Spis treści
- Obwodnice wybudowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic
- Obwodnice na etapie budowy
- Obwodnice na etapie przetargów
- Obwodnice na etapie prac przygotowawczych
- Jest lista rezerwowa obwodnic
Obwodnice wybudowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podsumowywała realizację programu budowy 100 obwodnic. 16 z nich jest obecnie budowanych, dziewięć jest na etapie przetargu i wyłaniania wykonawcy, a 73 obwodnice są dopiero na etapie prac przygotowawczych. Dwie są już ukończone – to obwodnice Smolajn i Brzezia.
Jak informuje GDDKiA, wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach programu budowy 100 obwodnic, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi te będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Obwodnice na etapie budowy
Jak informuje GDDKiA, 16 obwodnic jest obecnie na etapie realizacji. Jakie obwodnice są obecnie budowane?
W sumie w budowie jest 127,2 km nowych obwodnic. Wartość kontraktów związanych z realizację tych inwestycji wynosi 2,3 mld zł. Program 100 obwodnic jest najbardziej zaawansowany w województwie wielkopolskim, gdzie obecnie budowanych jest pięć obwodnic.
Oto jakie obwodnice są obecnie budowane:
woj. wielkopolskie:
- Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie IV kwartał 2025 r.),
- Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie I kw. 2024 r.),
- Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.),
- Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.)
woj. lubelskie
- Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 12, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.),
woj. mazowieckie
- Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- woj. podlaskie
- Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
- Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. zachodniopomorskie
- Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
- Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.),
woj. lubuskie
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. świętokrzyskie
- Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.),
woj. warmińsko-mazurskie
- Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).
Obwodnice na etapie przetargów
Na etapie postępowań przetargowych jest obecnie dziewięć nowych obwodnic. W sumie ich łączna długość to 72 km.
- Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie, Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie,
- II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie,
- Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie,
- Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie,
- Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie,
- Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie,
- Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie,
- Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie.
Zobacz - Ta droga ekspresowa będzie gotowa w 2024. Budowa S3 na Dolnym Śląsku dobiega końca
Obwodnice na etapie prac przygotowawczych
Najwięcej obwodnic, bo aż 73 jest na najmniej zaawansowanym etapie – czyli na etapie prac przygotowawczych. Długość wszystkich przygotowywanych do ogłoszenia przetargu dróg wynosi w sumie 653,3 km. Jak informuje GDDKiA, cykl przygotowywania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały.
Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi. To na tym etapie ustalamy korytarz drogi, analizujemy gdzie i dlaczego będziemy budować nową drogę albo gdzie na pewno nie możemy budować, ponieważ realizowana inwestycja miałaby negatywny wpływ np. na środowisko naturalne – informuje GDDKIA.
Obwodnica Zawiercia ma być gotowa w 2025 r. Trwa przetarg na jej drugą część i obwodnicę Kroczyc
Jest lista rezerwowa obwodnic
Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 zawiera również tzw. listę rezerwową, czyli listę zadań inwestycyjnych możliwych do realizacji w ramach PB100. Obwodnice te będą mogły być realizowane w wyniku uzyskania oszczędności przetargowych oraz na skutek rozliczania zadań drogowych oddawanych do ruchu. Ustalenie kolejności zadań kierowanych do realizacji pozostaje w kompetencji ministra właściwego do spraw transportu. W momencie podjęcia takiej decyzji przez ministra, GDDKiA niezwłocznie opracuje program inwestycji i przystąpi do prac projektowych.
- 18 listopada 2022 r. podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Dobrego Miasta (woj. warmińsko-mazurskie), która znajduje się liście zadań rezerwowych PB100 – informuje GDDKiA.
Czytaj też:
- Drugi z czterech tuneli pod Łodzią gotowy. To ważna inwestycja warta prawie 2 mld zł
- Każda budowa tunelu drogowego czy kolejowego podlega od września pod prawo górnicze
- Tymi nowymi drogami pojedziemy w 2024 roku. Oto szczegółowy wykaz ekspresówek i obwodnic
- Prof. M. Cała z AGH: Dobrze że metan wykryto zanim zaczęto drążyć tunel na S19