

Niektóre zdjęcia prezentujemy dzięki uprzejmości portalu www.iswinoujscie.pl

Czytaj też:

Czy artykuł był przydatny?
Przykro nam, że artykuł nie spełnił twoich oczekiwań.
Czytaj więcej